Vzhledem k tomu, že fotografie, film a hudba jsou mé srdcovky (i když to první je už dávno více prací než hobby), logicky mne rajcují především výše uvedené kombinace. Spojení fotky a filmu je tak vskutku rajskou hudbou – a věřím, že nejen pro mne. Ideální by byla samozřejmě 3-kombinace (jako třeba filmový muzikál o fotografech? :-)), ale to už bych chtěl asi příliš. Prozatím jsem tedy alespoň sestavil můj TOP10 filmů o fotografech.
Dlouho jsem přemýšlel, jak to rozdělit, nakonec jsem rozhodl sice pro to nejfádnější leč nejspravedlivější řazení – podle abecedy (relevantní byly oficiální názvy české distribuce). Máte-li další zajímavý tip, podělte se o něj v diskuzi, dole pod článkem.
Pozn.: zodpovědně jsem se vyhýbal jakýmkoli spoilerům, ať nic neprozradím těm, co ještě neviděli. Takže, hurá do toho!
1. Clona
Benjamin (Joshua Jackson) je uznávaným fotografem, který na svatební cestu se svou nastávající Jane odjíždí do Japonska, kde Ben dlouhodobě pracuje. Brzy se začnou dít podivné věci, na fotografiích se objevují stíny a Jane má zlověstný pocit, že ji někdo (nebo něco) pronásleduje. Brzy zjistí, že to není jen pocit a že oba čelí reálnému ohrožení…
Průměrný horor, remake japonské duchařiny. Lekačky jsou dobré atmosféra ujde. Celkem slušně natočené, ani výběr herců není zlý. Problémem je, že jde o snůžku klišé a schématů již 1000x viděných jinde. Navíc, v minulé dakádě bylo natočeno hned několik nesrovnatelně povedenějších remaků (i když ne o fotografech), viz: Kruh, Nenávist,Temná voda nebo Zmeškaný hovor.
Pozn.: Opět se zde projevila kreativita české distribuce, která film s originálním názvem “Shutter” označí jako “Clona” (pro každého fotografa do očí bijící!)
- Režie: Masajuki Ociai
- Rok a země: 2008, USA
- Honocení na čsfd 54% / moje hodnocení: 40%
2. Dobré světlo
Fotograf / architekt Viktor (v podání výtečného Karla Heřmánka) prochází krizí středního věku a v domění právě „ujíždějícího vlaku“ se pouští s plným nasazením do aktové fotografie i se všemi slastmi a strastmi, které to obnáší. Čelit musí nejen pokrytecké společnosti té doby (bolševismus počátku 80. let) ale také svodům mladé svobodomyslné cikánky (pardon! Rómky či Indoevropanky – jak se říká dnes), díky níž začíná konečně opravdu žít…
Ten film mám rád, i když vlastně ani nevím proč. Je komedií a dramatem zároveň ale přitom mezi těmito žánry proplouvá a přepíná tak lehce a přirozeně, že si to vlastně divák ani neuvědomí (resp. Ano, ale až na konci). Má to jedinečnou atmosféru, skvělého Karla Heřmánka a jistou režii Karla Kachyni.
- Režie: Karel Kachyňa
- Rok a země: 1985, ČSSR
- Hodnocení na čsfd: 65% / moje hodnocení: 80%
- žánr: drama / komedie
3. Madisonské mosty
Klasický příběh dvou zcela odlišných osobností (opačného pohlaví, samozřejmě), které se potkají a i přes velké rozdíly mezi nimi vzniká silný a osudový vztah. Herecký koncert Clinta Eastwooda a Maryl Streepové alias fotografa Roberta Kincaida a vdané paní Francesci Johnsonové.
Romantika jaxviňa. Na můj vkus sice trochu nadhodnocený film (a především strašně dlouhý), nicméně funguje dobře. Clint Eastwood (který se ujal i režie) v dosti netypické roli. Mezi oběmi protagonisty to jiskří a o to jde v tomhle žánru především, že? Takže není moc co řešit.
- Režie: Clint eastwood
- Rok a země: 1995, USA
- Hodnocení na čsfd 80% / moje hodocení: 60%
- žánr: romantický
4. Oči války
Colin Farrell coby válečný-reportážní fotograf Mark Walsh, ve středu ozbrojeného konfliktu v Kurdistánu. Až téměř dokumentární pohled na každodenní život válečných fotografů operujících denno-denně po celém světě.
Zajímavý a drsný i když ničím nový a už vůbec ne objevný snímek, stavící na „populární“ premise postraumatického syndromu, který prožívají nejen vojáci ale i ostatní (civilisté) lidé, kteří si prošli hrůzami války. Na druhou stranu podobných kousků je sice hodně ale jen výjimečně jsou vyprávěny z pohledu jiné optiky než té vojenské, takže proč ne?
- Režie: Danis Tanovič
- Rok a země: 2009, Irsko/Španělsko/Belgie/Francie
- Hodnocení na čsfd: 72% / moje hodnocení: 60%
- žánr: drama / válečný
5. Okno do dvora
Fotograf J. B. Jeffries (James Stewart) je dočasně odkázán na kolečkové křeslo. Z dlouhé chvíle začně „šmírovat“ oknem do dvora byty svých sousedů a jen tak mimoděk přijde na stopu zločinu, který se ho možná dotýká až příiš osobně. S přítelkyní (Grace Kelly) začně pátrat na vlastní pěst, dostávajíc se do spáru náhlých událostí vedoucích ke strhujícímu finále.
Klasika žánru od klasika žánru! Naprosto brilantní a napínavý thriller s úžasnými hereckými výkony, mrazivou atmosférou a perfektní režií mistra hrůzy. Film, který je i po více jak 60 letech od svého vzniku pořád parádní!
- Režie: Alfred Hitchcock
- Rok a země: 1954, USA
- Hodnocení na čsfd: 86% / moje hodnocení: 100%
- žánr: Thriller
6. Paparazzi
Herec Bo Laramie (Cole Hauser) se díky poslednímu filmu stává jak novou akční hvězdou, tak bohužel i terčem nechvalně proslulých bulvárních fotografů (papparazzi). Ti se v čele s bezpáteřním Rexem Harperem (Tom Sizemore) neštítí ničeho a pro bulvární fotku udělají cokoli, včetně praktik na hraně (či za hranou) zákona. Vše vrcholí, když přímo ohrozí Boovu rodin. Z herce se stává nelítostný mstitel, který jim jde od té chvíle po krku stejně vytrvale a chladnokrevně jako šli do teď oni po momentkách Boa i jeho rodiny.
Totálně tupé ale svým způsobem strašně roztomilé béčko, které vzdává hold starým dobrým osmdesátkové-akčním non-brain flákům. Překvapivě je to tentokrát právě Mr. Fotograf, kdo je tu ten „bad-guy-motherfucker“. Pokud se chcete pobavit, máte rádi akci a nenávidíte bulvár, směle do toho…
Zajímavost: námět je od Mela Gibsona, který je zároveň i producentem (a střihl si ve filmu také cameo roličku). Údajně se tímhle kouskem pomstil všem otravným fotografům neboť film je vlastně tak trochu autobografickým.
- Režie: Paul Abascal
- Rok a země: 2004, USA
- Hodnocení na čsfd: 56% / moje hodnocení 50%
- žánr: akční
7. Půlnoční vlak
Newyorský fotograf (Bradley Cooper) snažící se dopadnout sériového vraha, jehož slabůstkou jsou brutální krvavé útoky v newyorské podzemce.
Skvělí Bradley Cooper a Vinnie Jones v komorní hororové podívané s podmanivým vizuálem a správně hustou, špinavou atmosférou. Ač opět nejde o nic převratného, pro tento typ filmů mám prostě slabůstku (vím, je to trochu ujeté ale je to tak :-))
Pozn.: Tohle není opravdu nic pro slabší nátury (stačí ilustrační obrázek níže! A podobných výjevů je tam plno). Asi bude stačí, že jako předloha posloužila povídka Clive Barkera! Je to fakt celkem solidní hard/c(g)ore
- Režie: Rjúhei Kitamura
- Rok a země: 2008, USA
- Hodnocení na čsfd 60% / moje hodnocení: 70%
- žánr: horor
8. Pod palbou
Skvělý herecký ansábl v čele s Nickem Noltem, Genem Hackmanem a Edem Harrisem přivádí diváka do Nikaragui přelomu 80. let 20. století. V zemi zuří občanská válka a právě fotograf Russel Price (Nolte) má za úkol dokumentovat zdejší události. Vše změní setkání s obávanou guerillou, kdy se Russel společně s kolegy musí rozhodnout, kterou stranu zvolit.
Z dnešního pohledu sice už dost naivní a klišoidní ale parádní herci a dobrá režie to jakžtakž vyvažuje.
- Režie: Roger Spottiswoode
- Rok a země: 1983, USA
- Hodnocení na čsfd: 74% / moje hodnocení: 50%
- žánr: válečný
9. Walter Mitty a jeho tajný život
Walter Mitty (Ben Stiller) je fotoeditorem časopisu Life. Dává přednost svému vysněnému světu (před tvrdou realitou), v němž je superhrdinou, bojujícím za práva slabších a bezbraných. Především ale tajně sní o své kolegyni Cheryl. I v reálu však tu a tam musí čelit výzvám, především záchrany sebe sama od vyhazovu. Před tím může zachránit jen nález ztraceného negativu fotografie, jenž má být na titulní stránce časopisu. Hledání slavného fotografa Seana O’Connella (Sean Penn) začíná.
Tak trochu Indy, říznutý Flynem Carsonem a okořený Clark Kentem. Vynikající kombinace komedie a dobrodružného filmu, kde excelují Ben Stiller (který se ujal též režie) a Sean Penn coby bohémský a neohrožený fotograf Sean O´Connell.
- Režie: Ben Stiller
- Rok a země: 2013, USA/Kanada
- Hodnocení na čsfd 77% / moje hodnocení 80%
- žánr: dobrodružný / komedie
10. Zvětšenina
Módní fotograf (David Hemmings) je úspěšný, bohatý ale také sobecký a pokrytecký, nepochybující o své vlastní dokonalosti. Do ateliéru k němu jednou přijde mladá žena (Vanessa Redgrave) a nabídne mu sebe – výměnou za snímky mileneckého páru, které potají pořídil v parku. Když Thomas fotky zvětší, zjistí že možná zachytil vraždu…
Údajně kultovní film, pro mě ale dost nestravitelný kousek. Možná je to tím těžce nesympatickým ústředním představitelem, možná je to faktem, že už to přeci jen za těch 50 let notně zestárlo (na rozdíl třeba od – sice ještě o 12 let staršího – ale po všech stránkách lepšího Okna do dvora, viz výše).
- Režie: Michelangelo Antonioni
- Rok a země: 1966, GB
- Hodnocení na čsfd 82% / Nehodnotím
- Žánr: thriller
Komentujte