Foto disciplíny (3) Ateliérová fotografie

Co obnáší fotocení v ateliéru? Tento typ focení je v mnoha ohledech hodně specifický. Pro správné pochopení si však nejdříve musíme ujasnit několik zásadních věcí – zejména rozdíly mezi ateliérem a tím “ostatní”. V ateliéru je to úplně jiné než venku nebo doma. Na jednu stranu je to náročnější po technické stránce; ovšem na stranu druhou – ve všech ostatních směrech – je to o dost snazší.

 

 

Ateliér a výhody

Fotografický ateliér skýtá řadu výhod. Tak předně, stabilní světelné podmínky a vůbec – světlo plně pod kontrolou. A vlastně ještě lépe, světlo si zde můžete přizpůsobit přesně k obrazu svému. Současně je obrovskou výhodou, že máte k dispozici vlastně dostatek světla po celou dobu focení! Každé slušné fotostudio disponuje více zábleskovými světly, které nabídnou velký výkon – na focení jak jednotlivců tak i skupinek. Není tedy problémem fotografovat jak na krátké expoziční časy tak i vyšší clonová čísla. Ty tam jsou tedy problémy s pohybovou neostrostí a nechtěným rozostřením celkově. Také odpadá nutnost používat vyšší ISO hodnoty, takže i digitální šum bude zcela minimální.

 

 

Se světlem lze doslova čarovat

Ke světelným možnostem ateliéru se přímo pojí další obrovská výhoda: můžete experimentovat se světly – jejich silou, směrem i kvalitou (mekké vs tvrdé světlo). Nezanedbatelnou výhodou je také stabilita barev (chromatičnost). Stačí na začátku vyvážit bílou a je to. V neposlední řadě, v ateliéru neprší, nefouká, nesněží a není vám tam zima – většinou (pokud včas platíte účty za energie, popřípadě nájem.

 

 

Pozadí v ateliéru

O konstantních podmínkách hovoříme ale i co se týče pozadí. Standardem jsou neutrální pozadí – černá, bílá, šedá. Díky nim nemusíme řešit problematickou scénu na pozadí – typické pro interiéry a exteriéry. Relativně časté už je také zelené (klíčovací) pozadí, které se používá buď u videa a nebo fotografií, kde chceme následně v postprocesu pozadí změnit. Ovšem pozor, v takovém případě už nic dalšího ve scéně nesmí být v zelené (vč. oblečení).  

 

 

Nevýhody

Jako všechno i ateliér má své stinné stránky. Ateliérové vybavení je samo o sobě tématem na samostatný článek (tedy spíše knihu). Zahrnuje záblesková (hlavně na focení) či stabilní světla (pro video), softboxy, rádiové odpalování, nekonečná pozadí, expozimetry a spousty dalšího příslušenství. V první řadě musíte umět nastavit světla a rozumně nasvítit scénu. Dále je nezbytná orientace v příslušenství, co je co, k čemu slouží třeba takový standardní reflektor, komínek, beauty-dish, klapky, softbox (ty se dále dělí na octa-boxy, squareboxy, stripboxy). V případě použití dvou a více záblesků – což je zcela běžné – už navíc musíte něco vědět o světle, o tom jak se chová a jakým způsobem kombinovat více světelných zdrojů na scéně, aby nedocházelo například k nechtěnému překrývání či nepřirozenému podání stínů. Pakliže koketujete s myšlenkou postavení vlastního fotostudia, potřebujete prostory – a to relativně velké. Máte-li k dispozici prostor vlastní, je to obrovské plus. Pokud ne, musíte vzít za vděk  pronájmem – a upřímně, v dnešní době “uživit” foto ateliér v pronajatých prostorách, je složité. Poslední nevýhodu vidím v prostém faktu, že po nějaké době vyčerpáte možnosti – prostor, vybavení a stane se z toho rutina.

 

 

Jde se na to

Kardinální otázka zní: “Kdy vlastně začít s focením v ateliéru?”. Odpověď je prostá: Až si budete jisti jak sami sebou tak i technikou. Zatímco v prvním případě člověk pochybuje alespoň trochu neustále, v druhém případě to platí beze zbytku. Jinak řečeno, nemáte-li technickou stránku (exponometrie, kompozice, světlo) takzvaně “v malíku”, raději ještě pilně cvičte – doma, na zahradě – ale do ateliérového focení se zatím nepouštějte. Byla by to jen ztráta času, peněz, nervů a možná i důvěry. Pokud ale máte svůj fotoaparát, objektivy a příslušenství pod kontrolou – a víte už i něco o světle – pak směle do toho. Drobné rozpaky jsou na místě ale nic neznamenají. Před samotným zahájením focení si určitě dejte na čas, v klidu si projděte ateliér a dostupné vybavení. Doporučuji začínat s max. 2 zábleskovými světly a minimem ateliérového příslušenství. Pro začátek jsou ideální dva softboxy (obdélníkové nebo kulaté tzv. octa-boxy). Příjemně změkčí světlo a nevytváří ostré stíny.

 

 

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na