Pokud se věnujete tématům jako například: reportáže nebo portrét, často je nutné využít fotografických blesků. Ale i obecně, v interiérech se bez fotografického blesku těžko obejdete. Focení s ním není úplně snadné ale pojďme se trochu položit nad problém.
Abychom byli úplně přesní, bez blesku lze samozřejmě fotit také. A to i v případě, že máme nedostatek světla. Můžeme použít vyšší ISO hodnoty, světelný objektiv a nebo fotografický stativ. Nicméně jsou situace, kdy je blesk jednoduše tou nejlepší volbou. V principu fotografický blesk používáme ve třech situacích:
-
Je málo světla: potřebujeme si za A) scénu přisvítit; nebo za B) zmrazit pohyb
-
Chceme snížit velký dynamický rozsah scény: Fotografujeme v silném protisvětle
-
Hodláme využít blesk jako další kreativní prvek
Všechny tři případy jsou zcela relevantní. Stát se může i to, že se nám dva či dokonce všechny tři situace kombinují.
Tak zrovna zde nám bude blesk úplně k ničemu (foto: Martin Hájek)
Máme málo světla
Klasická a nejběžnější situace, kdy jde především o to, abychom slabě nasvícenou scénu dobře “vysvítili” a tím dosáhli správně exponovaných snímků, bez nežádoucí pohybové neostrosti (důsledek dlouhých expozičních časů). Blesk je tu často jediným řešením – tím spíše, máme-li ve scéně pohyb. Samozřejmě, můžeme to vyřešit vysokými ISO hodnotami ale tam zase hrozí riziko výskytu digitálního (obrazového) šumu. Pokud je světla málo a je ve scéně pohyb, často situaci nevyřeší ani světelný objektiv.
Paradoxně i během dne se v interiérech běžně setkáme s tím, že blesk je zkrátka nutnost – ať už třeba z důvodu vyšších clon
Vysoký kontrast scény
Neboli silný dynamický rozsah, což je typické v situacích, kdy fotografujeme proti světlu – typicky proti oknu nebo přímo proti slunci. Možná namítnete: “Proč bychom to dělali?!”. Jednoduše proto, že tím vlastně už pracujeme se dvěma světelnými zdroji (blesk vs slunce) s tím, že poředí exponujeme bleskem a pozadí přirozeným světlem (například), což nám vytvoří nádherné kontury a fotografie bude technicky i kompozičně zase zcela jinde (když se nám to povede). Tento typ focení není vůbec snadný ale výsledek za to stojí!
Portrét v protisvětle? Blesk je také nevyhnutelný (foto: Martin Hájek)
Kreativitě se meze nekladou
Ve třetím případě to je vůbec nejzajímavější, neboť blesk zde většinou není vyloženě nutnost, na druhou stranu, jeho využití nám dodá jedinečnou atmosféru a jinak běžnou (byť technicky precizní) fotografii může posunout až někam do abstraktně/artových výšin. Možností je spousta. Blesk můžeme využít třeba jako boční nebo bodové světlo. Můžeme jej využít k přisvícení pozadí či zajímavého popředí. Velmi efektivně funguje také jako zadní (proti) světlo (viz předchozí odstavec). Ale pozor, využít můžeme i více externích blesků, které poté odpalujeme synchronizovaně dálkově.
Blesk coby silný kreativní prvek ale svým způsobem i trochu nutnost (foto: Martin Hájek)
Interní nebo externí blesk?
Interní blesk je malý, skladný, napájen přímo z fotoaparátu a je vlastně zdarma (resp. v ceně fotoaparátu). Použít jej sice můžeme ale v náročnější fotografické praxi spíše jen nouzově – například pro vysvícení stínů, při focení v protisvětle. Jeho zápory však hovoří totiž jasně: interní blesk má slabý výkon, jeho světlo je striktně bodové a hlavně jej nelze nijak směrovat
Naproti tomu, externí fotografické blesky nabízí širokou škálu možností a využití. Jsou sice velké a těžké, mají vysokou spotřebu energie a jsou drahé. Na druhou stranu nabízejí výklopnou a otočnou hlavu, zoomovací zábleskovou jednotku (přizpůsobí se aktuálnímu ohnisku), rozptylku – pro široké záběry; i odraznou destičku – na portréty. Umožňují automatické měření záblesku (E-TTL/E-TTL II režimy) i manuální nastavení. Poradí si s fotografováním přes den (High-synchro) nebo snímání sportu a dynamických scén obecně (synchronizace na 2. lamelu). V neposlední řadě dokáží spolupracovat v celé sestavě blesků – umí se podřídit nebo naopak řídit další blesky ve skupině (režim Slave vs Master).
Vždy nejprve přemýšlejte o záběru a teprve poté jednejte (foťte).
Rozhodně zde platí: “Všeho s mírou” a “Ne blesk za každou cenu” (foto: Martin Hájek)
Shrnutí
Blesk upevněný k fotoaparátu napevno má velice omezené možnosti. Zejména jde o jeden světelný bodový zdroj blízko objektivu, což vytváří tvrdé světlo s výraznými stíny, potažmo s neblahým efektem červených očí. Externí blesky rozšiřují možnosti kreativního ovládání a díky jeho funkcím i vlastnostem tak významně rozšíříte možnosti scény, kompozice i celkové hry světel. Zkuste to, určitě budete nadšeni.
Více informací ohledně fotografování s bleskem(-ky) najdete v našem dlouhodobém seriálu:
Komentujte