Co je nejlepší fotoaparát na světě?
Fotografie, internet, mobilní komunikace, IT segment celkově – všechny tyto skupiny prošly za poslední dvě dekády velice bouřlivým vývojem. Každý na začátku “kopal” (v té první polovině 90. let) jen sám za sebe, nicméně postupem času se všechny dané segmenty trhu začaly postupně propojovat, kombinovat a prolínat. Čím dál víc a víc. Z dnešního pohledu nedá jeden bez druhého ani ránu. Vše je propojené! Je-li to dobře či nikoli, není vlastně důležité – je to osud, technická evoluce, nutnost přežití (v dnešní digitální džungli) – dosaďte si co je libo.
Čím fotit? Zrcadlovkou? Bezzrcadlovkou? Kompaktem? Mobilem? Každý přístroj má své pro a proti
Digitální fotografie
Učebnicovým příkladem nechť je fotografie – současná, digitální. Ta totiž krásně reflektuje dnešní svět – moderní, vyspělý a dokonalý (na jedné straně) avšak současně primitivní, lhostejný a zmatený na straně druhé. Náš dnešní svět je plný paradoxů, stejně jako digitální fotografie. Máme špičková zařízení pro pořizování fotografií a videa, dokonalé softwary ale záměrně je neustále “mršímeL všemožnými filtry a degradacemi obrazu. Velký podíl má na tom jak rozmach fotografie, tak současný boom internetu – především sociálních a chytrých telefonů!
Digitální zrcadlovky nabízí špičkovou kvalitu, výkon a možnosti. Ale také velké rozměry a hmotnost
DSLR vs Smartphony
Na dané téma bylo provedeno množství výzkumů, kde metodiky jsou různé, závěry se však víceméně shodují! Digitální kompaktní fotoaparáty zaznamenaly v posledních pár letech prudký pokles. Kvalitní přístroje (DSLR) si víceméně zatím drží své pozice, ačkoli v posledních dvou letech zaznamenvají lehký pokles. Naopak posiluje zatím stále relativně nová kategorie CSC (systémové kompakty neboli Nezrcadlovky/Mirrorless). Celkově se trh s fotografickými přístroji v západní Evropě propadl meziročně o 10 % (stav ke konci roku 2013).
Mobily neboli chytré telefony jsou malé a univerzální
Čísla hovoří jasně
Různé studie a především ekonomické výsledky jasně ukázaly, že klasické kompaktní fotoaparáty svůj boj z chytrými telefony prohrávají (jejich tržby v prvním pololetí roku 2013 se propadly o 40 %). Naproti tomu v případě pokročilých kompaktů (typu CSC a Ultrazoom) tržby stouply, někde I dost výrazně. Prodej full-frame digitálních SLR v minulém roce dokonce vzrostll o 26 % a vyvážily tak klesající tržby z prodeje DSLR typu APS-C/DX (s menším snímacím čipem). Tržby z prodeje fotoaparátů s vyměnitelným objektivem (CSC) tvoří kolem poloviny celkových tržeb. Pohyb tržeb u DSLR a CSC do velké míry ovlivňuje i pohyb v tržbách u fotoaparátů s výměnným objektivem. Zde stouply v prvním pololetí roku 2013 tržby o 2 %. Celkově se tyto fotoaparáty na tržbách z prodeje fotografických potřeb (fotoaparátů i objektivů) podílejí z 22 %. Podle posledních zveřejněných výsledků předních dodavatelů chytrých telefonů (Samsung, Apple, Sony, HTC) vzrostly v posledních dvou letech rekordně jejich prodeje a v následujících letech očekávají neustálý růst tohotosegmentu.
DSLR a CSC systémy nabízí obrovskou flexibilitu díky výměnným objektivům
Hrozí úpadek digitální fotografie?
Máme se bát konce kvalitní fotografie jako takové? Jedna strana tvrdí, že chytré telefony do 5-10 let úplně vytlačí z trhu všechny své foto-konkurenty vč digitálních zrcadlovek. Druhá strana je zas přesvědčena, že pozice kvalitních digitálních fotoaparátů a především DSLR je pevná a neochvějná! Jak už to tam bývá, pravda bude někde mezi. Kdo bude chtít kvalitu a široké možnosti zpracování, sáhne po DSLR – jediné rozumné volbě. A kdo chce být mobilní a rychle dokumentovat, chytrý telefon je vždy po ruce. Rozhodně se nebojím scénáře, že by všichni profesionální fotografové ze dne na den zahodili své zrcadlovky a vrhli se na dráhu “foto-mobilo-grafů”. Stejně ale je více než jisté, že trh se mění a svůj podíl na tom mají i chytré telefony.
Digitální senzory “dospěláckých” fotoaparátů jsou zcela jinde něž pidi-snímače smartphonů
GFK výzkumy
Za poslední 2 roky vzrostl rekordně GfK z toho usuzuje, že na trhu je místo především pro výrobce doplňků, neboť zákazníci se stále více zajímají o vysoce kvalitní fotoaparáty. Fotoaparáty jsou stále častěji on-line. V červnu 2013 poskytoval každý sedmý fotoaparát možnost bezdrátového připojení k internetu.
GfK uzavírá svou zprávu s tím, že chytré telefony sice možná ubírají z prodejů levnějším fotoaparátům, zároveň se ale díky nim s fotografií setká větší počet uživatelů než v minulosti. Dávají tak celému odvětví možnost oslovit co nejvíce zákazníků, kteří možná v budoucnosti investují i do opravdu kvalitního fotoaparátu.
Studie se opírá o data sebraná z malobchodního panelu společnosti GfK v Německu, Francii, Spojeném království, Itálii, Španělsku a Nizozemsku v první polovině roku 2013
Mobilem? Protože jej mají stále u sebe a mobilní fotky mohou ihned publikovat na sociální sítě, když je předtím „vylepší“ řadou filtrů a nástrojů přímo na displeji. Fakt, který si výrobci kompaktních fotoaparátů dlouho jakoby nebyli schopni připustit. A přitom to není zdaleka jediný problém, který musí Nikon, Canon, Olympus, ale i Sony, Panasonic a Samsung a další výrobci řešit. Jak vidí tu nejbližší budoucnost fotografování předvedli tyto značky v září na veletrhu Photokina v Kolíně nad Rýnem.
V první fázi (na přelomu století) běžný uživatel odešel od analogové fotografie k digitální. Teď se schyluje k další revoluci – namísto nahrávání fotek z karty do počítače a jejich následného tisku nastupuje okamžité posílání fotek na cloud.
Ani fotografie, jako výsledek celého procesu, není tou fotografií, kterou byla dřív. Stále více lidí skladuje své obrázky pouze v elektronické podobě a pro jejich předvádění využívá elektronická fotoalba, služby typu Rajče.net nebo sociální sítě jako Instagram. Daří se fotoknihám, jimž analytici stále ještě předpovídají mírný růst po příští dva roky. Razantně se tedy změnil celý fotografický vesmír, počínaje vznikem snímku (v masovém měřítku vede mobilní fotografie), přes zpracování (už dávno zmizely černé komory i fotolaby) až po jeho publikaci (skutečná alba jsou nahrazována elektronickými). Co s tím?
Závěrem
Zkusme si odpovědět na zdánlivě jednoduchou otázku, proč si koupit kompaktní fotoaparát nebo dokonce zrcadlovku, když už máme doma slušný fotomobil. Ani ten nejlepší totiž nedokáže pořídit tak kvalitní snímky jako slušný kompakt. Chybí mu k tomu především kvalitní optika a tím pádem i schopnost snímat za snížených světelných podmínek, rychlý pohyb, pracovat s hloubkou ostrosti, atd. Další otázka samozřejmě zní, zda to uživatelé vůbec chtějí. Většina zřejmě ne a proto se také kompakty prodávají hůře. Ty levné, řekněme základní, již z trhu prakticky zmizely.
Pro pokročilé fotografy ve vesmíru zrcadlovek a ultrazoomů zase chybí koncovka, která by jim v tvorbě pomohla a mobilní fotografové už ji mají dávno k dispozici (samozřejmě na jiné úrovni). Představa, že každá fotka, kterou uděláte se vám automaticky zálohuje na (neomezené) cloudové uložiště v plném rozlišení (případně v RAW) je zatím v běžném (neprofesionálním) fotografování nereálná. Chybí nejen konektivita u stávajících zrcadlovek, ale hlavně prostupnost mobilních sítí, které by velký objem dat v reálném čase prostě nepobraly.
Komentujte