Automatizace už dávno není jen doménou produkční velkovýroby a tisku, ale čím dál víc proniká také do dalších odvětví, fotobranži nevyjímaje…
Rutinní, jednoduchá stále opakující se práce nikoho moc nebere. A proč taky?! Dělat pořád dokola jednu a tu samou (někdy dokonce až vyloženě primitivní) činnost je zkrátka ubíjející. A přesně z toho důvodu jsme již dávno začali pracovat na systémech zautomatizování určitých pracovních či výrobních procesů. Taková automatizace představuje vlastně jakékoli zjednodušení a urychlení práce – od zcela základních a jednoduchých úkonů až po vysoce sofistikovaná řešení. Aniž bychom si to často uvědomovali, automatizace nás vlastně provází na každém kroku – od obyčejných ranních budíků, přes různá čidla (světelná, tepelná) či senzory až třeba po automobil či počítače.
Automatizace / foto editace
Nejen pro tiskaři, grafiky či IT pracovníky představuje zautomatizování určitých procesů výtečného pomocníka, ale také fotografové z tohoto fenoménu těží čím dál víc. Ukážeme si to na názorném příkladu – Adobe Ligtroomu! Fotografický software, představující vynikající řešení pro úpravu, organizaci a “vyvolávání” digitálních fotografií. Adobe LR obsahuje zároveň i velice kvalitní RAW konvertor a samozřejmě též dávkové (batch) funkce: uspořádání, editace (jak běžné – velikost, ořezy, barvy; tak i pokročilejší – retuše, práce s křivkami a úrovněmi) – což vlastně není ničím jiným než procesem automatizace.
Jak nám to pomůže: Srovnání
Během testu jsem pracoval s klasickou fotografickou zakázkou, kdy jsem měl k dispozici balík fotografíi (100-150 snímků) v RAW formátu, které bylo nutné upravit (jas, kontrast, ořez, barvy, doostření atd.) a poté převést do JPG formátu, vč. exportu – uložení na disk. Každý snímek měl v průměru 16,7 MB a celek jako takový disponoval velikostí 2,5 GB. Samozřejmě, že to je zcela normální záležitost (spíše bych ji dokonce označil jako “menší balík fotografií”), běžně zpracovávám i výrazně větší objem dat (fotografií). Celou práci jsme rozdělili na 4 fáze: Import fotografií, export fotografií, dále převod z RAW do JPG a nakonec běžné editace snímků.
- Import fotografií – cca 150ks fotek v RAWu (celkem 2,5 GB)
– čas 7,5 min (450 sek), tj. Průměrně 3 sek / 1 foto (o velikosti 16,7 MB)
– otevření běžně v APS trvalo téměř 3x tak dlouho (7-9 sek)
- Export fotografií – cca 150ks fotek v RAWu (celkem 2,5 GB)
– čas 31,5 min (189 sek), tj. Průměrně 12,6 sek / 1 foto
– uložení běžně v APS trvalo zhruba stejně
- Převod z RAWu (DNG) do JPG formátu + základní úpravy
– změna velikosti a DPI + změna názvu + doostření + komprese a uložení na disk
– velký balík 107ks fotek, čas celkem 24′ 25” (1465 sek) – převod z 16,7 na cca 6,5 MB
– průměrně v LR 13,7 sek / fotku! Ručně v APS (LR) by to trvalo – vč. všech operací, okolo 60s!
- Úpravy fotografií (batch) – vzorek 10ks fotek, funkce synchronizace X copy (výsledek stejný)
– editace: expozice/jas + kontrast/křivky + barvy/WB + redukce šumu + doostření + korekce objektivu
– úprava všech snímků ručně = 80 sek / foto, tj celkem 8 minut – všech 10 fotek
– dávkové úpravy = první foto cca 80 sek + každá další foto cca 6 sek = 80 + 54 = 2′ 14”
– úspora času je téměř 6 minut… v případě dávkové úpravy 100 fotek už to bude 80 min vs 25 min
Čas jsou peníze
Úspora času je zde na první pohled výrazná. A čím víc snímků najednou zpracováváte, tím více času ušetříte. Navíc v době, kdy se váš PC věnuje automatickému exportu, můžete v pohodě pracovat na něčem jiném – ať už mimo PC tak přímo na něm (v době současných procesorů to není problém)! Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že automatizační procesy slouží výborně jen do jisté míry – je to výtečný sluha ale špatný pán. Takže vždy je třeba pečlivě zvážit, kdy dám průchod dávkovým/automatickým úpravám a kdy je lépe vše provádět “step by step” a mít tak výsledek plně pod kontrolou.
CELÝ SERIÁL ADOBE LIGHTROOM ZDE
Komentujte