• Dejte o sobě vědět
    Nabízíte foto, video nebo tiskové služby? Oslovte více zákazníků prostřednictvím Fotofokus katalogu zdarma.

    Stačí vyplnit formulář zde.

Lidé budou číst a knihy kupovat dál (Ing. Milan Brunát)

V loňském roce jsem v rámci spolupráce se spol. GRAFIE CZ absolvoval množství velmi zajímavých rozhovorů z oboru polygrafie. Většina z nich je našemu serveru tématicky dost vzdálena ale sem tam se objeví témata, která jsou příbuzná (ač se to na první pohled nemusí zdát). Jedním takovým byl rozhovor (z října loňského roku) s Ing. Milanem Brunátem, ředitelem GRADA Publishing – jednoho z největších knižních nakladatelství u nás.

GRADA Publishing, a.s. je na trhu od roku 1991, od začátku se soustředí na odborné publikace. Postupně přibyla populárně naučná literatura, později dětská. Poslední rok a půl vydává také beletrii. O stavu knižního trhu v Čechách i o tom, jak si dnes stojí klasická kniha, jsem si popovídal s generálním ředitelem Ing. Milanem Brunátem. 

Ing. Milan Brunát, Csc, ředitel GRADA Publishing,a.s.

(foto: Martin Hájek)

 

Jaký je dnešní stav knižního trhu?

Po mnoha letech stagnace, kdy nakladatelé byli rádi, že tak tak přežívají, můžeme právě letošní rok (r. 2015, pozn. aut.) označit za zlomový. Všichni nakladatelé nyní rostou! Žijeme v době internetu, snadné dostupnosti informací, přesto klasická kniha zažívá renesanci. Lidé pochopili, že informace zdarma na internetu, jsou mnohdy poskládány z kusých fragmentů více autorů (mnohdy studentů), články jsou neúplné, nepřesné a zavádějící. U tištěné knihy máte garanci autora i celého tvůrčího týmu, že informace jsou správné a úplné.

 

Kolik publikací průměrně vydáte a v jakých nákladech? Kolik jsou zákazníci ochotni dnes za knihu zaplatit?

Ročně vydáme okolo 400 novinek, náklady se ale dost liší. Odborné, úzce zaměřené publikace vychází v nákladu třeba jen 500 ks, zatímco bestsellery v nákladech až 50 tisíc ks. Průměr je tedy 2500 (u novinky) resp. 1500 ks (dotisk). Z obchodního hlediska se náš průměr pohybuje okolo ekonomicky únosného minima. Ceny dětských knih se pohybují okolo 50-100 Kč, beletrie cca 300-400 Kč. Za odborné publikace jsou lidé ochotni zaplatit klidně 2-3 tisíce, ovšem řada odborných titulů je spojena s nějakou dotací, finanční podporou různých oborově spřízněných společností.

A eKnihy? Jsou konkurencí klasických knih nebo si „jdou“ vlastní cestou?

Většinu tištěných publikací vydáváme s menším zpožděním (3-6 měsíců) i ve formě elektronické (PDF a ePub). Trh klasických knih a eKnih je hodně oddělený. Jsou příznivci čteček a příznivci tištěných publikací a tyto dvě skupiny se vzájemně neprolínají. Elektronické knihy jsou převážně beletrie a zábava. Odborné publikace převažují v drtivé většině jako klasické knihy. Boom eKnih byl spíše nafouknutou bublinou, která poměrně rychle splaskla. U nás dělá podíl zisku z eKnih jen asi 2%. Na druhou stranu, vezmu-li v úvahu, že naše roční tržby jsou cca 100 mil, tak 2,5 mil z eKnih není zas tak špatné.

Jak byste srovnal současnost s dobou před 20 lety?

Když jsme začínali, vydávali jsme PC manuály. Tehdy spousta oborů neexistovala, nikdo neuměl pracovat s počítačem, počítače neuměly česky. Pak se rozjelo soukromé podnikání, nikdo neuměl vést účetnictví, lidé nerozuměli marketingu, managementu. Dnes je trh nasycen. Přijdete-li do knihkupectví, je tam 50 tisíc titulů, my k tomu ročně přidáme 400 titulů, ostatní nakladatelé 7500 dalších. Ročně vyjde v ČR asi 17 000 novinek, z toho je polovina určena pro knižní trh, zbytek jsou účelové publikace. Změna je také v tom, že nakladatelé beletrie dnes vydávají odbornou literaturu a naopak my jsme se zase pustili do beletrie.

Co je současný knižní hit?

Omalovánky pro dospělé! Je to celosvětový hit. Novinka, co tu nikdy předtím nebyla. Jde o hru, při níž se člověk odreaguje a odpočine. Dříve byly populární křížovky, poté sudoku a teď toto. U nás jsme je začali vydávat právě my, zatím vyšly dvoje omalovánky – jedny domácí, od českých autorek; druhé překladové. Jen pro zajímavost, právě té překladové knihy se v Brazílii prodalo více jak milion kusů! Všichni nakladatelé se teď pustili do omalovánek pro dospělé! Do konce roku bude na trhu 30 druhů.

Řešíte coby nakladatel technologie? Co klasický spor: Digitál vs ofset? A jaký vliv na prodej má vizuální stránka knihy?

Digitální tisk je pro nás stále drahý. Cena se nám někdy dokonce až ztrojnásobí! Dodavatelé digitálních tiskových řešení sice tvrdí, že digitální tisk už vyjde stejně draho jako ofset ale pokud dojde na porovnávání tabulek, není to pravda! Nevím jaký je stav v zahraničí, ale tady u nás pořád vytiskneme 300 ks knih levněji ofsetem! Jaký vliv na prodej má vizuál knihy, nemohu posoudit. Řídíme se praktičností. Dárkové a exkluzivnější publikace mívají častěji pevnou vazbu. U naučných a menších publikací zase dominuje vazba měkká. Pak je to také o dohodě s autorem, někteří (zejména ti odborní) pevnou vazbu vysloveně nechtějí. Celkově však v ČR vychází více knih ve vazbě pevné! Češi prostě mají rádi pevné vazby!

Jak vidíte budoucnost tištěných knih?

Knihy naštěstí nepostihl stejný osud jako hudbu či filmy. Lidé si knih víceméně váží a většinou je dále nesdílejí, nekopírují. Katastrofické scénáře, že internet zlikviduje knihy se nepotvrdily! Lidé budou číst a knihy kupovat dál!

Děkuji za rozhovor
Martin Hájek

Rozhovor vyšel v tištěné verzi v odborném polygrafickém 14-deníku:
Noviny pro grafický průmysl (NGP)
Vydavatel: GRAFIE CZ

Lidé budou číst a knihy kupovat dál (Ing. Milan Brunát)
Ohodnoťte článek

O HiMar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.martinhajek.net www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na