Jak na vlastní foto ateliér (1)

Přemýšlíte o tom, pořídit si svůj vlastní fotografický ateliér? Máme pro vás několik praktických rad a tipů, jak se k tomu |“chlapsky“ postavit! Prostřednictvím následujícího „double“(dvou-dílního) článku si představíme základy pro úspěšné zvládnutí daného úkolu! Začneme malým – produktovým ateliérem – a příště se vrhneme na ateliér větší – portrétní.

Náš současný svět je plný paradoxů. Jednou z výhod moderní doby je fakt, že veškerá technika se stává čím dál dokonalejší a dostupnější zároveň. Naopak kvalitní služby a lidský faktor je artiklem stále vzácnějším. Tuto skutečnost mnoho z nás řeší univerzálním zaměřením – metodou „do it yourself“ (je-li to správně či nikoli teď neřešme). Digitální fotografie budiž typickým příkladem. Různé agentury (PR, marketing, realitky), mediální společnosti, grafická studia, tiskárny, provozovatelé eshopů dnes řeší produkci obrazových materiálů ve vlastní režii. Mnozí však záhy zjistí, že ke kvalitním snímkům je třeba jednak odpovídající technické zázemí a druhak spousta znalostí i zkušeností. To druhé je běh na dlouhou trať (a téma, vydajíce na několik knih), té první problematice se na zoubek podíváme v tomto (a příštím) článku.

Fotografický ateliér

Profesionální foto ateliér – se vším vybavením co k němu patří, je finančně a prostorově velice náročnou záležitostí. Mnoho z nás se dnes pokouší tvořit si sami „profesionální“ fotografie (pro eshopy, weby, do katalogů, časopisů apod.), že to však není až taková legrace, brzy zjistíme! Bez příslušného vybavení (a know-how) se zkrátka obejít nelze. Pokud to tedy myslíme s fotografií vážně (ať již v rámci profese nebo čistě soukromě) a potřebujeme vyřešit ateliérové focení typu portrétu či produktové-reklamní fotografie (které se samozřejmě nemusí fotografovat jen v ateliéru), čeká nás zásadní úkol – pořídit si vlastní foto ateliér? Co je k tomu třeba? Jakou foto techniku, jaké přílušenství, jak velké prostory? Otázek je víc než dost. V první řadě je však třeba mít zcela jasno, co vlastně chceme fotit a tedy – potřebujeme „velký“ ateliér (na portréty, skupinky) nebo nám postačí ateliér „malý“ (produktová, reklamní fotografie)? Druhou zásadní otázkou je, kolik do toho chceme/můžeme investovat.

Malý ateliér – produktový

Potřebujeme-li fotografovat produkty či reklamní snímky menších rozměrů (spotřební elektronika, notebooky, lahve, nádobí, šperky, jídlo ap.) vystačíme si s relativně malým prostorem – buďto část větší místnosti (kterou je možno oddělit, zatemnit) nebo menší samostatnou místnost (cca 5-10 m2). Bez čeho se rozhodně neobejdeme – Fotoaparát (ideálně DSLR) s možností manuálního nastavení expozice + hot-shoe paticí (k připevnění externího blesku) a rozumný objektiv – nejlépe makro nebo alespoň s delším ohniskem (50mm a více). Měl by mít dobrou kresbu i ostrost. Určitě užijeme externí systémový blesk (s manuálním nastavením a otočnou/výklopnou hlavou) nebo zábleskové světlo (cenově to vyjde dnes již +/- na stejno).

Při produktové fotografii je třeba často hodně clonit (kvůli větší hloubce ostrosti), takže světla je často potřeba dost. Rozhodně se neobejdete bez nějaké „pracovní plochy“ – ideální je fotografický stůl (stavitelný, s průhlednou deskou), ale místo něj dobře poslouží i jakýkoli jiný stůl (s čistým, jednolitým povrchem). Jako pracovní plocha při produktové fotografii, přijde vhod skleněná deska v kombinaci s černým nebo bílým papírem (rozměr dle velikosti samotného produktu). Investujte také do šedé tabulky (normovaná 18% šedá) – barevnost je zde velmi důležitá, bude třeba často vyvažovat bílou barvu (white balance). Mezi další důležité pomůcky patří pauzovací papír (průhledný, tzv.: „pauzák“), dřevěné rámečky, bytelný stativ, několik desek polystyrenu (jako pozadí i odrazné plochy) různých velikostí. Dále stojánky, držáčky, vlasec, modelína (tvarovací hmota), rozstřikovač a nějaké čistící prostředky + antistatický hadřík!

Bez čeho se obejdeme? Pro pořízení kvalitních produktových snímků není nezbytně nutná drahá profi technika – ateliérová světla, bezdrátové odpalování, softboxy či ryze fotografický stůl. Toto vše lze pohodlně nahradit běžně dostupným příslušenstvím – a to za zlomek ceny, kterou byste investovali do značkového vybavení.

Závěrem

Jak je vidět, nároky na malý – produktový ateliér nejsou tak vysoké, jak by se na první pohled mohlo zdát. I s relativně malými náklady (cca 20-30 tis.) lze postavit (skromný) ateliér, s kterým dokážete vyprodukovat skutečně solidní produktové / reklamní fotografie. S portrétním ateliérem je to to trochu složitější, neboť zde na velikosti skutečně záleží. A jak na větší ateliér, to si povíme zase příště…

Martin Hájek

fotograf, žurnalista, lektor

www.martinhajek.net

Článek vyšel v NGP 01/13 (Noviny pro Grafický průmysl),

jejichž vydavatelem je www.grafie.cz

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na