Zpráva o stavu fotografických služeb (3): FotoTisk

Nedávno jsem rozjel (nepravidelný) seriál, zabývající se fotografickými službami. Pro lepší orientaci je celá problematika rozdělena do několika jednotlivých segmentů: fotografové, foto tisk, vzdělávání, atd., kterým se postupně věnuji. Smyslem série není dokola propírat všem již důvěrně známá fakta (či notoricky známá klišé). Cílem je, podívat se na celou věc z trochu hlubšího (a především kritičtějšího) pohledu a upozornit na “špeky”, které vám nikde jen tak sami od sebe neřeknou a na internetu je dohledáte též stěží.

Není to zdaleka jen o tom „koupit si pořádnou tiskárnu“, mnohem podstatnější je praxe,

zkušenost, know-how, přístup k zákazníkovi a výběr těch správných materiálů!

Na velikosti záleží

Fotografie se stává skutečnou fotografií až v okamžiku jejího vytištění (tuto starou pravdu tesám už dlouho do kamene a opakovat ji budu pořád a pořád dokola)! Do té doby se jedná o pouhou hromadu jedniček a nul – data o něž je tak snadné přijít. Proto radím? Tiskněte své snímky! Tiskněte! Když už nic jiného, alespoň malé snímky 10×15 cm do rodinného alba. Ovšem jen na velkoformátovém snímku naplnou vynikne kresba, barvy, jasy, kontrast a celková atmosféra. Velkoformátová fotografie vlastně není nijak standardizována, nicméně mezi fotografy je coby velkoformátový snímek bráno cokoli od A3 výše – tj. Od cca 30×45, 30×40 cm (občas se uvádí již od A4, avšak to je v podstatě velikost fotografií do velkých fotoalb). Jak vybrat správné místo pro tisk vašich VF fotografií? Toť otázka věru zapeklitá.

Možností, co s fotografiemi, je celá řada (dnes už to zdaleka nekončí u stylového,

masívního – byť kvalitního – „old-school“ rámu). Fotografie na desce, foto na plátně,

foto na hliníkové desce, pod akrylátovým sklem, v parádním alu rámu a další…

Nejsme tak bohatí abychom kupovali levné věci

Zlaté české přísloví, vztahující se v podstatě na všechny obory lidské činnosti. Vybíráte-li tiskaře jen podle ceny, nemá ani smysl číst dále – otázka zůstává, zda-li vám ty 2-3 stovky, co ušetříte, skutečně za to stojí. Odpovím za vás: Nestojí! Existují totiž mnohem důležitější faktory pro výběr, než je cena. Mezi ty hlavní jmenujme: kvalitu, rychlost, přístup, komunikace s poskytovatelem. Neopomínejme ani důležitou přidanou hodnotu neboli další služby (záruka, reklamace, doprava, kontrolní nátisk) a bonusy (slevy a různé výhody). Některé firmy poskytují třeba garanci vrácení peněz, dopravu zdarma, dárkové/slevové kupóny atd. Každopádně platí stejně jako u všeho, příliš nízké ceny jsou podezřelé – když už nic jiného, vypovídá to minimálně o použití těch nejlevnějších (NEkvalitních) materiálů a postupů.

Používaná média jsou jedním z klíčových faktorů kvalitní velkoformátové fotografie.

Správný tiskař se s Vámi rád podělí o to, jaké materiály používá a proč.

Značky jako: ILFORD, HARMANN by HAHNEMÜHLE, CANSON či FOMEI jsou jedním

z ukazatelů na kvalitní fotostudio (a osobně už bych ani na nic „horšího“ netiskl!!)  

Budu tvůj tiskař

Ač to bude znít jakkoli divně, vyberte si svého vlastního, kvalitního tiskaře – stejně jako máte svého doktora, bankéře, právníka. Pravděpodobně budete chvíli hledat a několik jich vyzkoušíte, než někde “zakotvíte”, ale vyplatí se! Jen to vám totiž zaručí jistotu, spolehlivost a případnou opakovatelnost tisku. Při hledání dejte na reference, doporučení a svůj instinkt. A jaký by měl takový osobní tiskař být? Předně samozřejmě musí rozumět své práci, dále by měl být vstřícný, trpělivý a otevřený. Měl by disponovat špičkovým vybavením a umět s ním zacházet (používá-li staré vybavení, nekvalitní nezkalibrovaný monitor a 2-3 typy “no-name” papíru, o lecčem to vypovídá). Opravdu nemusíte být žádní odborníci, abyste oddělili zrno od plev. Stačí k tomu internet, osobní schůzka s dotyčným a selský rozum.

Kvalitní (foto)tisk je dnes pouze a výhradně v inkjetu (který si pomalu podmaňuje trh

i v dalších oborech – jako například polygrafie). Každý, kdo vám bude tvrdit opak, lže!

Když fotky, tak jedině inkoustem!! Epson se svými Ultrachrome K3 (a HDR) kraluje!

Jaký papír zvolit

Výběr papíru je zcela zásadní, neboť představuje pomyslnou celou jednu třetinu úspěchu (a neúspěchu). Kvalitní tisk ovlivňují tři faktory:inkousty, papíry a jejich správné sladění, řízení (tedy tiskový SW, potažmo tiskárna). Kvalitní papír skvěle reaguje s inkoustem, je barevno-stálý, dobře se dále adjustuje a také odolává zubu času (nebledne, nezvlní se), ovšem také je dražší. A toto všechno platí i opačně! Také výběr typu a povrchu papíru není triviální záležitostí. Papír s RC podložkou (částečně obsahující umělé složky) nebo naopak špičkové Fineart papíry – 100% přírodní materiály, sem patří jak plátno (z bavlny) tak papíry barytové, akvarelové nebo z buničiny. A je libo lesk, mat, perleť či satén? Rozumný a zkušený tiskař dilema vysvětlí a vyřeší za vás.

Fotopapír s RC podložkou? Tisk na malířské plátno či další – špičková média typu Fineart?

Především to závisí na tom, co chcete tisknout a co od tisku očekáváte

(kvalitu? barvostálost? odolnost? nízkou cenu?)

Tiskem to zdaleka nekončí

Každý správný poskytovatel tisku nekončí pouhým “zhmotněním” vašich fotografií. Ti kvalitní navíc poskytují množství dokončovacích prací / adjustací tisků. Mezi takové služby patří zejména laminace, kašírování a rámování. Laminovací fólie nahrazuje (a ve většině směrech predčí) sklo, jedná se o moderní adjustáž, plně chránící fotografii. K dispozici je v lesklém, matném, pololesklém nebo “uměleckém” (strukturovaném) provedení. Laminaci však vyžaduje množství zkušeností a technické vybavení (laminátor, stůl, prostory), lze ji aplikovat jak “za tepla” tak “za studena” (obojí má své pro a proti). Kašírování neboli lepení na pevné podkladové desky je také do jisté míry alchymií. Desek je mnoho typů: více druhů Kapa desek (Plast, Line, Fix, Mount), dále Blackboard, Foamboard, Archboard, DiBond, Rightbond, Sololit. Každá má odlišné vlastnosti a tím i různé způsoby využití. Bohužel málokdo této oblasti rozumí a nevhodně zvolený typ desky může znamenat (dřívě či později) vážný problém. Rámování je to samé (v bleděmodrém), jako v případě kašírování. Laik nemá šanci poznat rozdíl mezi nekvalitním rámem ála Ikea a špičkovým rámem typu Nielsem – platí zejména pro dřevo (HDF desky VS masiv). Ovšem čas už je prověří dokonale.

Kašírování, laminace, rámování, koláže, mozaiky, sklo… Možností je opravdu hodně!

Závěrem

Tímto jsem jen lehce naťukl celou problematiku tisku a fotoobrazů, která by jinak vydala na celou knihu. Tisk je svým způsobem alchymie a zde platí: “když dva dělají totéž, není to totéž”. Pro levný tisk dobře poslouží velké firmy, zabývající se produkcí fotek ve velkém. Ovšem pokud hledáte špičkovou kvalitu – kterou si vaše fotografie rozhodně zaslouží – potom dejte jednoznačně přednost menší firmě, kde na vás budou mít čas, budou vám naslouchat a budou s vámi mluvit.

Zpráva o stavu fotografických služeb (3): FotoTisk
Ohodnoťte článek

O HiMar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.martinhajek.net www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *