• Dejte o sobě vědět
    Nabízíte foto, video nebo tiskové služby? Oslovte více zákazníků prostřednictvím Fotofokus katalogu zdarma.

    Stačí vyplnit formulář zde.

Digitální snímače: reálné využití v praxi

FX nebo APS-C / DX? To je oč tu běží. Aneb otázka v dnešní době stále častěji skloňovaná! Všichni přední výrobci již nabízejí „cropové“ i „full-framové“ DSLR – a to i v semi-profi segmentu! Co na to běžná (rozuměj: fotoamatérská) obec? Komu se vyplatí „full-frame“ a pro koho je naopak vhodný „normální“ „á-pé-es-céčko“ (resp. „dé-iksko“)?

Základní dilema, které mnoho fotografů (ať již ostřílených či teprve začínajících) prožívá a často s oblibou řeší, je: koupit Full-frame (FF/FX) nebo „cropový“ (APS-C/DX) snímač? Kor v poslední době to začíná být téma zvlášť aktuální, neboť nabídka digitálních zrcadlovek s „FF/FX“ snímačem značně vzrostla. Odpověď však není zcela jednoznačná – obojí má své klady i zápory a proto nelze jasně definovat to či ono! Někdo rád holky, jiný zase vdolky – pojďme si tedy společně rozebrat obě strany jedné mince!

Na velikosti (ne)záleží

Bude-li vám zase někdo tvrdit, že na velikosti nezáleží, vězte že lže! Každá moudrá žena vám to určitě potvrdí (to o tom úspěšném „divadýku i s malým kašpárkem“ je jen zoufalým pánským výkřikem do tmy :-))! Také v digitální fotografii na velikosti záleží, otázkou zůstává zda-li je to pro vás přinosem či nikoli!

  • Fakt č. 1: Čím menší senzor, tím obecně horší kvalita obrazu BUDE! Objektivy zmenšují obraz na menší a menší plochu a ten se musí následně zase nezvětšovat. A to se zákonitě musí někde projevit. Negativně! Dále si k tomu připočtěte též vady objektivů – difrakce, (ohyb světla), chromatická aberace (barevná vada), ty všechny nám rostou!
  • Fakt č. 2: Čím menší snímač, tím vyšší obrazový šum! Změnšení plochy snímače znamená i zmenšování jednotlivých světlocitlivých bodů. Signál se musí následně mj. také více zesilovat, což má negativní dopad na kvalitu výsledného signálu (nárůst šumu).
  • Fakt. č 3: Čím menší snímač, tím levnější výroba – a to nejen cena samotného snímače ale též samotného těla DSLR (může být menší), hledáčku, hranolu, menší objektivy (čočky) atd.
  • Fakt č. 4: DSLR i kompakty s menšími snímači jsou jednoduše lehčí, menší a celkově „kompaktnější“.

Ovšem výše uvedená fakta platí samozřejmě i obráceně – Full Frame / FX jsou obecně lepší co do kvality, produkují menší obrazový šum ale na druhou stranu jsou výrobně nákladnější a tedy výrazně dražší než DSLR a kompakty s menšími snímači.

Úhly záběru (angle of view) adekvátní k různým ohniskům. Fakticky vzato, ohnisko

není nic jiného, než úhel záběru, který obsáhne! Crop představuje úhel záběru menší

právě o násobek „cropu“ (cca 1,5x) – vzhledem k FX (full frame / kinofilmovému políčku)

foto – zdroj: internet

 

Crop faktor

Koeficient – vyjadřující poměr mezi plnoformátovým snímačem (odpovídající 35mm kinofilmovému políčku) a menším snímačem. Crop faktor je vlastně „ořezový faktor“, který udává o kolik se nám zmenší výřez (zorný úhel) scény / konkrétní ohniskové vzdálenosti! DSLR s FX/FF snímačem mívají relativně dlouhé fyzické ohniskové vzdálenosti (přesněji reálné, odpovídající danému ohnisku) a konkrétní ohnisko odpovídá konkrétnímu úhlu záběru. Tj. 50mm (základní ohnisko) má reálný úhel záběru cca 47°. Zatímco „crop“ snímač (APS-C/DX) s ořezovým faktorem (1,5x) se jeví oproti „full-framu“ jakoby více „nazoomovaný“. Ohnisko 50mm sice zůstává stále „padesátkou“, ale zorný úhel je menší o hodnotu „crop-faktoru“ – tj. cca 31° namísto původních 47°. Zorný úhel zkrátka odpovídá cca 75mm (nikoli 50mm). U kompaktních fotoaparátů crop faktor odpovídá běžně hodnotám 6 – 8-násobku!

Takhle to dopadne, nasadíme-li „špatný objektiv“ na „špatnou zrcadlovku“

(s neodpovídajícím formátem snímače):

Objektiv určený pro „crop/APS-C, DX snímač, nasazený na full frame/FX DSLR

foto – zdroj: internet

 

Hloubka ostrosti

Předchozím odstavcem jsme právě naťukli problematiku výrazně proměnné hloubky ostrosti u různě velikých snímačů. Malé snímače kompaktů mají (vzhledem k obrovskému crop faktoru) extrémně krátkou ohniskovou vzdálenost. V kombinaci s malou plochou snímače nám tak vychází vysoká hloubka ostrosti téměř za všech okolností. Naopak velké snímače u DSLR disponují dlouhými ohniskovými vzdálenostmi a zároveň velkou plochou snímače, což generuje příjemně malou hloubku ostrosti! U DSLR s DX/APS-C snímači je HO o něco menší ale zároveň se nám prodlužuje ohnisko (přesněji: zmenšuje zorný úhel), což je výhoda při požadavku co největšího přiblížení.

Velký snímač nabízí jak „širší úhel“ záběru (resp. reálný úhel záběru), tak i lepší

hrátky s hloubkou ostrosti, která je tak na FF / FX ještě menší!

 

Závěr

DSLR s plnoformátovým snímačem disponují minimálním šumem a maximální kvalitou snímků, na druhou stranu, celkově kvalitativní rozdíl FF/FX vs APS-C/DX je u současných DSLR v podstatě zanedbatelný, neboť co nezvládne fyzicky technika, dohání post-processing (zpracování fotografií, obrazový procesor, možnosti RAW formátu), který je dnes již na vysoké úrovni. Z ryze praktického pohledu je „Full-frame“ skvělý na širokoúhlé záběry, které tak jsou opravdu reálně-širokoúhlé (nemají žádný ořez), stejně tak je „FF/FX“ výborný pro portrétní fotografii, neboť s ním dosáhnete – při konstantním ohnisku – menší hloubky ostrosti než u menších snímačů. Naopak DX/APS-C se výborně hodí pro jakékoli fotografování, kde je třeba co nejvíce „přiblížit“ scénu (co nejvíce „tele“) – ideálními disciplínami je tak sportovní fotografie, astrofotografie atd…

Výběr velikosti senzoru se zbytečně démonizuje! Full-frame je skvělý ale též výrazně dražší. Důležitější než výběr snímače, je volba správného objektivu! Zde je klíčové uvědomit si, že objektivy určené pro „FF/FX“ snímače lze stejně tak dobře používat i v kombinaci s menšími (APS-C/DX) snímači, ovšem naopak to nelze. Tzv.: Crop-objektivy na DSLR s FF/FX vůbec nenasadíte. A pokud ano, v horším případě riskujete poškození zrcátka, v lepším případě bude obraz silně vinětovat (zcela tmavé okraje a rohy snímku) – důsledek nasazení „nevhodného“ objektivu na „neodpovídající“ DLSR.

 

Martin Hájek

Digitální snímače: reálné využití v praxi
5 (100%) 1 vote

O HiMar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.martinhajek.net www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na