Skvělá otázka, která napadla jistě nejednou většinu z nás, že? Je spousta míst, která lze využít a kde mohou (ale také nemusí) vzniknout perfektní snímky. Vezmeme-li to však z čistě pragmatického a nejzákladnějšího pohledu, máme v podstatě 3 možnosti: interiéry, exteriéry a fotografická studia / ateliéry (místnosti na míru uzpůsobené pro fotografie nebo video). Co je lepší?
Ateliérové foto – perfektní kontrola nad světlem i scénou
Co člověk (fotograf) to názor
Pokud se bavíte s kýmkoli kdo se zabývá fotografií, velice často dostanete odpověď zhruba tohoto typu:„Nejraději fotím venku, protože mám rád přirozené světlo!“… „Preferuji ateliér, protože rád experimentuji se světlem.“… Obojí je zcela korektní a správné. Paradoxně jen zcela výjimečně můžete slyšet od fotografů, že rádi fotí v běžných interiérech. Přitom právě interiéry jsou velice časté foto lokace a zároveň úžasná místa na focení. Správná otázka tedy nezní „Co je lepší“ ale spíše „Co mi více vyhovuje“ nebo ještě lépe „Čeho chci dosáhnout?“
Portrétní foto v exteriéru – zajímavé prostředí a lokace. Často ale též množství překážek a omezení
Venku, uvnitř nebo v ateliéru
Druhou věcí je, že vám málokdo přizná, že fotografuje nejraději v ateliéru, protože ho prostě má k dispozici. Stejně jako nikdo nepřizná, že nefotí v interiérech, protože to zkrátka neumí (a jednoduché to věru není). Každá varianta má něco do sebe, každá má své pro a proti (viz. následující přehled) a podle toho k tomu musíme přistupovat.
Fotografování v interiéru – spojuje výhody ateliéru a exteriéru (ale často i nevýhody)
EXTERIER
výhody |
nevýhody |
|
+ přirozené podání fotek | – světlo nelze řídit, mění se během dne | |
+ barevně víceméně bezproblémové | – důsledná práce s kompozicí | |
+ velmi příjemné (přijde na to jak kdy jak co) | – množství rušivých elementů | |
+ většinou dostatek světla | – ne vždy je to správné světlo | |
+ nepřeberné množství zajímavých lokací | – jsme limitování rozmary počasí |
INTERIER
výhody |
nevýhody |
|
+ nepřeberné množství zajímavých lokací | – světlo je velice slabé (dlouhé časy, vysoké ISO) | |
+ většinou stabilní světlo | – komplikované barevné vyvážení | |
+ lze fotografovat kdykoli | – důsledná práce s kompozicí | |
+ neprší tam, nesněží, nefouká | – množství rušivých prvků | |
+ celkově příjemné podmínky na focení | – časté omezení co do prostoru |
ATELIER
výhody |
nevýhody |
|
+ světlo plně pod kontrolou | – je to nákladné (technika) i náročné (provoz) | |
+ světla je dost (krátké časy, vyšší clony) | – musíte se vše naučit ovládat a udržovat | |
+ lze experimetnovat | – časem to je trochu nuda (stále to samé) | |
+ barevná stálost | ||
+ lze fotografovat kdykoli | ||
+ neprší tam, nesněží, nefouká | ||
+ pozadí není problém | ||
+ lze fotit kdykoli bez ohledu na čas, počasí |
Účel světí prostředky
Z výše uvedeného výčtu to vypadá, že nejlepší volbou je foto ateliér. Ano, může se to tak zdát, nicméně vždy je nejdůležitějsí záměr, tedy co nebo koho fotografujeme a čeho chceme dosáhnout. Působivou zimní atmosféru stěží nasimulujeme ve studiu, stejně tak miminka (new born) těžko budeme fotit venku v parku. Nalezené vkusné zátiší také nebudeme nikam stěhovat. A produkt si „sám řekne“ kde to bude nejlepší. Důležitý je výsledek a místo i postupy by se měly tvrdě podřídit.
Takže jak je to tedy
Osobně mám rád všechny 3 typy focení: v ateliéru lze vytvářet úžasné věci a to „jen“ pomocí světla (lze s ním modelovat, vytvářet atmosféru i prostor) , nic nás netlačí, neomezuje. Na druhou stranu, někdy už je to nuda. Naproti tomu snímky venku jsou krásně živé, šťavnaté, barevné. Interiéry mají své kouzlo, jsou často originální – i když fotit v nich je často oříšek. Nejlepším řešením je kombinace – například interiéru a ateliéru (resp ateliérové techniky), čímž vlastně eliminujete všechna negativa. A jaká jsou vaše oblíbená fotografická místa?
[…] časem jsem vydal článek Kde se nejlépe fotoografuje, který řešil různá prostředí (různé světelné podmínky), jejich výhody a nevýhody + […]