Fotografujeme s DSLR (18) – Obrazové formáty

Na řadu přicházejí hojně a často diskutované obrazové formáty! Vedle toho nejběžnějšího dilematu: “fotit do RAW nebo JPEG?!”; si přiblížímě také ostatní obrazové formáty a parametry obrazu.

Digitální fotografie nabízí množství výstupů (formátů), kdy se každý hodí pro něco jiného. Tak tedy: Co je pro nás relevantní? Jaký je nejvhodnější formát pro fotografie? A kterým formátům se naopak vyhnout?

Obrazových formátů je spousta (jak těch základních, tak i různých „sub-formátů“). Není ani ničím výjimečným, že se tu a tam vedou vleklé spory, co je vlastně ještě FOTO formát a co už patří spíše do oblastí GRAFIKY. Nicméně v zásadě rozlišujeme pět základních obrazových formátů:

  •     JPEG
  •     RAW
  •     TIFF
  •     PNG
  •     GIF

Každá DSLR i mnoho pokročilých kompaktů dnes nabízejí volbu: A) snímání do JPEG… B) snímání do RAWu… C) kombinace JPG + RAW

K tomu většinou nechybí ani možnost nastavení velikosti a kvality (komprese obrazu)

 

JPEG (Joint Photographic Experts Group)

Světově standardizovaný obrazový formát. Nejrozšířenější formát pro digitální fotografie, nabízející nejlepší poměr: kvality/velikosti! Je vhodný pro jakýkoli bitmapový (rastrový – skládající se z obrazových bodů) obrázek. JPEG (JPG) je hotovou fotografií, kterou lze rovnou použít – jako náhled na webové stránky, podklad pro tvorbu prezentace nebo třeba k tisku.

Výhody JPG: Je celosvětově platný a uznávaný. Zobrazí jej každý obrazový prohlížeč i editor a není problém vkládat JPG soubory na web, dále je zpracovávat či posílat mailem.

Nevýhoda JPG: „ztrátovost“ a omezený barevný rozsah (gamut). Jde o komprimovaný  formát, kde je relativně malá velikosti obrazových JPG souborů kompenzována ztrátou dat (barev). Při ukládání do JPG formátu je obraz komprimován – čím více, tím větší úbytek   informací bude („Komprese prostě žere barvy!“). Nevýhodou je též omezená bitová hloubka, JPG je pouze 24-bitový (8-bit / kanál: R, G, B; tedy 8 + 8 + 8). Komprimováním  (zmenšováním) dochází k „posterizaci“, což je jev, kdy v určité barevné škále občas „dojde“ barva a gradient (barevný přechod) pak není plynulý ale skokový a celkový dojem je tak výrazně narušen!

Kvalita (komprese) obrazu

Ve fotoaparátu (ale nejen tam, stejně to platí i pro PC) používejme pokud možno co nejmenší kompresi obrazu – obrázek sice bude datově o něco větší (zabere více místa na kartě/disku) ale bude obsahovat maximum informací. Komprimace neboli kvalita JPG snímku je v menu fotoaparátu většinou rozdělena na 2-3 stupně (Fine/Nejlepší – Standard/Střední – Basic/Nejhorší; fotoaparáty Nikon).

Porovnání obrazové kvality

Totožné úpravy u obou snímků: jas, kontrast, barevnost, redukce šumu – prováděné ve formátu:

RAW (nahoře) vs JPG (dole)

Patrné zejména na pozadí: přesvětlené, horší kresba…

… i popředí: kytka, červený kanál je již beznadějně přepálený (pravý obrázek)

NOVINKA
Skupina The Independent JPEG Group (IJG) z lipského Institutu aplikované informatiky (stojící za nejpoužívanější implementací standardu JPEG, knihovnou „libjpeg“), uvádí novou verzi 9.1 s řadou převratných novinek. Mezi ty nejzásadnější patří podpora 12-bitového zpracování a nové volby ukládání, zahrnující kompletně bezztrátovou kompresi. Jde o vyřešení dvou hlavních nevýhod, které byly JPGu dosud nejvíce vytýkány…

RAW (raw = surový)

Je souborem ještě nezpracovaným, obsahujícím maximální možné množství dat. Ve své podstatě se vlastně nejedná o fotografii jako takovou ale o hromadu nul a jedniček, které teprve musíme nějak smysluplně poskládat. RAW formát bývá též označován jako negativ digitální fotografie (což je zcela trefné označení).

Hlavní výhodou RAWu – již zmíněné velké množství informací a tím i obrovské možnosti následného post-processingu (zpracování / “vyvolání”) fotografie. U snímků v RAW  formátu lze například libovolně definovat bílý bod (vyvážení bílé), míru kontrastu, saturace, jasu, doostření – a co je nejdůležitější: to vše bezeztrátově! Zároveň z RAWu můžete zachránit i přepaly / podpaly (cca +/- 1EV).

Stejně tak lze v RAWu provádět nedestruktivní úpravy typu redukce obrazového šumu. RAW tak představuje luxusní prostředek pro úpravu fotografií. RAW formát běžně   pracuje s 11 nebo 12-bitovou hloubkou (někdy dokonce i 14-bitovou), což nám dá – po rozumném zpracování, obrovský gamut. Zatímco “obyčejný” JPG s 8-bitovou hloubkou (kanál) dokáže zobrazit až 16,77 miliónů barevných kombinací, v případě 12-bitového   RAWu už dostaneme něco přes 68 miliard barevných odstínů!!

Nevýhoda RAW formátu je v první řadě ve velkém objemu dat (běžný RAW soubor je řádově 5x… 10x a více… větší než JPG snímek), což zatěžuje jak procesor (ve fotoaparátu, v PC) tak datová úložiště. V praxi to pro nás znamená nutnost větších a rychlejších paměťových karet, externích HDD ale také například výrazně pomalejší sériové snímání (poznáte při zapisování dat na kartu). To je problémem třeba u sportovní fotografie!

Dále se potýkáme s tím, že RAW nelze zobrazit běžnými prohlížeči, vyžaduje speciální software pro “vyvolání” / úpravu (RAW Convertor – Camera RAW, Nikon Capture) a ruku v ruce s tím též váš čas a know-how. V neposlední řadě zde neexistuje žádný standard (nelze kombinovat RAW soubory z různých fotoaparátů), každý výrobce používá “svůj RAW formát“: Canon *.CRW a *.CR2; Nikon *.NEFF; Olympus *.ORF; Panasonic *.RAW atd.

 

Co se děje ve fotoaparátu při snímání do: RAW (dole) vs JPEG (nahoře)

V případě JPEGu dochází k vytvoření “hotové fotografie” – obrazový procesor se “nadře”

RAW obrazový procesor úplně “obchází” – jen se zesílí signál dle nastavené ISO hodnoty

 

Kompletní eKniha (rozšířené vydání), kde najdete vše o focení digitální zrcadlovkou:

245 stran, 340 fotografií, 26 kapitol (autor: Martin Hájek)

 

Martin Hájek (autor, foto a text)

 

TIFF (Tag Image File Format)

Bezeztrátový obrazový formát, kombinující výhody RAWu a JPEGu. TIFFy bývají obrovské ale mají též velké možnosti co se týče úprav! Na rozdíl od RAWu však jde již o hotový snímek – obrazový formát, s kterým by neměl mít problém dnes již žádný prohlížeč obrázků!

Nevýhoda je, že TIFFy mají nezřídkakdy velikost desítky až stovky MB, což je přímo vylučuje pro jakékoli online sdílení či prezentace.

TIFF můžeme též směle označit za etalon fotografií, určených k velkoformátovému tisku. Jde o flexibilní formát, podporující práci s vrstvami (podobně jako *.psd soubory), v případě nároků na menší velikost lze i TIFFy komprimovat a nejde zdaleka o tolik destruktivní operace jako u JPGu. TIFF můžeme editovat a znovu ukládat bez kompresních ztrát (zase na rozdíl třeba od JPG).


Porovnání obrazové kvality

Totožné úpravy: jas, kontrast, barevnost, redukce šumu – prováděné ve formátu:

RAW (nahoře) vs JPG (dole)

 

Patrné zejména na obloze, kde je často velice jemná kresba a bohatý tonální rozsah

JPG to většinou nezvládá a výsledkem jsou často „posterizované oblasti“

– v tonálně bohatých oblastech fotografie (typicky právě obloha) prostě „dojde barva“!

RAW takový problém nemá, neboť disponuje mnohem větším gamutem!

 

Svou roli hraje bitová hloubka, potažmo použitý A/D převodník:

JPG má bitovou hloubku 24-bitů (8-bit/kanál – “pouhých” 16,8 mil. barev)

RAW s 12-bit A/D převodníkem (36-bitů) dá neuvěřitelných 68 miliard barev!

(dnes jsou přístroje dokonce i se 14-bitovým zpracováním obrazu!!)

 

PNG (Portable Network Graphics)

Principielně grafický formát, který se však hodí výborně i pro kombinaci grafiky, textu a fotografie (prezentace, screen-shoty atd.). Jedná se též o bezeztrátový formát, který měl být vylepšenou verzi GIF formátu (viz dále). Reálně PNG spojuje výhody JPG a GIF (první je nevhodný pro text, druhý zase pro fotografie) a nabízí podporu 24-bitů (jako JPG). Jeho výhodou je podpora tzv “alfa-kanálu” – neboli umí “průhlednost” (RGBA barevný model), obrázek tak může být v různých částech transparentní.

Nevýhody PNG formátu jsou ve větších rozměrech a především v tom, že neumí pracovat v    arevném prostoru CMYK (je tedy zcela nevhodný pro tisk)!

GIF (Graphics Interchange Format)

Ryze grafický formát, který sice používá bezeztrátovou kompresi LZW (stejně jako TIFF), ovšem zároveň představuje značné omezení v případě barevné škály – umí totiž pracovat jen s 256 odstíny barev! A to jej naprosto vylučuje ze světa digitální fotografie. Na druhou stranu GIF umí pracovat s animacemi, proto je vhodný pro tvorbu, grafiky, jednoduchých menších log, tlačítek, butonků (na webových stránkách, online prezentacích).

Porovnání obrazové kvality

Totožné úpravy: jas, kontrast, barevnost, redukce šumu – prováděné ve formátu:

RAW (nahoře) vs JPG (dole)

RAW nabízí mj. i vyšší dynamický rozsah než JPG, takže fotografie “vyvolané”

z RAWu mohou být výrazně kontrastnější a jasově i barevně bohatší než snímky,

kde se úpravy provedly jen v rámci JPG formátu!

 

Kompletní eKniha (rozšířené vydání), kde najdete vše o focení digitální zrcadlovkou:

245 stran, 340 fotografií, 26 kapitol (autor: Martin Hájek)

 

Martin Hájek (autor, foto a text)

Fotografujeme s DSLR (18) – Obrazové formáty
5 (100%) 4 votes

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

2
Komentujte

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
trackback

[…] formáty zase úzce souvisí s úpravami fotografií v PC. Zabývali jsme se jimi například v jednou z dílů seriálu Fotografujeme s DSLR. Platí, čím větší fyzickou velikost fotografie, tím vyšší rozlišení. Na druhou stranu, […]

trackback

[…] obrazových formátů jsme se věnovali například v tomto článku, barevné prostory jsem řešili zrovna minule, takže jen opravdu stručně. Volba obrazového […]