Veletrhům (nejen foto) nastávají krušné časy

nd-600x160.jpg

Situace ohledně veletrhů byla ještě před cca 10 lety růžová a vystavovatelé si to nemohli vynachválit. Veletrhů bylo dost a všude. Dnes dochází k velkému útlumu, ruší se jak lokální veletrhy, tak ale i legendární velké akce typu Photokina nebo CeBit.

Vetetrhy představovaly ještě před pár lety fenomén. Návštěvníci na ně chodili rádi a opakovaně. Čas od času sice došlo k přesunutí či zrušení nějaké menší akce ale to bylo spíše z technických či organizačních důvodů. V posledních letech se však situace dramaticky obrací a dochází k překvapivému rušení i tak obrovských akcí, jakými je například Photokina, CeBIT nebo INTERBIKE. Co je příčinou? Malý zájem vystavovatelů a návštěvníků? Nebo snad začínající údajná recese, kterou ekonomové čím dál více straší?

Photokina 2019 zrušena a přesunuta na 2020

Tradiční a oblíbený veletrh, svátek fototechniky. Photokina probíhala vždy jednou za dva roky – každý sudý rok v měsíci září. Již poslední ročník (2018) zaznamenal velké změny, kdy organizátoři výrazně rozšířili výstavu (kromě foto techniky) také o moderní multimédia, mobilní zařízení, technologie zpracování obrazu atd. Druhou zásadní změnou mělo být, že se z veletrhu stane každoroční akce. Nově měla být Photokina letos v květnu. Nečekaně se však koncem minulého roku organizátoři rozhodli, že je to brzy a přesunuli Photokinu až na květen 2020 (27. – 30. 5.). Oficiální verze?

“Těchto necelých 8 měsíců je krátká doba na to, aby společnosti přišly opět s nějakými převratnými produkty…”.

Neoficiální verze je dost možná prostě taková, že by organizátoři nestihli veletrh “naplnit”. Mimochodem zatím poslední Photokinu 2018 navštívilo 180.000 lidí z bezmála 130 zemí světa!

CeBIT končí definitivně  

Kdysi jeden z největších a nejzásadnějších veletrhů IT byl pro malý zájem zrušen. Přitom se jednalo o svého času největší ICT veletrh vůbec s návštěvností až 850.000 lidí na 450.000 m2 (konaný tradičně v německém Hannoveru). Poslední ročník (11. – 15. 6.) byl současně i tím posledním, na oficiálních stránkách veletrhu o tom informovali organizátoři s tím, že veletrh CeBIT 2019 nebude. Důvod je prozaický, každoročně klesající zájem návštěvníků, kdy v posledním (letošním) roce jich bylo pouhých 120.000. Pořadatelé sice zkoušeli CeBIT “oživit” dalšími podpůrnými akcemi (konference, festivaly) ale kýžený efekt to bohužel nepřineslo. Vlažný zájem byl kromě samotných návštěvníků i ze strany vystavovatelů.

Interbike 2019 zrušen

Ono to ale není jen o ryze technických a technologických oborech. Veřejnost překvapili například i organizátoři největší cyklistické výstavy na americkém kontinentu – Interbike.

Společnost Emerald Expositions, organizátor prestižního cyklistického veletrhu oznámil, že ruší akci na rok 2019 bez náhrady s tím, že se pokusí Interbike znovu nastartovat v pozměněném formátu na rok následující. Došlo i k propuštění části zaměstnanců Interbiku.

Výkonný viceprezident společnosti Emerald Expositions Darrell Denny k tomu dodává:

“Musíme se podívat na to, jak bychom mohli změnit celé fungování Interbiku. Na základě průzkumu, který jsme udělali, je totiž pro většinu vystavovatelů veletrh příliš drahý, a to zejména kvůli cestovním i výstavním nákladům.”

Zpátky k nám

Pořadatel mezinárodního veletrhu dřevěných staveb, konstrukcí a materiálů, společnost Terinvest, oznámil letos zrušení akce Dřevostavby 2019. Čtrnáctý ročník, který se měl konat 7. – 10. 2. 2019 na Výstavišti v pražských Holešovicích, se tak poprvé za celou dobu existence neuskuteční. Na webových stránkách veletrhu je pouze stručné oznámení Dřevostavby – Akce se v roce 2019 nekoná. Jako hlavní příčinu pro zrušení veletrhu uvedli organizátoři blíže nespecifikované technicko-organizační důvody. Jednatel společnosti Terinvest Ing. Jiří Šviga v oficiálním dopise vystavovatelům uvedl:

„Přes veškerou naši snahu se nepodařilo zajistit odpovídající podmínky pro prezentaci vystavujících, které jsme zvyklí poskytovat a které by naplnily očekávání.“

Je to zase jen o penězích

Peníze jsou až na prvním místě a byť o tom málokdo chce mluvit otevřeně (výjimkou je šéf Emerald Expositions), veletrhy zkrátka stojí hromadu peněz a návratnost investice pro vystavovatele je mizivá nebo žádná. Stejně tak pro koncové zákazníky se návštěva veletrhů stala v podstatě vysoce prestižní záležitostí (náklady na dopravu a ubytování jsou velké). Na druhou stranu, bylo by alibistické vše uzavřít tím, že je to prostě drahé. Faktorů, proč se veletrhům nedaří, je samozřejmě více. Jedná se o hodně specifický formát, z kterého umí málokdo vytěžit pro svůj business maximum. Problémem je také přesycenost veletrhy, kterých je prostě moc a mnohdy se tematicky duplikují (jen pod jinými názvy, viz například CeBIT vs IFA). Nezanedbatelný vliv (byť nepřímý) na to podle odborníků také má neustálé přesouvání výrobních kapacit do Asie (Čína, Vietnam, Korea) a z toho plynoucí například zvýšení dovozních cel pro výrobce. V neposlední řadě je na vině i odliv velkých vystavovatelů v posledních několika letech, kdy si každý už velice dobře rozmyslí (a hlavně spočítá) kde bude vystavovat a jak.

Kudy z toho ven?

Lze vypozorovat velké rozdíly mezi americkým a evropským (potažmo německým) trhem. Například v USA jsou veletrhy megalomanské a je kladen silný důraz na ty největší značky a zvučná jména. Princip je často založen na prezentaci novinek a služeb koncovému zákazníkovi. V případě, že pár nejsilnějších vystavovatelů ruší účast, celý systém se v podstatě zhroutí. Na druhou stranu, v Evropě je situace v tomto směru odlišná. Veletrhy jsou menší a zájem o vystavování často převyšoval nabídku dostupných prostor. Také je to o přístupu a schopnostech organizátorů, kteří po odchodu renomovaných vystavovatelů dokáží (nebo také ne) jak zaplnit nově uvolněné prostory novými firmami (často z řad asijských výrobců), tak navýšit množství vystavovatelů. Otázkou zůstává, kam se bude trend veletrhů ubírat v dalších letech. Možnou cestou je i zmenšení a užší tématické zaměření veletrhů, které si přestanou konkurovat ale spíše se budou doplňovat. Tak či tak to veletrhy nebudou mít v následujícím období vůbec snadné a organizátoři budou muset přehodnotit a změnit svůj přístup i strategii.  

Veletrhům (nejen foto) nastávají krušné časy
Ohodnoťte článek

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na