Tomáš Matějček: fotografický svět se stále mění

S Tomášem Matějčkem jsme si povídali v příjemném kavárenském koutku, který je součástí nových prostor Social Store Megapixel v pražských Holešovicích. Megapixel není třeba dlouze představovat, jde o předního českého hráče na poli prodeje fototechniky s pobočkami v Praze, Brně a Ostravě.

Tomáš Matějček, zakladatel a ředitel společnosti Megapixel, s.r.o.  

 

Co pro Vás osobně znamená fotografie? Lze ji podle Vás ještě stále brát jako hobby?

Mou prací je fototechnika. Fotografie je pro mě příjemný únik od pracovních povinností. Nikdy jsem ale neměl příliš času na svůj vlastní fotografický růst, proto jsem zůstal průměrným fotografem fotícím své blízké, a to bez jakýchkoli uměleckých ambicí. Ale mám fotografii velmi rád, líbí se mi, když má svůj příběh. Zábavné pro mě je, že mám k dispozici tu nejlepší techniku a také se neustále pohybuji mezi kolegy – vynikajícími fotografy, od kterých sbírám rady. Takže k fotografii mám logicky velice blízko a sám ji jako hobby vnímám.

Jak vnímáte současnou digitální fotografii?

Srovnáme-li dobu dnes a před 50 lety, vidíme, že ten původní punc prestižního řemesla je nenávratně pryč. Díky dostupnosti techniky dnes hodně lidí nabývá dojmu, že focení není nic složitého a že ho zvládne každý. Navíc tento mýtus mohutně podtrhují sociální sítě. Opak je ale pravdou. Dost lidí ani nerozpozná kvalitní fotografii od špatné. Fotografický svět se ale stále ještě mění a formuje, takže vyčkejme, až si to „sedne“.

Rozdíl mezi Megapixelem v roce 2003 a dnes? V čem tkví tajemství vašeho úspěchu?

Když jsme v roce 2001 zakládali firmu, otevřeli jsme kamennou prodejnu v Žitné ulici v Praze a současně spustili eShop, což byl dost ojedinělý postup. Oba prodejní kanály spolu od začátku fungovaly v symbióze, čímž jsme se už tehdy výrazně odlišili od konkurence – v té době měli všichni buď eShop, nebo kamennou prodejnu, ne obojí najednou. Tehdy jsme začínali na rozloze 26m2, dnes jsme na 1000m2! Změnil se rozsah služeb a produktů, ale princip zůstal stejný. Souhru eShopu a kamenného obchodu se nám podařilo udržet a na prvním místě je stejně jako na počátku spokojenost zákazníka – na toto téma si děláme i své vlastní zákaznické průzkumy. Za svou profesní éru jsem udělal mnoho chyb, ale vždy jsem se z nich poučil a každá chyba mě posunula dál. Snažím se neodkládat žádná rozhodnutí, problémy řešit co nejdříve, nevláčet je za sebou. Chce to také trochu toho štěstí a já prostě měl šťastnou ruku a „čich“ na ta důležitá, strategická rozhodnutí.

Jaká je situace na poli digitálních fotoaparátů?

Zajímavá je kategorie výkonných kompaktů disponujících velkými snímači, světelnými objektivy a širokoúhlými ohnisky. Nevýhodou je cena, ale to je pouze otázka času. Prodej základních kompaktů klesá od roku 2008, což je dáno nejen recesí trhu, ale především stále výkonnějšími fotomobily. Kompakty s výměnnými objektivy mají u nás narozdíl od zbytku světa oblibu zatím vlažnou, ale postupně se jejich popularita zvyšuje. Mirrorless konceptu věříme a podporujeme jej. Stává se, že k nám zákazník přijde pro DSLR, nakonec však „nezrcadlovku“ vyhodnotí jako praktičtější a odnáší si ji domů.

Co digitální zrcadlovky? A odvěké „ fotbalové“ dilema: Canon nebo Nikon?

Od roku 2008 se počet prodejů DSLR velmi výrazně zpomaloval; až v letošním roce jsme zaznamenali první nárůst za posledních 5 let. A zatímco do roku 2009 dominoval Canon, od té doby se síly vyrovnávaly; v poslední době má co do počtu prodaných kusů dokonce lehce navrch Nikon. Nikon vede ale spíše na poli amatérských, levnějších DSLR, v profi sféře dražších DSLR je na špičce stále Canon. Třetí silný hráč, kterým je Sony, má sice vynikající produkty, ale pro úzký okruh zákazníků, díky čemuž tvoří jejich podíl na trhu jen nějakých 5-8 %. Takový Pentax má sice též vynikající produkty, ale bohužel české zastoupení doteď nebylo schopno vytvořit rozumné obchodní podmínky.

A jaké objektivy jsou nejpopulárnější?

Na počet prodaných kusů vedou základní zoomy nebo teleobjektivy od alternativních značek – prostě levnější skla. Velký boom teď zažívá korejský Samyang. Co se týká obratu, jsou na tom nejlépe Canon a Nikon se svými světelnými skly 24-70mm a 70-200mm. Patrný je zvyšující se trend přechodu od originálů ke značkám jako Sigma, Tamron, Tokina. Ty totiž nabízejí dobrý poměr cena/výkon a neustále se zlepšují.

Jaký máte poměr prodejů v kamenných prodejnách k eShopu?

Internetové obchody produkují cca třetinu obratu, druhou třetinu má na svědomí čistě kamenný obchod. Poslední třetina je sice realizována též na prodejně, ale již v částečné kooperaci s eShopem nebo webem – například formou objednávek, různých akcí atd. Tento poměr je v podstatě neměnný již mnoho let.

Co Vás vedlo ke stěhování do nových prostor a co si od toho slibujete?

Jde o strategický krok a zcela zásadní rozhodnutí, které je podřízené jedinému cíli: udržet si pozici na trhu i v následujících 10 letech! Zároveň jde o největší změnu za celou dobu fungování Megapixelu. Zahrnovala sice jak nemalé investice, tak i určité riziko, ale věřím, že rozhodnutí to bylo správné. Na jakékoli závěry je zatím brzy, ale řekl bych, že tak za rok budeme moudřejší. 

 

Děkuji za rozhovor
Martin Hájek

Rozhovor vyšel v tištěné verzi v odborném polygrafickém 14-deníku:
Noviny pro grafický průmysl (NGP)
Vydavatel: GRAFIE CZ

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na