Mezinárodní den tisku připomíná nekonečné kreativní možnosti

Přes čím dál zřetelnější přesun řady lidských činností do virtuálního prostředí si tisk v mnoha oblastech stále udržuje nezastupitelnou roli. Jeho služby jsou cenné zejména tam, kde hraje prim kreativita a rozmanitost využití a snaha zapůsobit na více smyslů najednou: v knihařském průmyslu, fotografování, marketingu, v módě, ale také třeba v interiérovém designu. Připomeňte si Mezinárodní den tisku, který připadá právě na 20. října, spolu s odborníky ze společnosti Canon, která díky svým technologiím dlouhodobě určuje trendy ve většině těchto odvětví.

Technologie tisku zaznamenala za posledních 100 let ohromující pokrok. Od prvních tiskových telegrafů přes rozetové a liniové tiskárny šel vývoj směrem k jehlovým, laserovým a inkoustovým přístrojům až k hojně využívaným 3D tiskárnám. Dnešní možnosti jsou pak téměř neomezené.

Trička, samolepky na nehty, hračky

„Důležitost tisku za poslední rok akcentovala pandemie. Spousta zaměstnanců i studentů musela zůstat doma, kde potřebovali spolehlivě a levně tisknout pracovní i studijní materiály. Lidé také nemohli tolik využívat služeb copycenter a fotolabů, ale zjistili, že tisknout krásné fotky zvládne každý i s pomocí svého smartphonu a malého kompaktního zařízení. Přemýšleli ale také více nad tím, jak si svůj byt nebo dům zkrášlit, třeba personalizovanou tapetou s vlastním vzorem. Při všech těchto činnostech jsme mohli lidem podat pomocnou ruku,“ říká Michal Petro, ředitel B2B Sales & Marketing ve společnosti Canon CZ.

Díky kvalitnímu digitálnímu tisku a nepřebernému množství médií a aplikací ale zdaleka tento výčet nelze považovat za konečný. Záleží jen na nápadech a chuti zkoušet s pomocí tisku měnit svět okolo nás. Abychom vynikli v davu, můžeme si sami doma natisknout trička díky nažehlovacím fóliím. A zejména dívky ocení dekorativní samolepky na nehty. To vše lze dnes zvládnout s pomocí domácí tiskárny.

Samostatnou kapitolou je potom 3D tisk, který se dnes uplatňuje třeba při tvorbě hraček, dekorací na zeď nebo magnetických obrázků, které si zavěsíme na zrcadlo nebo lednici. Zároveň hraje stále silnější roli i v rámci výrobního nebo servisního procesu v řadě průmyslových odvětví a úspěšně se s 3D tiskem experimentuje i v lékařství.

Tapety s vlastním vzorem

Velkou budoucnost mají podle odborníků tisky pro interiéry, jejichž obliba v posledních letech závratně roste. Pandemie tento trend ještě akcentovala, když vedle komerčních prostor rostl zájem také o nápaditější řešení interiéru doma. Lidé už nechtějí vybírat z předem daného portfolia, ale raději by měli své vlastní vzory. Proto je velká poptávka po personalizovaných tapetách, které si mohou uživatelé sami navrhnout a které jsou díky technologii digitálního tisku, patentovaným inkoustům a množství materiálů opravdovou kreativní lahůdkou.

„Canon nabízí komplexní řešení zvané UVgel Wallpaper Factory určené speciálně pro produkci kvalitních personalizovaných tapet. Ty se pyšní stálostí materiálů a barev, návazností jednotlivých dílů, odolností a omyvatelností, a v neposlední řadě zdravotní nezávadností potvrzenou certifikáty. Díky spolupráci s designéry jsme letos tyto tapety ukázali třeba v několika mateřských školách, atypický byt ve středních Čechách zase zdobí velkoformátová umělecká tapeta s obrazem od pražské malířky,“ říká Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě.

Tisk pro interiéry využívají dále i obchody nebo kavárny. Zde se uplatní možnost potisknout rychle a kvalitně díky digitálním technologiím takřka cokoliv – od papíru přes sklo až po dlaždice nebo dřevo. Pomocí nejmodernějších zařízení vznikly potisky hotelových stropů přizpůsobené aktuální sezóně roku nebo dokonce velkoformátová reklama na povrchu ledové plochy nebo dna bazénu.

Tiskem proti digitální únavě

Zapomínat nesmíme ani na knihtisk, který zůstává jedním z nejdůležitějších odvětví polygrafického průmyslu navzdory klesajícím nákladům. Vydavatelé se zaměřují na nízkonákladové publikace, které se snaží pomocí kreativního designu přizpůsobit skupinám svých čtenářů „na tělo“.

Podle zprávy Insight Report, kterou si společnost Canon nechala letos zpracovat, počítají nadále s výraznou úlohou tisku i marketéři, kteří ve svých rozpočtech vyhrazují průměrně třetinu na tištěnou reklamu. A nejde jen o billboardy a plakáty. Třeba jedna z automobilových společností v rámci své kampaně umístila do magazínu rozbalovací fotografii s klikatou horskou silnicí a odkazem na mobilní hernu. Lidé, kteří se rozhodli aplikaci vyzkoušet, se ocitli za volantem nejnovějšího modelu vozu. Právě takové kampaně dokážou čelit vzrůstající únavě spotřebitele z výhradně digitálního reklamního obsahu.

„Budoucnost tisku je opravdu barevná a nic nenaznačuje, že by tištěné materiály zastarávaly. Naopak, skvěle doplňují digitální svět a umocňují jeho kreativní možnosti,“ uzavírá Michal Petro z Canonu.

Ohodnoťte článek

O Haymar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. web: martinhajek.net
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na