Fotoobrazy a tisk na plátno

Velkoformátová fotografie jako taková vlastně není nijak standardizována, ale obecně je za ni považováno vše, co je větší než běžný formát A4 (tedy 210x297mm). Mezi klasické velkoformáty tedy patří: 30×40, 40×60, 60x90cm atd. (vč. čtvercových a panorama formátů). 

Fotoobrazů je mnoho – plátno mezi obrazy “vládne” (Kliknutím na obrázek zobrazíte možnosti) 

Akrylát, Kapa nebo rám

Fotografie v běžném rámu je dnes již standard (a v poslední době se do módy opět vrací “foto za sklem”, oblíbená adjustace je velkoformátové foto pod akrylátovým sklem). Působivé je zalaminování (nahrazuje sklo) výtisku a nakašírování na desku (lehké sendvičové KAPY nebo pevná ALU deska). Nakašírovaná fotografie na Fine Art médiu (kvalitativní špička ve foto tisku) je už vrcholová liga. A do oblasti Fine Artu defakto spadá též tisk na fotografické plátno. A co vlastně obnáší exkluzivní tisky na malířská plátna?

Fotoobraz na plátně představuje zcela exkluzivní záležitost (kliknutím zobrazíte nabídku pláten)

Příprava fotografie

Plátno má unikátní výraznou strukturu a je dosti “autentické” (čím větší formát, tím kvalitnější fotografie). Většina pláten (stejně jako další Fine Art média) “vytahuje” černou barvu (samozřejmě záleží na tiskárně, inkoustech, konfiguraci), výrazně světlé snímky vypadají skvěle, ovšem tmavé snímky mohou být v tisku “temnější” než na LCD. Rozlišení fotografie se odvíjí od finální tiskové velikosti, kde je relevantní konečný rozměr plátna a reálný tiskový rastr (dpi).

 

  • Formát 30x45cm tak vyžaduje rozlišení min 5 Mpix (při 150 dpi)
  • 40x60cm min 6 Mpix (při 125 dpi)
  • 60x90mm min 8 Mpix (při 100 dpi).

Převod z běžného barevného “foto” prostoru” RGB (sRGB, AdobeRGB) na “tiskový” barevný prostor

(v drtivé většině CMYK) lépe ponechat až samotnému tiskovému ripu.

Materiály

Nejlepší kombinací jsou zde pigmentové inkousty a kvalitní médium. Konfigurací CMYK nic nezkazíte, přidané “light” verze azurové a purpurové (lclmCMYK) prokreslí jemné přechody pleťovky a oblohy. Dalším přidáním “světle černé” (“šedé”-“lk”+“llk”) dosáhnete perfektních výstupů. Špičkou v oboru představuje v současnosti Epson se systémem UltraChrome K3. Výběr pláten je široký – v různých gramážích (250-500 g/m2), přes barevné nádechy (bílá, krémová, nažloutlá), to vše při různých površích (matné, satin, lesklé). Osobně preferuji “zlatou střední cestu”: gramáž cca 340-450 g/m2 (je “tak akorát” – dobře drží a dobře se s tím pracuje) a plátno bílé, polo-lesk (věc ryze subjektivní). Vyhněte se “no-name” dodavatelům, sáhněte raději po ověřených značkách (HARMAN by Hahnemühle, Fomei, Ilford) – jsou dražší, ale máte záruku kvality. 

Adjustace: laminace, kašírování a rámování je poctivé řemeslo 

(klikněte a koukněte se jak rámujeme fotoobrazy na plátně)

Dokončovací práce

Hotový výtisk na plátno třeba nechat zaschnout. Doporučuje se minimálně 6 hodin, ale nic nezkazíte delší dobou (12 hodin, tisk matným inkoustem – v podstatě “saze”, vyžaduje zkrátka delší schnutí). Vhodným finálním ošetřením plátna je aplikace ochranného laku – plátno “zakonzervuje” a brání jeho “lámání” (resp. barvy) při napínání na rám. Bezbarvý lak (existují různé barevné nádechy) je dostupný jak v lesku tak polo/lesku a matu. Konečnou fází je napnutí na rám (dřevěný – “blind rám”, slouží jako vnitřní výztuha). 

Adjustace: laminace, kašírování a rámování je poctivé řemeslo 

(klikněte a koukněte se jak rámujeme fotoobrazy na plátně)

 

Rám lze pořídit hotový nebo si jej můžete vyrobit. Hotové rámy jsou k dispozici jak vcelku – levná varianta různých “hornbach” rámů pochybné kvality (dělají je ze zbytků); nebo jako “skládačka” – špičkové kvality ovšem za špičkovou cenu. Ideální variantou je “hand-made” (nebo šikovný truhlář, který vám vyrobí rámy na míru za zlomek ceny kupovaných). Nejlepší je lipové dřevo, které je měkké ale pevné. Neláme se, neštípe, dobře se s ním pracuje (ne nadarmo jej používají umělečtí truhláři a řezbáři).

Tisk velkoformátové fotografie na plátno (zde 150×50cm) – kliknutím zobrazíte možnosti

Plátno k rámu možno připevnit sponami (horší možnost) nebo – lépe: přilepit (přesněji podlepit – kvalitní oboustrannou páskou). V rámu by neměly chybět rohové výztuhy a u větších formátů vypínací středová tyč – ne napevno fixovaná, aby se s ní dalo hýbat a případně znovu-vypnout plátno (které pracuje a časem se “vytáhne”).

Hotový fotoobraz na plátně – detail (kliknutím zobrazíte více možností: formáty, rozměry, provedení)

Závěrem

Tisk na foto plátno a vypnutí do rámu představuje zcela exkluzivní záležitost velkoformátového tisku. Zároveň však zde máme mnoho faktorů, které je třeba hlídat – kvalitou plátna, tisku počínaje, přes rám až po dokončovací (adjustační) práce. Nemá smysl se při výběru řídit jen cenou, ale zohlednit použité materiály, pracovní postupy a technologie.

 

Fotoobrazy a tisk na plátno
5 (100%) 1 vote

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
trackback

[…] prostory), lze ji aplikovat jak “za tepla” tak “za studena” (obojí má své pro a proti). Kašírování neboli lepení na pevné podkladové desky je také do jisté míry alchymií. Desek je mnoho […]