Magický papír – co to jsou samopřilnavá média

nd-600x160.jpg

V dnešní době je trh s polygrafickými a tiskovými produkty i službami zastoupen širokou škálou technologií, materiálů a nabídek, zaměřených pro různé typy koncových zakázek (indoor. Outdoor, reklama, publikování), vč různých způsobů dokončování. Konkurence je velká, takže chcete-li klienta zaujmout, musíte přijít s něčím novým, originálním, neokoukaným… a to je čím dál těžší! Jednou z cest může být nezvyklá kombinace zaběhnutých, fungujících systémů. Tím můžete vytvořit zajímavou alternativu ke stávajícím službám, produktům, technologiím, které rázem získají přidanou hodnotu v podobě příznivější ceny, větší rychlosti, flexibilitě, odolnosti atd.

Samopřilnavý / statický papír

Jedním ze zajímavých produktů je tzv. Samopřilnavý nebo statický (self-adhering / static) papír. Nejedená se sice o vyloženě horkou novinku, na trhu je již pár let, nicméně u nás zatím stále patří mezi téměř neznámá (nepoužívaná) tisková média. Od klasického papíru se liší svým statickým nábojem, díky němuž přilne k rovnému povrchu bez využití jakéhokoli způsobu lepení. Toto médium přilne rychle a snadno ke všem hladkým povrchům jako je sklo (výlohy, okna, dveře), dřevo, zeď, mramor, plast, plech a další. Čím hladší povrch, tím lépe drží. Ale není problém ani s hrubým či strukturovaným povrchem typu cihly, omítka ap.

Samodržící fotografický papír – jedinečné médium s všestranným využitím.

Výhody a využití

Výhodou samopřilnavých / statických papírů je, že jej můžete okamžitě aplikovat a to bez použití konvenčních metod montáže. Takže už žádné hřebíky, šrouby, skoby, už žádné vrtání, kladivo ani lepidlo. Konec dírám ve zdech a upatlaných výloh od lepidla. Médium je přemístitelné, nevytváří žádné bubliny, přehyby, mapy, je přilnavé oboustranně, lze jej recyklovat a navíc je ekologické. Je to navíc flexibilní řešení s univerzálním využitím. Lze jej uplatnit například pro komunikaci v regálech, na výlohách, jako plakáty, letáky, slevové kupony, dočasné popisky či tematickou výzdobu. Výborně může nalézt využití jako krátkodobé reklamní akce, tématická sezónní výzdoba, v POS segmentu, či oblasti fotografie.

Technologie potisku

Tzv. Self-Adhering Film je bílý polypropylenový opacitní film, který svou rubovou stranou přilne k většině povrchů. Jedná se o bezlepidlovou přepozicovatelnou samolepku s fotografickou kvalitou, určenou pro fotografický segment. Potisknout lze jakoukoliv v podstatě libovolnou inkoustovou tiskárnou (kompatibilita se stroji Canon, Epson a HP). Gramáž je zde 130 + 120 g/m2 (potisková + krycí vrstva), s tloušťkou 0,160mm. Přilnavou stranu chrání silikonový krycí papír. Self Adhering Film je unikátní médium s všestranným využitím s rozměry cca 107 cm (šířka) x délka teoreticky dle role. Tzv. Statický papír (obch. název ‘Static paper’) nabízí zatím dva typy médii – transparentní a bílý matný povrch. Jedná se o fólii na bázi vinylu, kterou lze potiskovat UV inkousty a to v rozměrech od malých formátů typu DL až po velkoformátové výtisky s šířkou cca 1,2m a délkou dle role.

Závěr

Samopřilnavý (self-adhering) a statický papír mají stejný princip leč trochu odlišné vlastnosti co do výdrže a opakovatelnosti. Statický náboj v obou případech sílí úměrně k velikosti fotografie i délce “přilnutí”: Čím větší formát = tím lépe drží! V případě opakovatelné aplikace na různé povrchy se snižuje síla statického náboje (přilnavost se snižuje), což je dáno zachytáváním prachových částic přilnavou vrstvou. Statický papír vydrží 3-6 měsíců! Hodí se tak především pro sezonní reklamní akce, dočasná marketingová a reklamní využití ap. Samopřilnavý papír vydrží 1-2 roky, čím méně často se sundavá a opětovně přilne, tím se doba výdrže prodlouží. Jeho devízou je možnost tisku v té nejvyšší fotografické kvalitě, tudíž zcela ideální pro špičkový tisk velkoformátových fotografií. Koncové ceny jsou zatím relativně vysoké a u obou typů papírů v velmi podobné. Cena včetně tisku u statického papíru se odvíjí dle počtu kusů – čím více kusů, tím levnější (příklad: tisk plakátů cca 10 ks vyjde na téměř 2 tisíce/m2; tisk 50 ks vychází na cca 1650 Kč/m2). Cena v případě samopřilnavého papíru – včetně a ve fotografické kvalitě, vychází cca o 10-15% více. Na druhou stranu, médium určený pro foto tisk, je “těžší” a celkově hutnější.

Magický papír – co to jsou samopřilnavá média
5 (100%) 3 votes

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na