Jak na tvorbu firemního magazínu (Format 03)

Loňský byl bohatý na větší projekty, což je samozřejmě super. Je to totiž přesně ten typ zakázek, které jsou ze všeho nejlepší a jsem vždycky moc rád a vděčný, když se mohu účastnit něčeho podobného. V roce 2018 jsem úzce spolupracoval hned na čtyřech firemních projektech (katalog, kalendář a 2× firemní magazín). Největší projekt byl jednoznačně časopis FORMAT 03.

Editorial, p. Jiří Bejček, ředitel spol. FORMICA CZ

Pracovali jsem na něm v průběhu léta 2018 a byla to úzká kooperace se společností GRAFIE CZ (s níž spolupracuji již od roku 2012). Firemní katalog jsme realizovali pro společnost FORMICA CZ. Byla to tvrdá dřina, občas i docela stres ale i přesto úžasná práce a další skvělá zkušenost. A nejlepší na tom všem je, když pak držíte v ruce hotový produkt – krásnou knihu, je to nepopsatelný pocit a víte, že to všechno mělo smysl.

Co obnáší firemní katalog

Hned na začátek si nalijme čistého vína. Nelze se do podobných projektů pouštět sám (ač si stále spousta lidí myslí, že to dají). Jde o složitý a komplexní proces, kde je třeba celý tým lidí. Konkrétně v našem případě se jednalo stabilně o 7 lidí (3× redaktoři, fotograf, grafička, jazyková korektorka a manažerka/kooperátorka projektu). Nezbytnou částí je tedy stabilní a zkušený tým lidí, kteří jsou samostatní a spolehliví (a to se nám povedlo skvěle).

Titulka časopisu FORMAT 03 (2018), na snímku ředitel tiskárny TiskHorák, Leoš Horák

Jak, kdy a kolik?

Další věc, bez které by to nešlo, je pochopitelně detailní plán, který zahrnuje tři zásadní věci, tj.: obsah katalogu/magazínu (jak textový tak obrazový), harmonogram akcí a samozřejmě cenovou kalkulaci. Musíte dát dohromady témata, domluvit schůzky, rozhovory, reportáže a samozřejmě vše pečlivě spočítat a nacenit. Z mého pohledu je tato část jedna z nejnáročnějších a zde také vzniká pravděpodobně nejvíce třecích ploch. Vymyslet celou obsahovou část a spočítat to, je na všem to nejtěžší. Oproti tomu je už samotná realizace článků a fotografií vlastně sranda (jasně, trochu přeháním ;-)). No a pak už zbývá, jen domluvit termíny schůzek – což je též oříšek.

Moje zodpovědnost a úkoly

To složitější už máme za sebou a teď konečně přichází “zábava”. Jde se fotit a psát. Měl jsem na starost především kompletní obrazovou část katalogu FORMAT 03. Šlo primárně o fotografie: portrétní, reportážní a produktové. Vedle toho jsem dělal i několik textů (převážně rozhovory s osobnostmi ze světa polygrafie).

První zásadní postřeh, který jsem získal vlastně hned při druhé akci?

“Když někam jedete dělat fotky, tak foťte! Nekomplikujte si to ještě rozhovory ani ničím jiným. Jednak byste tím jen zbytečně tříštili síly a pak to ani nevypadá dobře vůči klientovi. Očekává-li klient fotografa, buďte fotograf! Očekáva-li klient novináře, dejte mu novináře. Obojí dohromady moc nefunguje!”

Fotografie do katalogu, magazínu

No a konečně se dostáváme – pro mnohé asi k tomu nejpodstatnějšímu, k samotnému fotografování. Co obnáší fotky pro tištěné médium (katalog, magazín, knihu)? Ano, asi už správně tušíte, že se jedná o zcela jinou ligu než je focení pro web či dokonce na sociální síte (což vlastně ani není focení). Jak na to? Rozdělil bych to do několika bodů:

  • plán akce
  • příprava
  • dohoda
  • realizace
  • zpracování
  • autorizace

Plán je základ. Bez plánu ani ránu. Dobrý plán je 50% úspěchu! Vše si rozvrhněte – časově, logisticky i lidsky. Zjistěte si, kam fotografie přijdou, v jakém formátu (na výšku, na šířku, panorama, čtverec), jaká stylizace, kompozice atd. Naplánujte si cestu, časový harmonogram a tak dále a tak dále.

Příprava úzce souvisí s plánem. Připravte si potřebnou techniku, nabijte baterie, připravte si karty, blesky, stojany. A veškeré příslušenství, vč. držáků, odrazek, stativů atd. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že největším problémem je vždycky to nejmenší příslušenství, ty nejmenší detaily nás většinou potrápí nejvíc.

Domluva s klientem je gró celého focení. Domluvte se předem, kde se bude fotit, jak dlouho, v jakém duchu. Co má mít klient na sobě, co naopak ne. Dohoda je svatá a je důležité se jí držet. Nikdo nemá rád zásadní změny na poslední chvíli (i když občas se tomu nevyhneme).

Realizace a zpracování už je pak čistě na fotografovi. Pokud se budete držet všech předešlých bodů, zde by už neměl nastat žádný velký problém. A pokud náhodou přeci jen ano, dá se většinou rychle a v klidu vyřešit. Samozřejmostí je zde perfektní zvládnutí veškeré techniky, stejně tak i kompozice a expozice.

Ve finále rozhodně nikdy nezapomínejte výsledné dílo (fotografie, texty) zaslat ke schválení i autorizaci příslušné osobě. V rámci dobrého jména i budoucích vztahů je to minimálně slušnost.  

No a na závěr, se podívejme (kromě ukázek z katalogu, viz fotografie) na nějaká tvrdá, konkrétní čísla – co firemní magazín obnášel:

  • 4 měsíce – jsme průběžně pracovali na FORMATu
  • 10 měst napříč celou ČR
  • 14 akcí – tolik bylo mých „výjezdů“ a návštěv firem
  • 36 hodin – čistého času v terénu a na „foto scéně“
  • 72 hodin – u PC, úpravy a selekce fotografií
  • 1500 km – tolik jsem najezdil v průběhu realizace
  • 30 000 – znaků textu (rozhovory a reportáže)

Časopis FORMAT 03 v elektronické podobě na stránkách Formica CZ:

http://www.formica-cz.cz/images/casopis-format/format_2018.pdf

Chcete také svůj vlastní firemní časopis?

Napište mi na email nebo se obraťte přímo na: www.grafie.cz

Užil jsem si to parádně, hodně jsem se zase posunul, takže naprostá spokojenost a co je nejdůležitější, že spokojeni jsou hlavně ve FORMICA CZ (zadavatel časopisu) a tak to má být.

Děkuji, že jsem mohl být součástí a těším se na další akce.

Reference:

FORMICA CZ

GRAFIE CZ

Jak na tvorbu firemního magazínu (Format 03)
5 (100%) 10 votes

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na