Neboli jak na extrémní produktové focení. K danému tématu mě přivedla nedávná, vlastně dost dlouhodobá zakázka. Někdy před cca rokem a půl jsem fotografoval “sérii” lesklých předmětů pro mého (skoro) souseda, shodou okolností majitele společnosti Induserv24. Ta se zabývá výrobou, opravami a distribucí náhradních dílů a mechanických ucpávek k čerpadlům, určených pro extrémní zátěže (například v elektrárnách, vodních přehradách ap.). Nicméně zakázky “lesklého typu” jsou relativně časté. Jak na ně?
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Nic není tak, jak se původně zdá
Ještě, když se vrátím k zakázce Induserv24, překvapením byl fakt, že vlastně vůbec nešlo o standardní produktovky ale o hodně atypickou kategorii. Tak předně se jednalo převážně o hodně lesklé povrchy ale současně i o složité tvary a občas i o dost komplikovanou strukturu. Přirovnal bych to nejspíš k fotografování šperků – což je hodně blízko, ovšem až na ty rozměry (horší už je pak jen sklo). Kdo někdy fotil, ví dobře, co to obnáší. Kdo ne, jen stěží si to dokáže představit.
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Na velikosti tedy vážně záleží
Pokud fotíte například na eshop, v drtivé většině jde o přibližně stejné předměty – co do velikosti, struktury, povrchu i tvaru. Ale jsou i výjimky, jako zde. Druhý oříšek byl v “produkční stránce” focení. Portfolio Induserv24 je hodně široké – nejen co do tvarů ale především velikostí! Nejmenší ucpávky byly veliké asi jako náramkové hodinky. Největší ucpávka byla velká jako buben pračky s hmotností hodně přesahující 100 kg! I ve dvou jsme s ní měli co dělat. Ale jsou i situace, kdy fotíte třeba auta, což je podobné – možnosti manipulace jsou značně omezené! na druhou stranu, i focení v exteriérech má své kouzlo.
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Když nemůže hora k Mohamedovi…
Jsou situace, kdy zkrátka není reálné (resp. časově ani finančně výhodné), stěhovat produkty do fotoateliéru. To byl i náš případ! Co pak s tím? No co, když nemůže produkt za fotografem, musí fotograf za produktem! Sbalil jsem si tedy pěkně celý svůj foto ansábl a vydal se k zákazníkovi. Fotoaparáty, objektivy, světla, odpalování, papírová pozadí, stojany a spousta drobného příslušenství! Opět výhoda, když to máte za bukem.
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Nač si dávat pozor?
U tohoto typu focení jsou zcela zásadní 3 věci:
- světlo – měkké, bílé a dostatečně silné
- prostor a pozadí – neutrální, jednolité
- čistota – půl zdraví a to neplatí jen pro lidi 🙂
Světlo – jeho síla, charakter a směr – je zásadní pro správné nasvícení produktu, bez odlesků. Musí být dobře patrný tvar, barva a povrch. U lesklých a hladkých povrchů je to zvláště komplikované, protože se leskne úplně všechno a všude. Ideální je světlá jednobarevná místnost a musíte si vyhrát se scénou – správný úhel snímání, nic kontrastního. Někdy může pomoci i produktový fotografický stan. Spousta profíků to sice neuznává, naštěstí to nefotíte pro ně ale pro zákazníka a vězte, zákazníkovi je vážně úplně fuk, jak jste při focení postupovali! Důležitý je přeci výsledek. Jen pro úplnost dodám, že osobně fotografický stan nepoužívám 😉
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Prostor a pozadí – čisté, nerušivé, neutrální. Je-li čistě bílé (například “nekonečná” papírová pozadí), hodně vám to ušetří práci v následném postprocesu. A zase je to hodně o tom okolí, o odlescích, zrcadlení atd. Na druhou stranu, faktem je, že spoustu toho pak lze doladit v post-procesu v PC. Jenže základ by měl být vždy co nejlepší, o tom žádná!
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Čistota – čím pečlivěji budete pracovat na place, tím méně času poté strávíte u PC retušemi. A ten rozdíl – časový a tím i finanční – je tu opravdu výrazný.
foto a úpravy: Martin Hájek (Acefoto.eu)
Shrnutí
Podobná focení jsou vždy hodně náročná – více, než se na první pohled zdá. Na druhou stranu, klíčem je: příprava, preciznost a pečlivost (3P) a výsledek nakonec nedopadl vůbec zle. Další věcí je následný postproces neboli úprava fotografií. I ta je právě v případě produktových/reklamních fotografií velmi náročná. Ale o tom si povíme zase příště.
Měl bych teď fotit zakázku sklo! Ale nikdy jsem to nefotil takže nevím jak na to. Poradíte?
Tommy, fotograf
Pokud nemáte žádné zkušenosti s focením lesklých předmětů – natož skla, tím spíš, jde-li o placenou zakázku – doporučuji Vám, raději se obrátit na někoho se zkušeností (http://acefoto.eu). V opačném případě z toho kouká ostuda nebo pořádný malér. Tento typ focení není vůbec jednoduchý a vyžaduje roky praxe!
Sorry za upřímnost ale tak to prostě je! 😉
S pozdravem
Martin Hájek