Jak fotit pod vodou – fotografické žánry

Nedávno mne dlouholetí přátelé požádali o nafocení produktových snímků jedné novinky do jejich e-shopu. Na tom by ještě nebylo nic tak divného, neboť produktovou a reklamní fotografií jsem se zabýval (hlavně tedy v minulosti) často a hojně. Vše vzalo náhlý obrat, když jsem se dozvěděl, že se jedná o “plavecké příslušenství” a navíc, že by samozřejmě preferovali “živé fotografie” přímo z akce. Jakožto správný dobrodruh jsem se pochopitelně nezalekl, ba naopak: Jak už je mým zvykem, hozenou rukavici jsem bez rozmýšlení zvedl a výzvu přijal.


Podvodní fotografie obecně

Co to vlastně je a co všechno obnáší? Jedná se o zcela specifickou kategorii a dost možná tu nejnáročnější fotografickou disciplínu vůbec (nejen technicky). V první řadě proto, že se fotograf nepohybuje ve svém přirozeném prostředí, ale v podmínkách, kde neplatí “standardní fyzikální zákony” – tedy ne tak, jak jsme zvyklí na souši! A z toho pramení množství potenciálních problémů – počínaje nemožností normálně fungovat (dýchat), přes potíže běžného pohybu, až po mizernou viditelnost, problém s barvami a potažmo samozřejmě i se světlem…

Pod vodou není nouze o působivé, atmosférické záběry


Underwater living

Úplně nejprve tedy musíme vyřešit tu zcela základní otázku – jak se přizpůsobit onomu vodnímu světu? K dispozici máme tři varianty: šnorchlování, nádechové potápění nebo klasické potápění s kyslíkovou lahví. Třetí možnost je určitě nejlepší, neboť skýtá onen komfort dlouhodobého pobytu pod hladinou. Na druhou stranu, je náročná jak na vybavení, tak na finance. Také lze třeba zvážit lokaci focení. V moři opět bezkonkurenční ale polezete-li do bazénu v neoprénu a s kyslíkem na zádech, budete vypadat trochu jako cvok. Šnorchlování je fajn v mělké vodě a pro pořizování dokumentárních podvodních momentech ale jinak jste celkově dost omezeni.
Nádechové potápění představuje pomyslnou zlatou střední cestu, nicméně vyžaduje (stejně jako klasické potápění) hodně praxe, tréninku a disciplíny. Zároveň je to ideální způsob právě pro krátkodobé pobyty pod vodou – při fotografování v bazénu nebo v moři (od cca 30s do několika minut). Nádechové potápění zároveň patří už od mládí k mým oblíbeným disciplínám a vzhledem k tomu, že jsem napůl ryba (a pod vodou vydržím na jeden nádech i několik minut), jsem zde tak trochu ve výhodě. Nicméně toto téma by vydalo na samostatný článek a tématicky se sem zas tak nehodí (případné relevantní dotazy typu: závaží, částečný výdech, vyrovnávání tlaku, stabilizace pod vodou atd., rád zodpovím mailem nebo v diskuzi)…

Malá auto-portrétní momentka… Tak a jdeme na to!


Foto technika aneb čím fotit?

Klíčovou otázkou je pochopitelně výběr té správné techniky. Možností je opět vícero, jako první (a jedna z nejlevnějších) je jednorázový fotoaparát. Je s ním sranda, ale dnes se už hůře shání a výsledky jsou tragické, takže moc nedoporučuji. Druhou variantou je běžný fotoaparát + základní podvodní pouzdro – přesněji pytlík! Opět levná a funkční varianta, nicméně už jsem také viděl pár vyplavených kompaktů (což je většinou spíše problém “obsluhy” než čehokoli jiného). Třetí alternativou je vodotěsný kompakt, což je poměrně elegantní řešení. Takováto zařízení už dosahují slušných výsledků, nejsou nijak výrazně dražší, než ostatní fotoaparáty a navíc je můžete normálně používat také “na suchu” (osobně jsem se svým Fujifilm finepix Z33 WP docela spokojen). Nevýhodou je, že “waterproof” kompakty většinou neumožňují pokročilá nastavení – vč. manuálních funkcí. Ryze profesionální možnost představují špičková vodotěsná (silikonová/plastová)pouzdra, šitá na míru konkrétnímu fotoaparátu! V našem případě jsme jsme si “osedlali” pouzdro WP-DC34 ‘Waterproof case” for Canon, které je vodotěsné do hloubky 40m (130 stop). Toto pouzdro je určeno pro fotoaparáty Canon Powershot řady “G” (my jsme na to šli s “Gé-12kou”, btw: vynikající pokročilý kompakt).
  
Technika: Profi podvodní pouzdro s Canonem PS G12 a Fujifilm FP 33WP


Tak a jdeme na to: voda vs viditelnost

A už se pomalu dostáváme konečně k samotnému focení (pardon za poněkud obsáhlejší úvod, ale zde byl na místě). Jak jsme již zmínili na začátku, fotografování pod vodou skýtá množství problémů a záludností, jimž musíme čelit. Nejpodstatnější z nich je viditelnost, která je pod vodou obecně dost mizerná! Samozřejmě záleží na konkrétním místě. V těch nejprůzračnějších vodách je viditelnost i na několik desítek metrů. To ale platí jen pro uzavřené ekosystémy s víceméně stojatou vodou (př. Jeskyně) a nebo liduprázdný, čerstvě napuštěný bazén. Spíše počítejte s viditelností výrazně nižší, cca 10-25 metrů (bazény, teplá mořská korálová pobřeží). Opačným extrémem je viditelnost v řekách či rybnících, kde je stěží vidět na 2-3 metry. POZOR: viditelnost NErovná se snímací vzdálenosti! Vždy počítejte, že fotoaparát “vidí” hůře než my. Pro rozumné výsledky je tedy nutné pod vodou fotografovat na cca 1/3, max. 1/2 viditelné vzdálenosti!

Pod vodou je světlo nedostatkovým zbožím!


Jak fotit – Ohnisko

Z výše uvedeného plyne první jasný předpoklad – na delší ohniska (neřku-li dokonce “teleobjektivy”) rovnou zapomeňte! Pod vodou využívejte hlavně ohniska širokoúhlá. Zde sice na druhou stranu zas hrozí perspektivní zkreslení ale to je pořád lepší než úplný “podvodní šum”. Také už ze základní školy víme, že “voda zvětšuje” (funguje v podstatě jako lupa), tedy i s tímto nutno počítat.

Voda zvětšuje, zkresluje, žere barvy… prostě ideální podmínky


Jak fotit – Expoziční časy

Téměř vždy budeme řešit problém se světlem! Focení pod vodou má – po expoziční stránce – velice blízko ke sportovní fotografii. I zde je třeba krátký čas, pro “zmrazení pohybu”. Úbytek světla roste geometricky se zvyšující se hloubkou, navíc pod vodou nelze být nikdy “zcela v klidu”. Expoziční časy tedy pokud možno co nejkratší. Vyšší ISO hodnoty jsou zde běžnou praxí…

Pokud vaše snímky nestojí za moc, nebyli jste dost blízko (jak by řekl klasik)


Jak fotit – Blesk a světlo

Vzhledem k předchozímu bodu někdo možná logicky namítne: “A proč nepoužít blesk?!” na ten rovnou zapomeňte! Vzhledem k tomu, že podvodní svět je velice pestrý a “živý” (a to i v bazénu), vždy máte kolem sebe spoustu maličkých částeček, od kterých se vám bude silné zábleskové světlo výborně odrážet. Navíc voda je neustále v pohybu, takže světlo se zde krásně láme – to bleskové o to více (výjimkou by bylo snad jen potápění/fotografování v technicky čisté-destilované vodě).
Na druhou stranu, existují podvodní světla – stabilní, diodová – s vysokým výkonem a silně teplým nádechem (jsou však velmi drahá).

Ukázka použití blesku – odráží se prostě úplně všude
(někdy může podpořit atmosféru ale většinou spíše naopak)


Jak fotit – Barvy pod vodou

Velký problém představují pod vodou barvy! Voda pohlcuje jako první “teplé” barvy (tj. červenou, oranžovou, žlutou), naopak nejhlouběji se dostanou barvy studené – zejména modrá (mj. také proto je “modrá” barva moře). V hloubkách již od cca 5m je podvodní svět “studený”, modrý, často nekontrastní. Řešením je buďto přídavné světlo, nebo měnší hloubka ponoru, popřípadě celková změna komponování – například fotografování proti hladině v protisvětle (mé oblíbené :-)). Zde také musíme často řešit vyvážení bílé barvy (WB / white balance). Většina podvodních fotogaparátů – a nejen jich – je vybaveno funkcí WB = pod vodou (underwater), jež hodně zesiluje červenou složku (funguje dobře, možno bez problému použít, ovšem opravdu JEN PODvodou).

Modrá je sice dobrá, bohužel všeho moc škodí


Technika a voda se nemají rády

Voda je houževnatá, voda je silná, voda je prostě všude! A na to musíme pamatovat neustále. Zatímco nám voda nijak zvlášť ublížit nemůže (vždyť jsme sami ze 3 / 4 z vody) to samé nelze říci o technice, která je na “kontaminaci” vodou extrémně háklivá. Proto před ponorem vždy pečlivě kontrolujte každý uzávěr, každou zdířku. Ať se jedná o vodotěsný pytlík, pouzdro nebo samotný vodotěsný fotoaparát (dvířka pro kartu, baterii atd.). Vytopit fotoaparát je strašně snadné. Těsnění fotoaparátů a pouzder jsou z gumovýc kroužků a stačí trocha nečistoty (smítko, vlas ap.) a je vymalováno! Další problém představuje mořská sůl – voda uschne, odpaří se, ale sůl zůstává a může vás hodně potrápit! Proto pečlivě omývejte, osušujte a čistěte…


Štěstí přeje připraveným

Nyní, když už víme, s čím vším se budeme pod vodou potýkat, můžeme jít směle na to. Základem je důsledná příprava – příprava techniky, příprava “modelů(-ek)”, fyzická a duševní příprava sebe sama, příprava nejbližšího okolí (ve více či méně omezené míře). Přesné nastavení fotoaparátu (režimy, WB, ostření) je nutné provést ještě na souši. Ve vodě už na to většinou není prostor ani čas, tam budete mít dost práce sami se sebou a správným komponováním. Navíc, fotoaparát v pouzdře má většinou omezené možnosti ovládání, nastavení (pod vodou se takové problémy násobí). Rozhodně doporučuji, udělat si před ostrým fotografováním pár testovacích snímků – na nečisto. Podle toho alespoň doladíte nastavení… a hurá na to!… Takže, hodně štěstí a dobrý lov!

Pozn.: Děkuji společnosti CANON CZ za zapůjčení techniky (podvodní pouzdro + Canon PS G12) a samozřejmě též děkuji kamarádům: rodince P+V+J+D H. za jejich trpělivost a profesionální přístup 🙂


– Martin Hájek –

Jak fotit pod vodou – fotografické žánry
5 (100%) 2 votes

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
trackback

[…] TIP!TIP: Na focení k vodě si pořiďte voděodolný obal na fotoaparát a můžete udělat super snímky i pod vodou. Jak fotit pod vodou jsme psali zde. […]