Každé dítě již od základní školy dobře ví, že zrak je naším nejdůležitějším orgánem. Vizuální informace má pro nás vliv zcela zásadní (a také proto přeci tolik milujeme fotografii, že? :-)).
Lidské oko je zároveň velmi citlivé na ostrost (na rozdíl třeba od většiny zvířat) a proto nám neostrost jako taková dost vadí. Jak z ryze praktických důvodů (rozmazaný text se špatně čte), tak z bezpečnostních důvodů (krátkozrací řidiči bez brýlí ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu) nebo z důvodů kulturních (rozmazaný film, obraz či fotku si prostě nikdy dostatečně nevychutnáme). Náš zrak a jeho specifika (vč citlivosti na ostrost nebo na světlo) nám mj. významně pomohl v evoluci člověka a mohli jsme se tak vyvinout v tvory inteligentní (víceméně). A zde narážíme na jednu zásadní věc obrazové neostrosti! Je-li chyba na „našem přijímači“, návštěva očního specialisty je nevyhnutelná, ovšem je-li rozmazaný obraz, máme problém! Na rozdíl od špatné expozice, nepřesné barevnosti, chybné kompozice, si s neostrostí neporadí sebelepší software, editor ani grafik. Proto k ostrosti musíme přistupovat maximálně zodpovědně.
Ostrost je důležitá! Ale ostrost za každou cenu?! Někdy naopak cílené rozostření může pomoci
(ostatně jak by řekl sám Mistr Robert Vano: „Kdo říká, že fotografie musí být ostrá?!“)
Co je to (ne)ostrost
Ostrý snímek je spolu se správnou expozicí a kompozicí klíčovým faktorem na cestě k technicky dobré fotografii. Je ovšem třeba si uvědomit, že ostrost je pojem značně subjektivní! Současně ji ovlivňuje řada dalších faktorů: od délky expozičního času (neboli „stržení snímku“), přes kvalitu použitého objektivu (kvalitní makroobjektivy mají perfektní ostrost na rozdíl od levných setových skel), až po dodatečné softwarové úpravy (doostření) a samozřejmě hloubku ostrosti (té se budeme věnovat v následující kapitole)!
Významnou roli hraje: velikost pozorované předlohy a naše pozorovací vzdálenost.
Zde můžeme názorně vidět jak subjektivním pojmem ostrost JE! Velký obrázek se zdá být na první pohled rozumně ostrý
(Samozřejmě až na záměrné rozhýbání pozadí, vlivem panningu / švenkování).
Ovšem na malém výřezu už je jasně patrné rozostření!
Čím více detailů → nebo čím větší přiblížení (větší zoom), tím jasněji vnímáme případnou neostrost!
U některých snímků požadavky na ostrost nejsou tolik přísné, u jiných naopak ano!
Představte si například takovou reklamní-produktovou fotografii…
… Bez jasně čitelné značky, loga, etikety atd. To by byla vskutku blamáž, že?!
Kompletní eKniha (rozšířené vydání), kde najdete vše o focení digitální zrcadlovkou:
245 stran, 340 fotografií, 26 kapitol (autor: Martin Hájek)
Martin Hájek (autor, foto a text)
Ostření v objektivu: jak pracuje
Správně zaostřit znamená nastavit fotoaparát (potažmo objektiv) tak, aby na fotografii bylo jednoduše ostré to, co je středem našeho zájmu!
Technicky vzato: musíme určit tzv. Rovinu zaostření (focal plane). Tato rovina nám definuje vzdálenost vůči nám (fotoaparátu), ve které se budou všechny předměty jevit jako ostré.
A naopak: všechny předměty ležící mimo rovinu zaostření pak budou neostré – čím dále od roviny zaostření, tím budou více rozostřeny.
Jak už jsme si řekli výše, (ne)ostrost je velice subjektivní a malé rozostření není vždy okem postřehnutelné. V okamžiku, kdy si již všimneme, že předměty jsou na snímku rozostřené, znamená to, že se nachází příliš daleko od roviny zaostření a tím zároveň mimo hloubku ostrosti (viz další kapitola).
Ostřící oblasti na fotoaparátu
Ostřící zóny:
jednobodové ostření (vlevo nahoře); automatický výběr – všechny body aktivní (vpravo nahoře);
zónový výběr ostřících bodů (5-bodový / křížový – vlevo dole) a 9-bodový (vpravo dole).
Funkce objektivu
Každý objektiv se skládá ze soustavy čoček, které jsou v objektivu rozděleny do několika skupin. A tím, jak se jednotlivé čočky/skupiny nastaví vůči sobě, se nám posouvá rovina zaostření. Naším cílem tedy je nastavit jednotlivé čočky (optické členy v objektivu) tak, aby bylo zaostřeno právě tam, kam chceme.
Příklad: |
Když tedy například fotografujeme člověka stojícího 3 metry od nás, musíme zaostřit právě na 3 metry. Když naopak fotografujeme makro, tj. na velice malou vzdálenost – např. 15 cm, musíme ostřit na oněch 15 cm, atd. |
Typicky u blízkého snímání (makrofotografie) je zaostřování značně problematické. Samozřejmostí je objektiv s velmi krátkou minimální ostřící vzdáleností (MFD = minimum focus distance). I přesto se často budete potýkat s nedostatkem světla, což ztěžuje práci (a vede k pomalejším reakcím) AF systémů. A to ještě nezmiňuji problémy delších expozičních časů. Často je nejlepším řešením AF zcela ignorovat (vypnout) a ostřit raději manuálně (MF).
Manual focus (Manuální ostření)
Základní způsoby, jak „donutit“ objektiv ostřit tam, kam chceme, máme dva. Jedním z nich je manuální ostření (MF – manual focus). Výhoda spočívá v tom, že máme ostření plně pod kontrolou. Nevýhoda je naopak v poměrně vysoké pravděpodobnosti špatného zaostření.
Proč? Obraz v hledáčku je jednoduše tak malý, že zaostřit manuálně je často téměř nemožné. Manuální ostření lze úspěšně aplikovat v případě blízkého snímání (makrofotografie), kde je hodně detailů a máme se tedy „čeho chytit“. Dobrou kombinací je MF (manual focus) + funkce LiveView (živého náhledu), kde je obraz na displeji přeci jen podstatně větší. Některé objektivy jsou vybaveny stupnicí ostřících vzdáleností (např.: 0,5 m, 1 m, 3 m, 5 m… nekonečno), kde zkrátka nastavíte požadovanou vzdálenost.
Test manuálního ostření
O tom, jak se pracuje s manuálním ostřením, se můžeme snadno přesvědčít malým testem. Nastavme si na objektivu delší ohnisko (například 100 mm) a zaměřme se ve scéně na nějaký statický detail (nepohyblivý bod) ve vzdálenosti cca 3 m. Přepněme na manuální ostření (přepínač přímo na objektivu AF/MF, popř. na těle DSLR), koukejme do hledáčku nebo na displej (živý náhled) a otáčejme ostřícím kroužkem na objektivu (u levnějších objektivů jejich přední částí). Ostřící vzdálenost – rovina zaostření se nám bude krásně posouvat tam a zpět.
Na rychlosti AUTOFOCUSU někdy zas tak nezáleží (pokud máme čas a nic nás „netlačí“),
jindy je situace zcela opačná – a to vždy, když jde o dynamické snímky.
U rychlých / akčních scén budete s pomalým ostřícím systémem nahraní.
Autofocus
Druhou možností jak zaostřit, je tzv. autofocus (AF) : systém automatického ostření. Fotoaparát (tělo DSLR) je vybaven ostřícím senzorem a v objektivu jsou zase ostřící servo-motorky, starající se o pohyb samotných čoček v objektivu. Lze to dobře přirovnat k jakékoli lidské manuální činnosti. Mozek řídí naše ruce a říká jim, co mají dělat! Fyzickou práci poté vykonávají samotné paže. Jedno bez druhého by ale bylo k ničemu! Stejné je to s ostřením fotoaparátu: Senzor autofocusu (mozek) říká ostřícím servo-motorkům (ruce) v objektivu, co mají dělat. To je princip automatického ostření.
Ostřící systémy
Rychlost a kvalita ostření je jedním z důležitých faktorů dobrého AF systému. V současnosti rozlišujeme dva typy AF systémů. Ten první – klasický – je starším řešením, využívaným u levnějších (setových) nebo starších objektivů. Druhý – moderní/utrasonický systém – využívá ultrazvukových vibrací a je ve všech směrech pokročilejší. Nabízí vyšší rychlost a přesnost ostření a má též velice tichý chod. Objektivy vybavené tímto systémem se označují jako USM, Ultrasonic (Canon), HSM (Sigma), SWM (Nikon), SSM (Sony). Jejich koncová cena je však o něco vyšší než u běžných objektivů s klasickým auto-ostřením.
Naopak u scén statických (typicky krajina) máme času dost. Většinou stejně čekáme na to „správné světlo“, popř až se nám „vyčistí scéna“ od všech rušivých vlivů
(lidé, auta, loďky ap.), takže si s ostřením můžeme “vyhrát”.
Vzhledem k tomu, že v podobných případech stejně často ostříme na tzv. “hyperfokální vzdálenost”, využijeme i ostření manuální.
Kompletní eKniha (rozšířené vydání), kde najdete vše o focení digitální zrcadlovkou:
245 stran, 340 fotografií, 26 kapitol (autor: Martin Hájek)
Martin Hájek (autor, foto a text)
Komentujte