Vybíráme: Objektiv (1) – úvod

nd-600x160.jpg

Objektiv je okem fotoaparátu, to je vcelku známá věc. Faktem je, že na kvalitě objektivu záleží víc než na samotném tělu fotoaparátu! Proto bychom měli věnovat výběru objektivu náležitou péči. Jak na to? Jaký objektiv vybrat a podle čeho vlastně vybírat?

Výběr objektivu je zásadní a do velké míry i náročnou volbou. O to těžší to máme i díky tomu, že možností je velké množství (objektivů i typů fotoaparátů je v současnosti nepřeberně). Co je hlavní? Hned zkraje si přiznejme, že výběr objektivu je do velké míry dost subjektivní záležitostí. Rozhoduje mnoho faktorů ale tím úplně nejdůležitějším je, správně si zodpovědět 3 otázky:

 

  1. Co vlastně chci fotografovat
  2. Jaké jsou mé nároky na kvalitu, velikost a odolnost?
  3. Kolik chci do toho investovat.

Pokud si zodpovíme smysluplně tyto tři otázky, můžeme přistoupit k samotnému výběru. Ale pojďme dále. Rozhoduje samozřemě i to, s čím budu nový objektiv používat? Neboli, čím lepší fotoaparát, tím větší nároky na objektiv. Jedno z nepsaných pravidel je, že objektiv by měl být minimálně ve stejné cenové hladině (a vyšší) jako je fotoaparát (resp. tělo). Existují i výjimky ale k těm se vrátíme někdy později.

Základní rozdělení: Pevné vs. Zoom objektivy

Objektivy rozdělujeme do dvou základních skupin – s proměnlivým ohniskem (zoom) a s ohniskem pevným. Vysoce světelné a kvalitní objektivy jsou často právě z druhé skupiny. Jejich konstrukce a počet optických členů je nižší než u zoomů, takže v většinou nabídnou perfektní kresbu, ostrost a minimum optických vad. Pevná skla jsou vynikající do ateliéru, stejně jako pro statické “klidnější” žánry typu: makrofotografie, krajina nebo architektura. Na druhou stranu, jsou méně flexibilní, mnohem více se s nimi naběháte. Což je však paradoxně výhoda, protože vás to donutí více o každém záběru přemýšlet, více plánovat a intuitivně tak precizněji řešit obrazovou kompozici.

Naproti tomu, objektivy s proměnlivým ohniskem jsou více flexibilní, ušetří vám spoustu běhání. Daní za to ovšem často bývá o něco horší kresba. Zoom objektivy jsou výborné na dynamické fotografie typu reportáž či sport. Problémy rostou s ohniskovým rozsahem. Kvalitativně dobře jsou na tom zoomy s krátkým rozsahem (3x zoom), u zoom-objektivů s velkým rozsahem (5x a více) kvalita výstupů klesá. I když dnes jsou na trhu už i kvalitní objektivy, nabízející široké rozsahy zoomu a současně i velmi slušné výsledky s obrazovými výstupy.

Objektivy, ohniska a fotografické žánry

 

  • Extémně širokoúhlé objektivy: širokoúhlé objektivy s úmyslně silnou deformací perspektivy. Používají se na specifické typy focení napříč všemi žánry. Uplatní se všude, kde chcete co nejvíce zdůraznit perspektivu, prostor. Typickým zástupcem jsou skla typu “rybí oko” (fish-eye).

 

  • Širokoúhlá skla 10-30 mm: ideální pro všechny fotografie, kde je třeba co nejširší úhel záběru. Pro interiéry, architekturu, krajinářskou fotografii ale i reportáž.

 

  • Střední objektivy 30-100 mm: základní objektivy, pokrývající drtivou většinu fotografických situací. Mají vůči lidskému oku přirozené zobrazení.

 

  • Teleobjektivy 100-300 mm: velké přiblížení, uplatnění naleznou všude, kde potřebujeme fotografovat s větším odstupem (sport, reportáž, wildlife).

 

  • Super teleobjektivy > 300 mm: jako teleobjektivy ale přiblížení je větší. Lze využít pro snímání na velké vzdálenosti (viz třeba nechvalně proslulí bulvární/paparazzi fotografové).

 

  • Makroobjektivy – True macro neboli Life size: jsou definovány měřítkem zvětšení 1:1 a velmi krátkou minimální zaostřitelnou vzdálenosti (MFD). Využití naleznou u focení detailů (makro) nebo v technické fotografii.

 

  • Tilt-Shift objektivy: se speciální konstrukcí – pro fotografování architektury, krajiny ale také třeba reportáží. Lze na nich korigovat sbíhání linií a kreativně pracovat s hloubkou ostrosti.

 

  • Video objektivy: v digitální fotografii stále ještě relativně nová kategorie (byť ve světě filmu samozřejmě o žádnou novinku nejde). Objektivy uzpůsobené k natáčení videa. Mnohé z nich lze použít v kombinaci s digitální zrcadlovkou, bezzrcadlovkou i digitální kamerou.

Závěrem

První díl seriálu o objektivech končí. Berte to jako startovací díl, kde jsme si řekli opravdu jen to nejzákladnější rozdělení. V dalších dílech trochu přitlačíme na pilu a povíme si víc, mnohem víc…

 

Vybíráme: Objektiv (1) – úvod
5 (100%) 3 votes

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

2
Komentujte

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Martin HájekEster Pitrová Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ester Pitrová
Host
Ester Pitrová

Objektiv na focení architektury? Co doporučujete? Mám zrcadlovku Nikon. Děkuji, Ester