Sony Alfa 33: nový koncept zrcadlovky v praxi

Sony uvedlo v září 2010 dvojici digitálních zrcadlovek A33 + A55, určených pro amatérské uživatele, ale též pro nadšence se zálibou v technologických novinkách. Jedná se o zcela nový koncept zrcadlovky (tzv.: DSLT), který sice nepostrádá zrcátko, nicméně to je zde umístěné „napevno“. Hlavní inovace tak spočívá v jednoduchém „fíglu“ – zrcátko se nevyklápí, což umožňuje průběžné ostření během expozice (výborné pro natáčení videosekvencí), a k tomu přidružené další výhody, jako je možnost snímání na delší expoziční časy s menším rizikem rozmazání snímku (právě vinou samotného pohybu zrcátka) nebo rychlejší sekvenční snímání. Tento zajímavý a inovativní přístup není zdaleka jedinou “vychytávkou”, kterou se může nová Alfa pochlubit. Vedle toho nabídne též kvalitní LCD či mnoho praktických funkcí – např. HDR, který známe ze starších modelů DSLR Sony. Nicméně jak už to chodí, vedle nesporných výhod má nový koncept i své mouchy. Mezi ty nejmarkantnější patří absence optického průhledového hledáčku, takže na reálný náhled můžete zapomenout.

Pojďme se tedy podívat Sony Alfa 33 na zoubek trochu podrobněji. Jak se s ní fotografuje, jak se ovládá a jak je na tom s výstupní kvalitou snímků? K dispozici jsme měli tělo DSLR spolu se setovým sklem Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM.

Popis a specifikace

Sony A33 je vybavena APS-C Exmor HD CMOS snímačem s efektivním rozlišením 14,2 Mpix. Vedle snímače se v útrobách aparátu nachází polopropustné zrcátko, které umožňuje světlu „průchod“ jak na senzory AF fázového ostření, tak zároveň i na snímač (což je zásadní rozdíl oproti klasickým DSLR, které v tomto směru striktně rozlišují „buď a nebo“ – snímač vs. AF). Velkou výhodou je zde možnost průběžného ostření i během nahrávání videa nebo fotografování v sekvenčním režimu. Rychlost snímání činí zajímavých 7 sn./s. Tuto relativně vysokou kadenci snímání (ve své kategorii) zaručuje Alfě 33 také právě onen koncept „pevného zrcátka“, neboť se během dávkového snímání nemusí mezi jednotlivými snímky nic vyklápět a zase sklápět.

Citlivost ISO lze nastavovat od „stovky“ až na 12 800 (v režimu „Multi-frame noise reduction“ dokonce až ISO 25 600). Nechybí ani redukce šumu s volbou nastavení „Slabá“ nebo „Auto“. Formát obrazu (poměr stran) lze kromě standardních 3:2 změnit také na širokoúhlý formát 16:9. Rozsah expozičních časů se pohybuje od 1/4 000 s do 30 (v plně manuálním režimu „M“ nechybí režim „Bulb“). Snímky lze ukládat do JPEGu nebo do RAW + JPEG formátu. V případě komprimovaného obrazu můžete volit dva stupně komprese (standard a jemný). 

Video

Sony Alfa 33 umí nahrávat video sekvence v režimu FullHD (tedy s rozlišením 1 920 x 1 080 bodů). Příjemnou a praktickou věcí je zde možnost záznamu videa v kombinaci s průběžným ostřením v režimu „živého náhledu“ (live view). Oproti tomu běžné DSLR amatérských tříd (dnes již z velké části vybavené funkcí HD videa) potřebují k zaostření nutně sklopit zrcátko, protože při vyklopeném zrcátku na AF senzory (umístěné na dně těla fotoaparátu) jednoduše žádné světlo nedopadá. V případě nastavení formátu videa můžete volit mezi (televizním) formátem v maximální kvalitě AVCHD (s rozlišením 1 920 x 1 080 bodů), pokud se spokojíte s videozáznamem v nižší obrazové kvalitě (potřeba datově menších souborů), lze zvolit úspornější/komprimovaný formát MPEG-4 (s rozlišením 1 440 x 1 080 bodů).

Ostření

Autofocus je zde 15-bodový a můžete si vybrat, zda chcete využívat automatický výběr (aktivní všechny AF body) nebo volit zónu zaostření manuálně (buďto libovolný AF bod nebo jednobodový AF – střed). Autofocus jako takový pracuje ve třech různých režimech: jednorázově (AF-S), průběžně (AF-C, servo) nebo automaticky (AF-A/přepíná mezi dvěma předešlými způsoby ostření). Před snímačem leží zrcátko (tzv. „Translucent Mirror“ – odtud zkratka DSL-T), které se nehýbe, ale propouští světlo přímo na snímač a zároveň je odráží (pod úhlem 90°) do horní části přístroje, kde je umístěn AF senzor (u klasických DSLR leží dole, v horní části je hranol, popř. soustava zrcátek). Tento systém umožňuje fungovat jak autofocusu, tak i snímači (exponovat) současně. Na druhou stranu, kde není hranolu (soustavy zrcátek), není ani optického hledáčku. Ten zde supluje hledáček elektronický, který bude mít jako takový vždy určité zpoždění. Naštěstí u Alfy 33 je ono zpoždění vskutku minimální, ovšem je-li přístroj v pohotovostním stavu. Problém však nastává při samotném zapínání přístroje a v případě jeho probuzení ze „sleep módu“ – než se elektronický hledáček „nastartuje“. V takovém případě je zpoždění displeje výrazně vyšší a v případě fotografování akčních scén tím i velice limitující. 

Výbava a možnosti

Sony Alfa 33 je vybavena 3“ LCD displejem s poměrem stran 16:9, který má kromě vysokého rozlišení 1 440 000 bodů také 100% pokrytí a 1,1x zvětšení obrazu. Mezi praktické vlastnosti displeje patří možnost kontroly expozičních změn – zobrazuje jasový stav dle aktuálně nastavených expozičních parametrů (což pomůže lépe exponovat v manuálním režimu pouhým sledováním LCD). Praktickou výhodou použitého LCD je možnost jeho vyklopení (v úhlu až 180°), a dále též natáčení (v úhlu až 270°). To usnadňuje fotografování z nadhledu či podhledu, oceníte to například během snímání reportáže v davu nebo při fotografování makra.

Ve funkční výbavě dále najdeme spoustu zajímavých a praktických funkcí (a softwarových “vychytávek”), z nichž jmenujme například HDR, Panoramu, Multi-shot NR nebo rychlé sériové snímání (více o nich viz následující odstavce).

Funkce HDR umí softwarově rozšířit dynamický rozsah scény, pracuje na principu expozičního bracketingu s tím, že vám pořídí sérii tří snímků, které složí dohromady. Nastavení funkce D-Range (HDR) lze nechat na automatice nebo ji ovládat ručně (s rozdílem 1-6EV!). Je to vynikající funkce, kterou Sony úspěšně používá ve svých modelech již několik let a zejména při fotografování krajiny (ale i vysoce kontrastních snímků obecně) ji zvlášť oceníte.

Panorama (3D Sweep) – umožňuje vytvářet širokoúhlé (panoramatické) záběry. Funkce patří mezi „scénické režimy“ a dělí se na dva typy: Panorama (běžná) a Panorama 3D. Fotoaparát vždy vyfotí stejný počet snímků (cca 25), které následně poskládá v panoramatickou fotografii. Danou funkci lze používat i při „focení z ruky“, ale mnohem lepší je zde samozřejmě stativ, neboť software přístroje vaše „vertikální úlety“ zkrátka ořízne. Při focení Panoramatu stačí jen stisknout spoušť a pak pohybovat fotoaparátem ve směru šipky (2D panoramata lze fotit i “na výšku”).

Ručně držený soumrak: Sony Alfa 33 nabízí vedle běžných (kreativních) režimů PSAM + AUTO režimu též scénické/předdefinované módy. Jedním z nich je režim „Ručně držený soumrak“. Pod tímto podivným názvem se skrývá volba, jež pořídí šest snímků najednou. Z nich poté sestaví výsledný obrázek tak, aby bylo co nejvíce redukováno „stržení“ snímku (vlivem pohybu při delších expozičních časech). Mezi další scénické režimy patří: Portrét, Sport, Makro, Krajina, Západ slunce, Noc a Noční portrét.

Další funkce

Patří sem multi-frame noise reduction (multi-shot NR), což je opět softwarová záležitost, která umí poskládat více snímků za účelem zvýšení citlivosti a snížení šumu. Mezi asistenčními programy nechybí rychlé sekvenční snímání „7“ pro velice rychlé dynamické snímky. Tento režim však pracuje s prioritou AE, tudíž nelze ovládat expozici ručně. Pouze v případě nastavení AF-S (jednorázového ostření) nebo manuálního ostření (MF) je možné ručně nastavit clonu. Nechybí ani mechanická stabilizace (SteadyShot – která je zde řešena pohybem snímače), lze ji zapnout nebo deaktivovat.

Rozměry Sony Alfy 33 jsou: 124,4 x 92 x 84,7 mm a hmotnost 500 g (vč. baterie a paměťové karty). Potěšující je možnost použití jak běžných „soňáckých“ MemoryStick Pro, tak i standardních SD (SDHC) karet. Bajonet použil výrobce standardní – A Sony (Konica Minolta).

Hodnocení snímků

V případě digitálního šumu je Sony Alfa 33 srovnatelná s amatérskými DSLR s APS-C (DX) snímačem a nijak nevybočuje z daného „standardu“. Fotoaparát umožňuje nastavit citlivost od ISO 100 až po ISO 12 800. Ve speciálním režimu „vysoké citlivosti“ (multi-shot NR) lze snímat až na ISO 25 600, ovšem jedná se o softwarovou úpravu, kdy fotoaparát pořídí sérii 6 snímků a z nich poté složí jeden. Úroveň šumu je v takovém případě sice nižší (odpovídá zhruba ISO 6 400), nicméně je zde zároveň i mnohem silnější ztráta detailů.

 

V praxi není problém s citlivostmi ISO 100 až 800, kde je stále dostatek detailů a výskyt digitálního šumu na relativně nízké úrovni, tudíž celkový dojem ze snímku nijak neruší. Vyšší citlivosti ISO 1 600 a 3 200 jsou – vzhledem k již silnému výskytu šumu – použitelné maximálně pro zmenšeniny (náhledy na web) či malé formáty (fotografie 10 x 15cm), přičemž samozřejmě dost záleží na celkovém charakteru snímku. Citlivosti ISO 6 400, 12 600 a 25 600 se možná dobře vyjímají v reklamních prospektech, nicméně na amatérských DSLR v praxi postrádají uplatnění (kvůli extrémně velkému nárůstu šumu).

SONY DSC

Barevná reprodukce je u Sony Alfa 33 dobrá. Vyvážení bílé pracuje na automatiku korektně v přirozeném světle, jak se však dalo očekávat, v případě umělých světelných zdrojů má AWB posunuté spektrum do teplejších (červených) odstínů. To je ale v této třídě přístrojů zcela běžné. Naštěstí je zde hodně možností, jak barevné posuny chybného WB vyvažovat. K dispozici máme předdefinované módy slunce, stín, zamračeno, žárovka, zářivka, blesk, z nichž každý nabízí ještě možnost detailnější/manuální korekce v 6 krocích. Samozřejmě nechybí ani volba manuálního vyvážení bílé, kterou můžeme definovat buďto ručně – nastavením barevné teploty v Kelvinech (v rozmezí 2 500 až 9 900 K), nebo pomocí šedé tabulky (MWB).

Měření expozice funguje spolehlivě u jasově dobře vyvážených scén. V případě světelně komplikovanějších – nevyvážených scén (příliš tmavých/světlých) má automatika přístroje tendenci scénu přepalovat/podexponovávat. Je tedy nutné v podobných situacích nastavení expozice kompenzovat. Co se týče vysoce kontrastních scén, zde sice narážíme na limity digitální technologie (nízký dynamický rozsah), naštěstí Sony v tomto ohledu disponuje praktickou funkcí „D-Range“ (zvýšení dynamického rozsahu), která pořídí sérii 3 snímků, z nichž pak složí jednu – tzv. HDR fotografii. Funkce je přístupná přímým tlačítkem „D-Range“ a lze ji nastavovat v několika úrovních (automaticky, v pěti krocích nebo ručně – s kompenzací 1 až 6 EV). Pozor! V režimu aktivního D-Range nefunguje režim „Bulb“ (neomezeně dlouhý čas závěrky).

Výslednou kvalitu snímků po stránce prokreslení detailů a celkové brilance obrazu zde nemá příliš smysl hodnotit, neboť to zcela zásadním způsobem ovlivňuje použitý objektiv. V tandemu se setovým sklem Sony DT 18-55 f/3.5-5.6 SAM Alfa 33 opět nijak zvlášť nevybočuje z řady a – vzhledem k danému rozlišení 14 Mpix – dosahuje standardních výsledků, odpovídajících dané váhové kategorii (viz testovací terče).

 

Praxe a shrnutí

Sony Alfa 33 kombinuje výhody DSLR a tzv. „nezrcadlovek“ (což jsou v podstatě kompakty, avšak s APS-C snímačem a s možností výměny objektivů). Tímto inovativním (a určitě zajímavým) řešením uvádí Sony na trh zcela nový koncept, který vlastně není ani „pravou zrcadlovkou“ (tak jak ji známe), ale ani „nezrcadlovkou“. Systém nabízí zatím nebývalý komfort v případě videa i sériového snímání (průběžné, přesné a rychlé ostření). Díky nepohyblivému zrcátku (v případě čištění snímače je lze mechanicky sklopit) je celý aparát též méně citlivý na otřesy (platí pří fotografování za horších světelných podmínek), a zároveň může dané řešení (ještě spolu s absencí hranolu) nabídnout i menší fyzické rozměry samotného těla. Jestli je to dobře nebo ne, nechám na zvážení a osobních preferencí každé(-ho). Osobně mi příliš malá těla zrcadlovek nevyhovují (kvůli samotnému držení stylem: „malíček v luftě“ a krkolomnému přístupu ukazováčku k rolleru), ale pro fotografy s drobnými prsty nebo pro naše „něžné polovičky“ to může být naopak plusem.

Na druhou stranu hlavní nedostatek nového konceptu spočívá ve zpoždění LCD (který zde supluje běžný optický hledáček). Znatelné to je zejména při zapínání přístroje, nebo při přechodu z „úsporného režimu“ do režimu pohotovosti. Negativem je také relativně vysoká koncová cena, která činí (v případě setu s objektivem 18-55 f/3.5-5.6) téměř 20 tisíc, což je znatelně víc než konkurenční aparáty. Nutno však přihlédnout k tomu, že fakticky vzato Sony Alfa 33 (resp. Alfa 55/vyšší model) na trhu přímého konkurenta ještě nemá, neboť je zatím ojedinělým (prvním) přístrojem svého druhu.

Velkou pochvalu zaslouží AF systém jako takový, který funguje v aktivním režimu opravdu velmi svižně, a to nejen během focení, ale i při divokém švenkování a změnách ohniska v režimu videokamery. Jeho pružnost doceníte zejména právě při natáčení dynamických videoklipů nebo v průběhu zběsilého sériového snímání. Určitě bude zajímavé sledovat další vývoj tohoto nového konceptu – zda se kombinace pevného zrcadla a fázového AF ujme, nebo naopak skončí dříve či později v propadlišti dějin. Sony Alfa 33 již je na trhu a její cena se pohybuje okolo 19 000 Kč (vč. objektivu Sony DT 18-55 f/3.5-5.6 SAM).

 

 

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na