Vybíráme objektiv (2) pro krajinářskou fotografii

V dnešní části série o výběru objektivů si rozebereme téma krajinářské fotografie. Nač si dávat pozor, co je opravdu důležité a co naopak méně? Jaká skla jsou pro tuto disciplínu vhodná?

Představme si, že jsme nadšený krajinář a chceme ze své techniky vymáčknout maximum. Téma krajinek je velice populární, už kvůli tomu že zpravidla nikam nespěcháme, nejsme hnáni stresem (jako u reportáže) ani nás nepronásledují přehnaná očekávání (noční můra nejednoho svatebního fotografa). V krajinářské fotografii je to hlavně o kompozici aneb obrazové skladbě a samozřejmě o světla. Bez dobrého světla nelze pořídit dobrou krajinářskou fotografii. Vše sice začíná volbou té správné techniky ale tím nejdůležitějším je (bylo a bude) samozřejmě vždy vaše oko, myšlenka a kreativita. Sebelepší vybavení z vás fotografa neudělá. A naopak, máte-li ono pověstné fotografické oko, působivou fotografii pořídíte třeba i fotomobilem – byť ne v tak dokonalé technické kvalitě jako třeba v případě digitální zrcadlovky (DSLR) či bezzrcadlovky (CSC).

Nikon AF NIKKOR 14mm f/2.8D ED

Objektiv je oko fotoaparátu

Na pořizování pěkných krajinek potřebujete v první řadě správný objektiv, tím to začíná a mnohdy i končí. Vedle něj to samozřejmě dále chce též fotografický stativ, fotografické filtry, dálkovou spoušť atd. Ale pamatujte, že stále platí: mnohem důležitější než to nejlepší vybavení – je dobré načasování, důsledná příprava, výběr vhodného místa, správná doba a perfektní znalost obrazové kompozice.

Canon EF 14mm f/2.8L II

Objektivy – jejich ohniska a použití

  • Extémně širokoúhlé objektivy (fish-eye): širokoúhlé objektivy s úmyslně silnou deformací perspektivy. Používají se na specifické typy focení napříč všemi žánry. Uplatní se všude, kde chceme co nejvíce zdůraznit perspektivu, prostor – což je často parketa právě fotografie krajinářské.
  • Širokoúhlá skla 10-30 mm: ideální pro všechny fotografie, kde je třeba co nejširší úhel záběru. Pro interiéry, architekturu a ano – také pro krajinářskou fotografii.
  • Střední ohniska (také označována jako základní) 30-100 mm: základní objektivy, pokrývající drtivou většinu fotografických situací. Mají vůči lidskému oku přirozené zobrazení. Pro krajinku opět lze vhodně použít – počáteční ohniska na celky, konečná (dlouhá) ohniska pro krajinářské detaily.  

Pevný nebo zoom

Obecně platí, že nejlepších výsledků zpravidla dosáhnete s ohniskem pevným. Nabídne perfektní kresbu, ostrost a minimum optických vad. Na druhou stranu, jsou méně flexibilní, musíte se více pohybovat. To vás však zase více “donutí” o záběru přemýšlet. Na krajinářskou fotografii a další více technické žánry – kde je třeba široký úhel záběru (architektura, interiéry) – lze tedy pevná skla jen doporučit. Objektivy s proměnlivým ohniskem jsou více flexibilní, pracuje se s nimi pohodlněji, ušetří spoustu běhání a případné ořezy v postprocesu. Na druhou stranu, je zde zase o něco horší kresba. Problémy rostou se zvětšujícím se ohniskovým rozsahem.

Samyang SY 14MC 14mm F/2.8

Co je podstatné

A teď se ještě podívejme, co je a co naopak není až tak klíčové pro správný krajinářský objektiv. Důležitá je kresba, ostrost – prokreslení detailů i barevné podání. Správný širokoúhlý objektiv by měl co nejméně trpět klasickými optickými vadami jako je chromatická aberace, flares (odlesky) nebo vinětace (tmavnutí rohů). Na druhou stranu ono vinětování se dnes často používá jako působivý kompoziční prvek – a mnohdy opravdu funguje. Výhodou je také stupnice na objektivu pro snazší manuální ostření. Pozor na přední čočku, její tvar. To může někdy komplikovat použití fotografických filtrů. Řešením je volba vhodnějších filtrů, například systémových, případně želatinových filtrů (dávají se na vnitřní stranu objektivu).

Fujifilm objektivy

A o čem se naopak moc nemluví

A co není až tak zásadní u krajinářského objektivu? Zatímco vysoká světelnost je s patřičným respektem zdůrazňována defakto všude, u krajinek se bez ní většinou obejdeme (stejně naopak často cloníme). Stejně tak oželíme i stabilizátor obrazu (beztak fotografujeme téměř neustále ze stativu). No a co rychlé ostření / AF (HSM, USM, SWM, SSM)? Žádný problém! Krajinka – a v podstatě veškeré statické žánry – nevyžadují nijak extra rychlé ostření, takže i tady je to bez problému.  

Vybíráme objektiv (2) pro krajinářskou fotografii
4.1 (82.22%) 9 votes

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na