Adobe Mercury – s grafickým jádrem na plný pecky

nd-600x160.jpg

Adobe Photoshop v aktuální verzi CS6 přináší několik nových zajímavých nástrojů ale především nově implementované grafické jádro Mercury, výrazně zvyšující výkon jak těch nových tak i ostatních – výpočetně náročných funkcí!

Grafické jádro Mercury umožní výrazně zefektivnit práci / rychlost v případě náročných výpočetních operací – navíc s podporou 64-bitového zpracování. Retušování, transformace obrazu, 3D efekty, HDR funkce nebo práce s rozsáhlou galerií filtrů – pomocí Mercury v APS, to jsou přesně ty případy, kdy plně doceníte skvělé „manažerské“ vlastnosti tohoto grafického jádra. Samozřejmostí budiž bleskový import a export objemného množství dat (typické například pro sady fotografií v RAW nebo TIFF formátu).

Adobe Photoshop CS6: Zatížení procesorů (CPU/GPU) při importu fotografií

Jmenuji se Mercury

Jádro není novinkou v pravém slova smyslu, CS6 jej převzalo z Adobe Premiere, kde výrazně zkracovalo doby potřebné k renderování obrovských dat filmového materiálu. Grafické jádro Mercury pracuje na principu optimálního využití grafického procesoru (GPU) ve vašem PC a rozšiřuje (zrychluje) možnosti Photoshopu sadou funkcí využívajících akceleraci právě GPU (grafického procesoru). Výhody jsou zřejmé, díky této „utilitě“ dosáhnete jak výrazně vyššího výkonu, taktéž okamžitou odezvu při používání vybraných (početně náročných) funkcích typu: transformace / oříznutí, pokřivení, zkapalnění, 3D funkce, úpravy perspektivy a nebo při aplikaci obrazových efektů. Rozdíl ale poznáte i při běžném „brouzdání“ na plochách velkých obrazů (např. 18 Mpix a více) při 100% zvětšení.

Adobe Photoshop CS6: Práce grafického jádra při početně náročných operacích (3D transformace)

Adobe Mercury vs CS5

Jádro Mercury (potažmo rychlost verze CS6) jsme poronávali s předchůdcem „Cé-eS-pětkou“. A jak dopadly praktické srovnávací testy? Starší verzi CS5 jsme testovali na běžné grafice Intel G33/G31 express (Win XP Pro, Intel Quad CPU, 2.50 Ghz, 2 GB RAM). Verzi CS6 s Mercury jádrem jsme protáhli grafikou Ati Radeon HD 4800 series (Ati Intel i7 CPU, 2.93 Ghz, 4 GB RAM). Soustředili jsme se na: Ořezy a transformace, tónování snímků s využitím HDR funkce, funkce „Zkapalnění“ (načtení, aplikace filtru) a Olejo-malba, práce s filtr-galerií, úpravy perspektivy a vad objektivů, funkce 3D (okrajově též na import a export více fotografií v RAWu, ač zde už nejde vyloženě o zásluhy Mercury, potažmo grafického procesoru). A jaké byly výsledky?

CS5 / CS6 Mercury:

  1. Ořezy a transformace: 4 sek / ihned
  2. Tónování snímků s využitím HDR funkce: 4 sek / ihned
  3. funkce „Zkapalnění“ (načtení + aplikace filtru): 4 sek + 45 sek / ihned + 16 sek
  4. Funkce „Olejo-malba“: — / ihned
  5. Práce v galerii obrazových filtrů: 12 sek / 6 sek (průměr z více filtrů)
  6. Úpravy perspektivního zkreslení + vad objektivů: — / ihned
  7. Převedení běžného snímku do 3D: 12 sek / 3 sek (obtékání krychle)
  8. Import fotografií v RAW formátu: 10 sek / 2 sek
  9. Export fotografií do DNG: 18 sek / 8 sek
  10. Export fotografií do TIFF: 35 sek / 18 sek

Adobe Photoshop CS6: Konfigurace a volba grafického procesoru v APS (Nastavení)

Závěrem

Zásadní otázka tedy zní: „Má smysl přejít na CS6 jen kvůli jádru Mercury?“ Ano i Ne – je to věcí zaměření a preferencí. Pokud „jen“ fotografujete, často zpracováváte RAWy a využíváte převážně úpravy typu: tonálních, barevných, doostření, sem tak nějaká ta menší retuše – pak je přechod na CS6 zbytečným luxusem. Adobe Lightroom nebo Apple Aperture bude zde jednoznačně lepší (a výrazně levnější) alternativou. Pokud však (vedle fotografie) zabrousíte často též do grafiky nebo se vyloženě zabýváte montážemi, kolážemi (rozsáhlými retušemi, obrazovými filtry, 3D funkcemi apod.) – pak si budete s podporou Mercury vysloveně chrochtat blahem. Přesně pro vás je Mercury určeno a plně využijete výkonu, který nabízí. Ovšem pozor, Mercury funguje jen v kombinaci s odpovídajícím HW, takže na „základní window-sácké“ grafické karty rovnou zapomeňte. Zde jen namátkou pár grafik, jež přinesou s Mercury jádrem výrazné zlepšení: GeForce GTX 285 (Windows, Mac OS), Quadro FX 4800 (Windows a Mac OS), Tesla C2075 (Windows), AMD Radeon HD 6750M.

Adobe Mercury: Filter gallery

Adobe Mercury: efekt zkapalnění

Ohodnoťte článek

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na