Rád fotím produktovky, jednak mě strašně baví to aranžování, neustálé změny, precizní přístup a hlídání si všeho možného (od čistoty, přes správný úhel, světlo, expozici až po přesnou kompozici)… Dále je to příjemná změna od portrétní fotografie (která je samozřejmě také skvělá ale zase úplně jiným způsobem)… A v neposlední řadě jde o jedny z nejlukrativnějších fotografických zakázek vůbec.
Produkt a jak na něj
Na přelomu jara a léta se na mne obrátil Pan A. Fetecau (ArtFerra), za účelem nafocení kompletní nové řady luxusních italských klik, kování a příslušenství pro katalog 2015. Samozřejmě nebylo vůbec o čem přemýšlet (viz odstavec výše), s focením jsme začali vlastně už koncem května a trvalo přes dva měsíce. Bylo to dlouhé (bez mála 200 kusů/fotek), náročné (mraky úprav, sem tam opravička) ale stálo to za to!
Současně mě to přivedlo k malému zamyšlení “jak vlastně na produktovou fotografii”
1. Komunikace
Což není žádné překvapení, protože komunikace je alfou-omeou většiny fotografických žánrů (a nejen tam ale u téměř jakékoli lidské činnosti). Pamatujte, že většina problémů a nedorozumění pramení právě z nedostatku (nebo špatné) komunikace (naše manželky by to 100% podepsaly! :-)) Samozřejmě zde máme na mysli komunikaci s klientem – nikoli produktem!
2. Cena
Přímo závisí na předchozím bodě (komunikaci). Správné nacenění své práce představuje hodně tenkou hranici mezi lukrativním kšeftem a nehorázným průserem (s prominutím)! Zde platí více než kde jinde: dvakát měř (počítej), jednou řež (naceň)! Pakliže jednou hodíte do placu koncovou cenu, není cesty zpět!
3. Smlouva, dohoda
Požadujte zálohu / sepiště smlouvu – v dnešní době bohužel nutnost (tím spíš, spolupracujete-li prvně). Není na tom nic špatného. Obecně platí: nebojte se říct si o peníze!
4. Co řeknete to platí
Opět úzce navazuje na předešlý bod! Cena je dána! Stejně tak jsou dány podmínky a termíny! Ty neměňte! Nikdy (není-li to nezbytně nutné!).
5. Průběžné info
Zákazníkovi – a jsme zase u té komunikace! Průběžně dávejte zákazníkovi zprávy, jak to postupuje. Bude rád, že se o něj zajímáte, že se posunujete, že se něco děje! Není nic horšího, než převzít zakázku a dělat mrtvého brouka!
6. Čistota je půl zdraví
Zvláště u produktového focení je “hygiena produktů” vážně jedna ze zásadních věcí – tím spíš fotíte-li cokoli lesklého! Práce v rukavičkách je zcela bezpodmínečná.
7. RAW formát
RAW, RAW a RAW (netřeba další komentář) – vážně byste chtěli fotit produktovky do JPGu?! Ale no tááák!
8. Barvy a WB
Dbejte na přesnou barevnost! Vyvažujte bílou! Pořád! A fotografujte ve stabilních světelných podmínkách! Barevná věrnost je u produktových fotek extrémně důležitá (kor jedná-li se o sérii snímků – právě třeba pro katalog)!
9. Zálohujte průběžně
Není nic horšího než, nechávat vše na kartě s tím, že “… až to budu mít, tak to nasypu všechno do PC naráz!” Tak na to zapomeňte! Zálohujte! Abyste se pak nedivili (PC, paměťovky a hardisky jsou svině!).
10. Kompozice je král
To nejdůležitějsí na celé fotografii je obsah. Ano! Technické provedení je – zejména u produktových fotografií – také strašně důležité ale kompozice neboli skladba obrazu, je to oč tu běží! Aranžujte, stylizujte, zkoušejte ale nepřehánějte to! Není-li to vyloženě zákazníkovo přání, příliš kreativity zde může mnohdy být spíše na škodu.
Toliko důležité desatero produktové fotografie
Cože?! Že jste se nic nedozvěděli o expozici? Nastavení světel? Nastavení fotoaparátu?! Ostření? Pakliže v těchto otázkách nemáte stále zcela jasno, vůbec se do produktové fotografie nepouštějte a raději ještě hodně trénujte, cvičtě, fotografujte…
Kdepak, fotka na papíře je FOTKA (a je fuk, jestli jde o fotoknihu, fotoobraz, album a nebo třeba právě katalog). Je to super pocit, držet v ruce hotové plody Vaší práce!
Komentujte