Fotografujeme s DSLR (21) – filozofie: DSLR vs kompakty

Jednou ze zásadních věcí u digitální fotografie (a málokdo si to uvědomuje), je samotná filozofie: DSLR vs kompakt neboli kreativní vs automatické fotoaparáty. Přístup obou kategorií je zcela odlišný a to může vést k mnoha rozčarováním. Běžně se setkávám s uživateli, co čerstvě přešli z kompaktu na digitální zrcadlovku ale zklamaně se shodují v tom, že: “… ty fotky ze zrcadlovky jsou nějaké ‚divné‘! To ten můj stařičký kompakt fotil mnohem líp!…”.


Je vám to povědomé?

Faktem je, že snímky z výrazně dražšího (a kvalitnějšího) přístroje se mohou subjektivně – na první pohled, jevit jako ‚horší‘. Ale je to jen zdání, mylný dojem – plynoucí právě z oné zcela odlišné filozofie DSLR vs Kompakt.



Filtr „Jemné tóny“ (nízký kontrast ap.) produkuje „jemné snímky“ s měkčí kresbou (nahoře),
filtry „Krajina“ (vysoký kontrast ap.) hodně fotografie saturují a celkově výrazněji editují…


Kompaktní fotoaparáty

Víceméně plně automatické přístroje – jsou navrženy a programovány tak, aby produkovaly již hotové snímky, které mohou jít rovnou do tisku. Posláním této řady fotoaparátů je neklást na své uživatele téměř žádné nároky (nic nenastavovat, o nic se nestarat) a vyřešit vše za ně. Nepředpokládají se žádné hlubší teoretické znalosti o fotografii. Kompakty tedy nejenže vše nastaví, ale cvaknutím spouště jejich práce zdaleka nekončí. Předtím, než uloží finální data (snímek) na kartu, ještě fotografii výrazně upravují – doostřují, saturují, kontrastují atd. Výsledkem je, vyprodukovat co nejbarevnější, krásné a kontrastní snímky tzv.: “pohlednicového” rázu. Takové fotky se lidem prostě líbí!


Typické ukázky snímků z kompaktního fotoaparátu (resp. smartphonu – oba pracují na stejném principu). Krajinka VS portrétní fotografie – na první pohled líbivá, ostrá, kontrastní fotografie, ovšem při bližším „zkoumání“ najdete velké množství neduhů: vysoká míra šumu, nízký dynamický rozsah, slévání barev, silná ztráta detailů atd!

DSLR / digitální zrcadlovky

Kreativní fotoaparáty s množstvím manuálních funkcí (kam patří i tzv.: Mirrorless-CSC-Nezrcadlovky či ultrazoomy a pokročilé kompakty).
Tyto přístroje jsou naopak navrženy tak, aby jejich uživatelé mohli s fotografií dále pracovat, hrát si s ní, upravovat… Tato řada fotoaparátů tedy logicky předpokládá určité povědomí uživatele o teorii fotografie, o expozici, nastavení ale též o následném post-procesingu (editaci fotografie).
Proto digitální zrcadlovky (a ostatní kreativní fotoaparáty) snímky zdaleka tolik neupravují a různé fotografické filtry (pokud to vyloženě nechceme), se využívají jen minimálně nebo vůbec. Výsledkem pak jsou fotografie méně barevné, méně kontrastní, méně doostřené, které se nám subjektivně mohou jevit jako”horší”. Opak je však pravdou!

Naopak pokročilé fotoaparáty – digitální zrcadlovky a systémové kompakty nepoužívají zdaleka tolik softwarových úprav, takže snímky na první pohled „trpí“
nižším kontrastem, ostrostí a méně saturovanými barvami, ovšem i při
bližším zkoumání je jasně patrná ostrá, kvalitní kresba a konkrétní linie i tvary, s
minimem obrazového šumu…
Navíc v PC poté můžete provádět s fotografiemi hotová kouzla – tím spíše, snímáte-li do RAWu (což pro následné úpravy nelze než důrazně doporučit)


Na druhou stranu, dnešní fotomobily (smartphony) i kompaktní fotoaparáty produkují často až překvapivě povedené snímky. Stejně tak nabízejí mnoho zajímavých nástrojů pro další úpravy a „vylepšení fotografií“.


Fotografujeme s DSLR (21) – filozofie: DSLR vs kompakty
5 (100%) 8 votes

O HiMar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.martinhajek.net www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.