Fotografujeme-li často v interiérech jako jsou: obřadní síně, hudební kluby, divadla, sportovní haly ale také interiéry a vnitřní prostory budov (byty, kanceláře), neustále se potýkáme s nedostatkem světla. Stejně tak, fotografujeme-li sport či jiné výrazně dynamické scény, často nelze, než využít umělých záblesků. A co fotografování v protisvětle? Také se bez blesku většinou neobejdeme!
Fotografický blesk je nezbytným příslušenstvím pro fotografování všude tam, kde máme buďto nedostatek světla nebo naopak silné kontrastní proti-světlo.
Pokud se chystáte na dráhu svatebního či reportážního fotografa (plesy, párty, společenské akce) a myslíte to skutečně vážně, fotografický blesk (nebo blesky) bude vaší příští investicí!
Fotografování svatby je typickou zakázkou do které se bez kvalitního blesku
vůbec nemá smysl pouštět! Jasně, jde to i bez něj ale výsledek nikdy nebudete mít
zcela pod kontrolou, navíc se tam setkáte s mnoha situacemi, kdy je blesk prostě nutnost!
Blesk: Interní vs Externí
K čemu ten který je a lze vůbec interní blesk fotoaparátu použít k jakékoli vážnější fotografické práci?
Interní blesk má dnes skoro každý fotoaparát – s výjimkou specifických modelů či profi reportážních zrcadlovek (Canon EOS 1D, 5D Mk, Sony Alfa 900 ap.). Interní blesk je malý, lehký, vždy “po ruce”, napájí jej akumulátor fotoaparátu a také je zdarma (v ceně přístroje).
- Nevýhody: má slabý výkon, nelze jeho světlo nijak směrovat a možnosti ovládání jsou minimální. Své uplatnění nalezne dobře jako vykrývací blesk (například pro vysvícení stínů v protisvětle, režim: fill-in flash) nebo třeba na přiblýsknutí popředí = snížení velkého dynamického rozsahu scény. Pro vážnou fotografickou práci však rozhodně není!
Externí blesky jsou oproti tomu těžké, velké a stojí hromadu peněz. Navíc potřebují vlastní zdroj energie (baterie) a jejich spotřeba je vysoká.
Ale zase nás odmění velkým výkonem, rozsáhlými možnostmi řízení blesku, zoom hlavou, a množstvím dalších přídavných funkcí!
Výkonné systémové externí blesky: Nikon Speedlight SB900 a Canon Speedlite 580 EX II
Ta nejlepší volba kvalitních blesků! S nimi už si můžete dovolit téměř cokoli
(za předpokladu, že je umíte ovládat a správně nastavit, samozřejmě)
Výkon blesku – GN
Základním parametrem blesku je “směrné číslo” (Guide Number / GN), které přímo vyjadřuje maximální dosah blesku (v metrech) při ISO 100 a cloně f/1. V praxi ovšem takové hodnoty stěží dosáhneme, klíčový je tedy aktuálně používaný objektiv (světelnost)!
Pro přesný výpočet tedy musíme vydělit GN – směrné číslo / F – clonou
Z toho je zřejmé, že clona (světelnost objektivu) přímo ovlivňuje dosah našeho blesku – čím menší clonové číslo (světelnější objektiv), tím větší dosah blesku! Ale i naopak: čím více cloníte (čím méně světelný objektiv), tím snižujete dosah blesku (nutíte jej více svítit). Světelná skla jsou tedy k blesku mnohem “ohleduplnější” a praktičtejší (blesk prostě se světelným objektivem lépe pracuje)!
Upřesnění: |
Interní blesky současných DSLR mají směrné číslo GN 12-15.
Externí blesky mají GN 24 – 60! |
Vezmeme-li tedy běžný objektiv se světelností F4: |
|
|
ISO hodnota představuje výborného pomocníka při práci se světlem (resp. jeho nedostatkem). Čím vyšší ISO použijeme, tím méně světla potřebujeme.
Při exponování s bleskem platí, že čím vyšší ISO hodnotu, tím více šetříme světlem blesku (který pak nemusí tolik „pálit“ / svítit).
Dostaneme-li se na hranici výkonu našeho blesku, zvýšení ISO pomůže jeho dosah prodloužit a sice cca 1,4x ( při zvýšení ISO na dvojnásobek).
Příklad:
- Máme-li blesk o výkonu GN = 24; světelnost objektivu F4 a ISO 100 – dosah = 6m (GN) 24 : (F) 4
- Zvýšíme-li ISO na 200, dosah blesku se nám zvýší na cca 8,4 metru (6 m x 1,4)
- Zvýšíme-li ISO na 400, dosah blesku naroste na cca 11,76 metrů (6 m x 1,4 x 1,4)
Kompletní eKniha (rozšířené vydání), kde najdete vše o focení digitální zrcadlovkou:
245 stran, 340 fotografií, 26 kapitol (autor: Martin Hájek)
Martin Hájek (autor, foto a text)
Ovšem pozor, stále zde pamatujme na problém digitálního šumu, který nám se zvyšující se ISO hodnotou roste geometrickou řadou (proto všeho s mírou!).
Někdy je lépe blesk zakázat – většinou chcete-li zachytit jedinečnou světelnou atmosféru (vlevo – žižkovský vysílač v protisvětle).
Jindy to bez blesku naopak nejde – silně kontrastní scéna, typicky fotografování proti slunci, proti obloze, proti oknu – jsou ukázkovými případy (viz pravé foto)
Klíčové rozhodnutí |
Základem úspěchu je v první řadě správně vyhodnotit, kdy blesk použít a kdy je naopak zcela nesmyslný! Je spousta situací, kdy se zdá použití blesku logické – a též automatika jej doporučuje (například je-li málo světla) – ale paradoxně si tím často spíše uškodíme! |
A naopak, někdy se zdá použití blesku zbytečné (například máme-li světla dost), ovšem bez něj to prostě nikdy nebude ono – viz již zmíněný portrét v protisvětle (foto výše) |
[…] Fotografujeme s DSLR – blesk I. základy […]