Foto disciplíny (5) – architekturu a interiéry

Fotografování architektury a interiéru je nádhernou i náročnou disciplínou. Zahrnuje množství náročných i proměnlivých faktorů. Není to až tak o technice samotné, převážně si vystačíte s rozumným širokoúhlým objektivem a kvalitním stativem. Ale je to hodně o správném načasování a také trochu o štěstí. 

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Technika pro focení architektury

Základem je fotoaparát, ideálně s možností manuálního ovládání expozice (ISO, clona, čas), dále potřebujete řešit též ostření a vyvážení bílé barvy. Určitě potřebujeme (již zmíněný) širokoúhlý objektiv s ohniskovým rozsahem ideálně 10-24mm. Delší ohniska možno využít též, ale hlavně na detaily. Bytelný a kvalitní fotografický stativ je alfou-omegou a zcela bez nadsázky tu platí, že bez něj vlastně vůbec nemá smysl pokračovat. Potřebujete jej nejen v případě delších expozičních časů ale také pro korektní komponování záběru.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Další příslušenství

Kromě stativu využijete dálkovou spoušť (kabelovou nebo bezdrátovou). Často používám také fotografické filtry – nejčastěji polarizační, tu a tam sáhnu i po ND filtru (hlavně v kombinaci s krajinou, typicky vodou). Na eliminaci odlesků je vynikající právě polarizační filtr. Mezi praktické příslušenství řadím i malou vodováhu, která se zasune do hot-hoe sáněk na fotoaparátu, kam normálně patří blesk (případně dálkové odpalování). Občas využiji také externí blesk – ale to spíše jen výjimečně, například v vysvícené stínů nebo ke snížení vysokého dynamického rozsahu (kontrastu ve scéně).   

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Expozice a nastavení

Chcete si hrát s dlouhými expozičními časy, hloubkou ostrosti? Správně! Ovšem bez ručního ovládání expozice by se vám to povedlo jen stěží. Expoziční časy nejsou díky použití stativu žádným problémem a jejich délku omezuje pouze představivost a nápady fotografa. Clonová čísla se většinou pohybují v rozmezí F8 až F16 a to především z důvodu co největšího proostření v třetím (ve fotografii neexistujícím) prostoru. Současně není tajemstvím, že drtivá většina objektivů nejlépe ostří právě zhruba v polovině svého clonového rozsahu. Výsledkem tedy bude co nejlepší prokreslení i ostrost. ISO hodnota by naopak měla být co nejmenší (ISO 100), obrazový šum dokáže jinak technický povedený snímek dost pokazit. 

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Ostření a WB

Nejlepší zónové-jednobodové s aktivním středovým bodem, který je případně možné měnit, což je občas na stativu nutnost. Režim ostření jednorázový (One shot, AF-S). Osobně ale často dávám přednost raději manuálnímu ostření (MF). V kombinaci s funkcí živého náhledu (live view) a možnosti zvětšení až 10x obrazu na displeji je i ruční ostření velice přesné.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Vyvážení bílé barvy je tak trochu oříšek a mnohdy je to o kompromisu. Platí zejména pro interiéry, kde se nám často míchá umělé osvětlení (žárovky, zářivky) a denní světlo. To je běžně rozdíl 3000K a více, což se rozumně vyvážit vlastně ani nedá. Rozumným řešením je RAW formát a barevnost si dodatečně v klidu srovnat v postprocesu, na kvalitním zkalibrovaném monitoru. Paradoxně přesně v těchto situacích se mi skvěle osvědčilo automatické vyvážení (AWB) s kterým překvapivě dosáhnu velmi dobrých a relativně i slušně vyvážených výsledků. Ale pozor, dost zde záleží na konkrétním fotoaparátu!! Ne každý přístroj si zde poradí v AWB režimu tak dobře!  

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Kompozice

Skladba obrazu je klíčová a tvoří zde minimálně polovinu úspěchu. Právě architektura je na kompozici extrémně náročná a představuje onu pomyslnou “Vysokou školu kompozičních technik”. Jinými slovy, zvládnete-li kompozici v architektuře, zvládnete ji pak už kdekoli. V průběhu fotografování budov se potýkáme s množstvím různých překážek jako je třeba “padající” horizont, pohybová neostrost, kácející svislice, potažmo perspektiva, špatné barvy, vysoký kontrast atd. Mezi zcela zásadní patří také výběr toho správného místa a času. Kdy a odkud fotit? Architektura má tu obrovskou výhodu – na rozdíl od většiny jiných foto disciplín – že vám nikam neuteče, tudíž ji lze fotografovat vlastně kdykoli. Nejpůsobivější bude zlatá hodinka nebo modrá (magická) hodinka. Noční snímky mají jedinečnou atmosféru ale i dobře komponované a exponované polední snímky mohou vypadat fantasticky.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Jak postupuji při focení

Mnoho let se držím osvědčeného postupu 5P – a to napříč všemi fotografickými žánry. V čem spočívá? V pěti nosných bodech, jenž vedou k úspěchu.  

I) Plán: vypracovat si plán, ujasnit si, co chci vlastně fotit, jak a kdy. Jak dlouho bude focení trvat, co všechno bude třeba, časový harmonogram atd.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

2) Příprava – důsledná příprava je stejně důležitá jako samotný foto-akt. Říká se, že štěstí přeje připraveným. Dobře připraveného fotografa máloco zaskočí.  

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

3) Pečlivost – čím precizněji pracujete (fotografujete), tím méně práce poté strávíte postprocesem. Perfektní expozice, kompozice je základ a měla by to být vlastně samozřejmost.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

4) Pokora – k technice, k ostatním lidem, k okolí, přírodě ale také k sobě samým. Bohužel to je dnes mnoha lidem cizí, právě proto bychom na pokoru a slušnost měli dávat zvláštní důraz.

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

5) PC – úpravy nezbytnou součástí fotografovy práce. I když máme vše vymazlené, alespoň drobným úpravám se nevyhneme. Ořezy, expozice (HDR), perspektiva, rotace/rovnání horizontu ap.    

foto: Martin Hájek (www.acefoto.eu)

Shrnutí   

Focením architektury a interiérů se zabývám v posledních letech často a pravidelně. Samozřejmě především komerčně, neboť v tomto směru spolupracuji s několika realitními agenturami. Jak jsem to ze začátku bral vyloženě jen coby nárazovku a dočasnou záležitost, o to víc mě to chytlo a musím přiznat, že mě to pořád strašně baví. Jak už jsem zmínil, je to nejen škola kompozice ale svým způsobem vlastně i skvělý relax. Člověk si při tom odpočine, i přesto, že jde vlastně o regulérní fotografickou zakázku. Jasně, občas je to také stres, improvizace a někdy vyloženě utrpení ale to je daň, kterou v tomto případě rád zaplatím. Zkuste si to, je to super. Hodně štěstí. V případě dotazů pište na: fotofokuscz@gmail.com

Foto disciplíny (5) – architekturu a interiéry
5 (100%) 1 vote

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na