Rozhovor: Jan Laštůvka – zakladatel MonkeyData

“Jsme doslova zahlceni instantními zprávami. Denně filtrujeme ohromné množství informací – texty, videa, příspěvky. Sociální sítě jedou na dopaminový efekt. Vypěstovali jsme si na tom závislost, máme potřebu neustále na mobilu kontrolovat, jestli nám něco neuteklo.”

Pozn. aut.


MonkeyData je analytický nástroj, schopný jednoduše a efektivně analyzovat data z různých zdrojů, které využívají dnes e-shopy ke svému podnikání. Jak na tom jsme v oblasti on-line a e-komerce a kam směřujeme jsme si povídali s Janem Laštůvkou, zakladatelem a šéfem MonkeyData.


Následující rozhovor se tématicky dost vymyká běžným – zde na fotofokus.cz prezentovaným – rozhovorům. Přesto nebo spíše právě proto zde své místo má, protože jde o téma velice aktuální (a v současné situaci o to aktuálnější). Svět e-komerce, e-marketingu a on-line obecně sice máme už mnoho let ale nikdy jsme jej tolik nepotřebovali – a nikdy jsme za něj pravděpodobně nebyli tak vděční jako právě nyní! Svět on-line současně propojuje dnes již téměř úplně všechny segmenty a odvětví trhu. A pro nás podstatné segmenty: foto, video, tisk rozhodně nejsou výjimkou! Přináším zajímavý rozhovor s odborníkem na slovo vzatý, protože není moc lidí, kteří by byli v on-line prostoru tak erudovaní jako právě Jan Laštůvka z MonkeyData.

Pozn. aut. 2


Tento rozhovor vyšel v trochu odlišné podobě také v Novinách pro grafický průmysl: NGP 12/2020 – 25. 6. 2020 (vydavatelem je spol. GRAFIE CZ).


Jan Laštůvka, šéf a zakladatel společnosti MonkeyData

  • Jak vlastně obecně charakterizovat on-line prostor tak, aby si o něm udělal obrázek i naprostý laik? 

On-line svět je virtuální prostor, který kopíruje náš svět reálný. Na začátku byla nějaká základní infrastruktura a k ní postupně přibývaly – a stále přibývají – další nadstavby. S tím, jak se rozvíjejí technologie, rozvíjí se i virtuální prostor. Komunikace, média, sociální sítě, e-shopy, 3D realita. Směřujeme k tomu, aby on-line svět byl plnohodnotnou náhradou toho našeho reálného světa.

 

  • To zní trochu mrazivě. Kde je ta hranice mezi reálným a virtuálním světem? A co negativní vlivy on-line prostředí? 

Mne osobně baví nové technologie a on-line svět ale zároveň nejsem zastáncem toho plného Matrixu. On-line má smysl všude tam, kde něco přináší. Můžu-li být díky němu efektivnější, rychlejší, produktivnější, pak to má smysl. Spousta transakcí se děje on-line: nakupování, placení, komunikace ale také zábava. Zároveň jsem ale přesvědčen, že některé věci v našich životech by měly zůstat v reálném světě. Sem patří celkově sociální rovina – vztahy, osobní komunikace, setkávání se. To nahradit v on-line ani nejde! Jsem fanouškem toho, najít si tu zlatou střední cestu mezi reálným a virtuálním světem. On-line má i svou temnou stránku. Ty negativní vlivy jsou už dobře známy a popsány. Mezi největší problémy patří závislost a sociální izolace. Z toho vznikající deprese, což může v extrémních případech končit až tragicky. Největší sklony k tomu mají mladí lidé a děti. K těm každodenním problémům patří z mého pohledu hlavně informační zahlcení nebo fake news. Musíme čím dál více filtrovat informace. Taky z něj někdy už trochu “hloupneme”. Tím, že je vše snadno dostupné, strhává nás to k tomu, méně trénovat mozek, paměť a myšlení obecně.

 

  • Co oblast e-komerce. Jaká je situace u nás v České republice? A co aktuální trendy?

Zajímavostí je, že v Čechách je 40 000 malých a středních eshopů, což z nás dělá eshopovou velmoc. Pro srovnání, máme stejně eshopů jako například ve Velké Británii. To je dáno i snadnou dostupností. Zatímco ještě před 10 lety stál eshop spoustu peněz a času, dnes jej lze mít za hodinu hotový a často i za pakatel. Silný trend je, že si lidé zvykli nakupovat on-line – s velkým přispěním současné situace s Covid-19. Velkou roli zde hrají smartphony, kam se přesunula již většina on-line nákupů – až 60%. Dalším silným trendem je, že hodně teď bude posilovat systém omnichannelu. To znamená, že čím dál více firem bude provozovat dva nezávislé prodejní kanály – jak kamenný obchod tak i eshop. Je to výhodné jak ze strategického hlediska, tak i z důvodu pojistky proti neočekávaným událostem. 

 

  • Jak jste již naťukl, kartami hodně zamíchala současná situace s koronavirem. Jak vidíte budoucnost e-komerce? 

Vezmeme-li v úvahu co se teď dělo – nebo pořád ještě děje – byla to vlastně ohromná zkouška celého systému. Již téměř vše máme více či méně napojeno na on-line svět. Díky tomu jsme z toho vlastně vyšli ještě relativně dobře. Představte si, kdyby se celá situace okolo Covidu-19 stala před 10-20 lety?! To by byl mnohem větší problém. Nezaměstnanost, nedostupnost služeb, produktů, minimální komunikace, nedostupnost informací a tak dále. Zde se ukázalo, že on-line svět nám ohromně pomáhá a od teď už to začíná chápat nejen spousta lidí ale i firem. Už víme, že lze velice dobře nakupovat přes internet, řešit množství pracovních záležitostí, pořádat videokonference, přednášky on-line nebo třeba také realizovat divadelní představení, hudební koncerty a tak dále. Ono by to všechno stejně přišlo, dříve či později, Covid-19 to jen hodně urychlil. Co se týče e-komerce a e-marketingu na síle získávají sociální sítě, business se hodně přesouvá právě tam. Do reklamy masově vstupují tzv influenceři. Obrovský obchodní vliv zaznamenává Instagram a přibývá stále více firem, které jej mají jako hlavní prodejní kanál. Pak je to také o tom, co prodáváte. Když je to elektronika, potřebujete jak sociální sítě tak podporu vyhledávačů. Pokud prodáváte módu nebo stylové věci, stačí vám v podstatě už jen Instagram. Rostou také tržiště produktů – Marketplaces – jako E-bay, Amazon nebo u nás už zaběhnuté Aukro a nově teď například Mall.cz. Současně sem chce vstoupit také Facebook. V konečném důsledku však máme – co do on-line prodejů – ještě velkou rezervu, ten záběr na trhu je stále minoritní. Z toho, co se celkově prodá, pokryje on-line pouhých 10%. Zbylých 90% tvoří off-line prodej, takže pořád tu ještě máme obrovský potenciál. 

 

  • Polygrafický segment ten velký potenciál on-line světa zatím zdaleka nevyužívá. Někde chybí vůle, někde je to prý příliš složité, jinde se to zatím nevyplatí. Co si o tom myslíte? 

V polygrafii sice nejsem úplně zběhlý ale mám ukázkový příklad z praxe. Známý podniká v USA a z původně technologické firmy ji transformovali na firmu s potiskem triček a reklamních předmětů. Mají na to skvělý SW, perfektně vyladěné celé workflow, takže vše probíhá automaticky – od zadání objednávky až po zpracování dat a jejich zadání do tisku. To je podle mě i budoucnost polygrafie, kde vše bude do vysoké míry zautomatizováno. Starší generace už to nejspíš mine ale s nastupujícími generacemi musí podle mne nutně přijít změna uvažování a technologická obroda.

Ohodnoťte článek

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na