Dlouho dobu jsem se nevěnoval mému oblíbenému tématu, kterým je (vedle fotocení a natáčení, samozřejmě) velkoformátový tisk. Fenomén, jemuž se věnuji již dlouho řadu let (konkrétně od roku 2011). Tak se pohodlně usaďte, nalijte si něco dobrého k pití a jdeme na to…
Velkoformátový neboli velkoplošný tisk je barevný nebo monochromatický potisk větších ploch, které následně budou sloužit k různým účelům. Mezi nejběžnější využití patří reklamní, dekorační, orientační, výukové účely. Výjimkou však nejsou ani umělecké obory. Hned základní potíž je však v samotné specifikaci velkoformátového tisku, který vlastně rozměrově není nijak exaktně definován.
Co je vlastně velkoformátový tisk
Na druhou stranu, ono je to vlastně docela logické. Velkoformátový nebo velkoplošný tisk vlastně ani definovat nelze, bez relevance k určitému polygrafickému oboru nebo ke konkrétní tiskové aplikaci (zakázce). Jiné představy mají o velkoplošném tisku polygrafové, jiné fotografové a zcela jinde je představa velkoplošného tisku v reklamním světě. Tak například v běžném produkčním tisku začíná velkým formát od A3. Profesionální fotografický tisk vnímá coby velkoformát A2 a výše. Naproti tomu v oblasti signmakingu se pod pojmem velkoformát rozumí A0 a výše, resp. šířka potisku 162cm.
Potisk velkých ploch
Inkoust představuje jakýsi etalon na poli velkoplošných (velkoformátových) tisků a to vlastně odjakživa. Proč? Inkoust je velice flexibilní, rozumí si se širokou škálou potisknutelných substrátů, je stabilní, odolný, má široký gamut a lze s ním velmi dobře pracovat a řídit jej dle potřeb (Color management). Jenže není inkoust jako inkoust. Odlišné tiskové aplikace vyžadují různé inkoustové modifikace. Proto máme dnes hned několik různých typů inkoustů. Podle použití a stupně odpolnosti tak můžeme vybírat mezi inkousty typu: dye-based, pigment, solvent, eko-solvent, UV, HP Latex.
Komentujte