Foto disciplíny (2) Portrét v exteriéru

Tentokrát se zaměříme více na výbavu, na kompozici obrazu a celkový přístup. Ač s tím někteří kolegové nesouhlasí, osobně považuji fotografování v exteriérech za jedno z vůbec nejnáročnějších – ale také nejzajímavějších…

Foto v exteriéru – jak na to

Tak za prvé: často čelíme mnoha překážkám. Za druhé – což je podstatně větší problém, ne všechny faktory na scéně můžeme řídit či vůbec nějak ovlivnit. Jsme vydáni na milost a nemilost rozmarům počasí. Na to přímo navazuje problematika komplikované práce se světlem. Přirozené světlo je hodně proměnlivé, mění se jeho intenzita, kvalita, barva a tím i teplota. Můžeme mít jasno, zataženo, něco mezi, stín, mrak. Střídají se tak situace: přímého silného tvrdého světla, rozptýleného světla (měkké, slabší) a něco mezi – což je v podstatě to nejhorší. Navíc, jiné světlo máme ráno, jiné odpoledne a jiné večer. Stejně tak se světlo výrazně mění s ročním obdobím ale také třeba s nadmořskou výškou. Nejlepším řešením je světelnou situaci co nejlépe “stabilizovat”, zkrátka abychom měli světelné podmínky co nejvíce konstantní.   

 

 

Základem je důsledná příprava

Pořádná příprava je polovinou úspěchu. Na druhou stranu, i když budete maximálně důslední, tak zrovna exteriérové focení nelze naplánovat úplně na 100% a určitá míra improvizace je nevyhnutelná. Zde je těžko radit, tato část není o ničem jiném než o zkušenostech a vašich improvizačních schopnostech. Platí, že spoustu věcí lze řešit a to co řešit nelze, můžeme “obejít”. A pokud ani to nedáme, svět se nezboří. Někdy je prostě nejlepším řešením vše utnout a pokračovat jindy, jinak nebo na jiném místě.

Každopádně dobrá příprava zahrnuje detailní plán – kdy a kde budeme fotit, jak dlouho a co k tomu všechno budeme potřebovat. Pozor, tím nemyslím jen potřebnou techniku ale také odpovídající a pohodlné oblečení, boty, jídlo a pití. Popřípadě něco na sezení (třeba deku).  

 

 

Ve správný čas na správném místě

Volba místa je klíčová a může celé focení značně zjednodušit ale i zkomplikovat. Pakliže budeme fotit na soukromém místě – typicky na zahradě (ať už vlastní či někoho známého) – není moc co řešit a nemělo by nás nic vážněji zaskočit. Pokud však vybereme veřejné místo – viz parky, ulice, v přírodě – měli bychom si dané místo předem okouknout, popřípadě zjistit, zda-li se tam třeba zrovna nekoná nějaká veřejná akce.

 

 

Druhou věcí je samotný čas focení. Lepší je určitě volit dopolední časy či naopak pozdní odpolední focení. Nemusíme to zase hrotit na vyloženě zlatou hodinku ale rozhodně není vhodný polední čas, kdy je slunce vysoko a vytváří ve nepěkné tvrdé stíny.  

 

 

Pozor na konfliktní situace – typické třeba během focení v parku plném dětí. Ne každý má pochopení pro naše skvělé hobby / práci, takže počítejte s tím, že se vám někteří jedinci budou motat v záběru (někdy i vyloženě cíleně), pokřikovat, mít “erudované komentáře”, zkrátka různě znepříjemňovat tvůrčí proces. Také úzkostlivost některých rodičů tu a tam nezná mezí a může místy přerůst až v “lehkou” hysterii, takže o vypjaté situace někdy není nouze. 

 

 

Technika a vybavení

To, že si nemáme zapomenout fotoaparát, náhradní a nabité baterie i paměťové karty snad netřeba zdůrazňovat. Z objektivů bychom určitě měli přibalit do fotobatohu něco širokoúhlejšího (20, 30mm) – na celky a širší záběry, dále nějaké delší sklo (70, 100, 200mm) – pro detaily. Světelnějšími objektivy dosáhnete většího rozostření pozadí. U teleobjetivů přijde vhod stabilizátor obrazu. Objektivy s pevným ohniskem sice podávají nejlepší optické výsledky ale do terénu jsou méně praktické (hrozně se s nimi naběháte) než objektivy se zoomem. V letních měsících a vůbec během slunečných dnů obecně doporučuji fotografický filtr – určitě polarizační, ideálně ještě ND šedý neutrální.

 

 

Fotografická blesk a odrazné desky

Jsou situace a místa, kdy je fotografický blesk spíše na obtíž. Zrovna tak existují i situace, kdy je blesk téměř nutnost – což je přesně náš případ. Jak jsme si řekli již dříve, focení venku je dost proměnlivé a často je nutné přejít více či méně k improvizaci. Fotografický blesk nám v tomto směru může hodně pomoci. Lze jej využít v zásadě pro tři různé modelové typy (které samozřejmě ještě možno vzájemně kombinovat):

  • blesk jako doplňkové světlo – k vysvícení nechtěných nebo nepěkných stínů
  • blesk jako hlavní světelný zdroj – ve stínu, v lese nebo v příšeří či dokonce v noční krajině
  • coby kreativní nástroj – selektivní světlo, efekty a hrátky se světlem

 

Vedle blesku je výbornou alternativou odrazná deska, představující další světelný zdroj a tím i potenciálně silný kreativní prvek. Výhodou odrazné desky je, že je levná, lehká, skladná a nepotřebuje žádný zdroj. Je k dispozici spousta velikostí i tvarů – od malých 40cm až po 2m desky. Standardem je dnes již provedení tzv 5v1, kde odraznou desku můžeme variovat jako: zlatou, stříbrnou, bílou, černou a difuzní. Simulujeme tak ranní/podvečerní slunce, polední slunce, přirozené měkké světlo ale také nám vyloženě stíní či změkčí přímé světlo.  

 

 

Kompozice obrazu

Jednou z klíčových částí vzniku fotografie je samozřejmě kompozice obrazu. Mezi již notoricky známé věci patří pravidlo třetin a zlatý řez. Zjednodušeně nám říká, že je lépe umístit hlavní motiv kamkoli – jen ne na střed. Osobně však stojím spíše za smysluplným vyplněním “rámečku”, tj ne příliš těsný ořez ale ani nenechávat zbytečně moc prázdného místa okolo.  Rozhodně si ale hlídejte rušivé prvky, typicky aby dětem a portrétovaným osobám obecně netrčely z hlavy větve, stromy, sloupy. Většinu problémů vyřešíte nepatrnou změnou stanoviště nebo úhlu pohledu – často stačí úkrok stranou, o něco větší podhled nebo nadhled. Volba vhodného pozadí je stejně důležitá jako samotný hlavní objekt. Správné pozadí může snímek podstatně vylepšit stejně jako spolehlivě “zabít”. Pozor na příliš kontrastní nebo naopak splývající pozadí. Zde platí zlaté pravidlo “v jednoduchosti je krása”. Důležitá je i volba oblečení a celkové barevné ladění. I s tím bychom měli předem počítat a plánovat do čeho naše malé modely obléknout – vzhledem k okolí, kde bude focení probíhat. Výrazné barvy zbytečně odvádí pozornost a příliš barevných kontrastů zas může ve výsledku působit laciným, pouťovým dojmem.     

 

 

Focení v exteriérech je dost odlišné od interiérového či ateliérového focení. Rozhodně není snadné a klade vysoké nároky jak na technickou tak i kompoziční stránku. Na druhou stranu, pokud to zvládnete, pak už vás máloco dokáže zaskočit.

 

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na