Jaké fotoaparáty jdou nejvíce na dračku?

nd-600x160.jpg

Společnost Megapixel uveřejnila koncem roku zajímavý výzkum, během něhož v průběhu let 2012 a 2013 přesně monitorovala prodeje konkrétních typů fotoaparátů, včetně typických cílových skupin, které si ten který model (typ) pořizují. Nejedná se sice o žádné dogma 100% platné pro celou ČR ale vzhledem k tomu, že daný prodejce pokrývá významnou část našeho trhu (a vzhledem k faktu, že zákazníci jsou všude +/- stejní), lze v pohodě předpokládat, že situace u jiných výrobců nijak výrazně odlišná nebude.

Online prodej vede

Fotoaparáty a fotografické příslušenství lidé nakupují hlavně na internetu. Typickým kupujícím je muž, jenž obvykle koupí kompaktní fotoaparát, spíše výjimečně kompakt (tzv “Mirrorless”) s výměnným objektivem a zhruba 1 / 3 dá přednost koupi digitální zrcadlovky (DSLR). Mezi jednoznačně nejprodávanější značky patří Nikon a Canon, s odstupem pak Sony a Panasonic. Ani ženy však nezůstávají pozadu. Sice nejsou hlavní nákupčí silou, nicméně jejich významný příspěvek představuje například návštěvnost fotografických kurzů (což mohu osobně jen potvrdit, neboť i na mých foto kurzech představuje poměr kurzistů 6:4 ve prospěch žen).

Kamenné prodejny VS eShop

Poměr nákupů přes eshopy a prodejny dělá cca 62: 38, což není v dnešní době nijak zvlášť překvapující výsledek (obejdnávat zboží z pohodlí domova je prostě IN). Okolo 28% zákazníků tvoří ženy, nejsilnější kupní sílu – 72%, naopak představují muži. „Zájem žen ale každým rokem stoupá, sledujeme to nejen na podílu nakupujících, ale také na podílu žen, které se účastní našich fotografických kurzů, v současné chvíli je jich nadpoloviční většina, přesně 62 %,“ říká Tomáš Matějček, majitel společnosti Megapixel. 

DSLR vs kopakty vs mirrorless

Z nakupovaných typů fotoaparátů vedou jednoznačně již v úvodu zmíněné kompakty (62 %), zhruba 28 % (tedy opět více než 1 / 4) dává přednost digitálním zrcadlovkám a 10% zákazníků kupuje kompakty s výměnnými objektivy. V kusovém prodeji tedy vedou kompakty, po finanční stránce do popředí výrazně vstupují právě tzv. “Mirrorless” fotoaparáty (s výměnnými objektivy), jejichž pořizovací ceny jsou logicky výrazně dražší, než u automatických kompaktních aparátů. „Nejoblíbenější a nejprodávanější je v tuto chvíli Nikon D5100 +18-105 mm VR, následovaný Canonem (EOS 600D+18-55 mm IS II), Panasonicem (Lumix DMC-FS40 černý), Sony (CyberShot DSC-RX100) a pětici nejoblíbenějších uzavírá Panasonic Lumix DMC-FZ62“, komentuje prodejní trendy Tomáš Matějček. 

Nenároční vs nároční uživatelé

Běžný uživatel (méně náročný) sáhne nejčastěji po kompaktu s ultrazoomem či po odolném kompaktu, s kterým lze bez obav cestovat po světě. Naproti tomu nároční fotografové, kteří již přesně ví, co chtějí, nakupují digitální zrcadlovky (DSLR). 

Z příslušenství se nejčastěji poptávají paměťové karty, pouzdra na ochranu a filtry na objektivy.

Fotoaparáty a příslušenství mají dvě silné špičky – tu první přes léto, v době dovolených (červen a červenec) – druhá špička přichází samozřejmě v zimních měsících (listopad, prosinec), kdy se fototechnika stává oblíbeným vánočním dárkem.

Více o tom jak vybrat digitální fotoaparát

Ohodnoťte článek

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na