• Dejte o sobě vědět
    Nabízíte foto, video nebo tiskové služby? Oslovte více zákazníků prostřednictvím Fotofokus katalogu zdarma.

    Stačí vyplnit formulář zde.

Fotografujeme s DSLR (23) – blesk II.

Nyní se podíváme na funkce blesků. Jaké jsou možnosti, co všechno lze (či nelze) s bleskem dělat a jak jej využít pro různé, specifické situace.

Zoom hlava

Pokročilé externí blesky disponují zoom-hlavou, kdy výbojka (zdroj světla) jezdí v šachtě (uvnitř blesku) vpřed a vzad. To je velká výhoda, neboť blesk tak “přiznává” aktuální ohnisko objektivu a podle něj optimálně upravuje úhel vyzařování záblesku.

V případě širokoúhlých ohnisek (24-35mm) svítí blesk více do stran ale méně do dálky, u delších ohniskek (100mm a více) nám blesk automaticky zúží úhlel záblesku a soustředí jej hlavně do dálky.

Směrné číslo je tím pádem nejčastěji spočítané na max. dosah, tedy na delší ohniska (většinou okolo 105mm). Naopak, při fotografování na širší ohniska nikdy nedosáhnete maximálního dosahu blesku.

 

Důležité !!
Problémy mohou nastat při snímání na širokoúhlá ohniska ( < 24 mm, při full-frame). V praxi to může být docela běžné, počáteční ohnisko 17mm (reálné, nepřepočítané – na FF / FullFrame DSLR). Blesk už nezvládá vysvítit tak široký úhel záběru (všechny “rohy a kouty”), kraje snímku pak budou “vinětovat” (tmavnout). Řešením je rozptylka / plastová destička, kterou disponují všechny pokročilé externí blesky (bývá zasunuta nahoře – v hlavě blesku). Jejím vysunutím dáváte blesku na vědomí, že teď pojedeme na širokoúhlá ohniska!

V otevřeném, rozlehlém protoru (v exteriéru či interiéru)

blesk použít většinou nemá příliš smysl. Výjimku tvoří situace, kdy chceme

lehce “přiblýsknout” popředí (kvůli snížení dynamického rozsahu)

nebo fotografujeme portrét v protisvětle.

 

Doplnění:

Jakmile fotografujeme další světelné zdroje (například východ, západ Slunce) blesk je nejen nesmyslný ale většinou i zbytečný (při správném nastavení stejně nebude na snímku znát, jen bychom plýtvali energií).

 

Pohyblivá hlava

Další velkou výhodou pokročilých (externích blesků) je možnost vyklopení a otáčení bleskové hlavy v úhlu 90° resp 180-360° (vyklopení / otáčení). V tom zároveň spočívá základ práce s bleskem!

Přímé tvrdé světlo blesku je většinou tím nejhorším co může být. Jednoduchým pohybem tak můžeme světlo blesku “odrazit” od stropu nebo zdi a světlo tak rozptýlit (změkčit).

Výsledek je pak mnohem příjemnější a přirozenější než přímý / čelní záblesk. Pro větší komfort jsou kvalitní blesky ještě vybaveny odraznou destičkou. Ta najde uplatnění při blesknutí odrazem (vyklopeném blesku), neboť nám pošle část světla vpřed a zajistí tak “jiskru v očích”.

Jediným rozdílem mezi horním a dolním snímkem je “sklopená vs vyklopená”

záblesková hlava neboli: “přímý blesk” (nahoře) a “odražený blesk” (dole).

A uznejte, že je to sakra velký rozdíl!

 

Přímé vs odražené světlo

Přímé světlo (nejen) blesku likviduje plasticitu (povrch, strukturu), produkuje tvrdé stíny, má ostrou kresbu, často vypálená místa a snímky pak jednoduše vypadají nepřirozeně a špatně!

Naopak odražené světlo je mnohem měkčí, přirozenější a zachovává kresbu, strukturu povrchu i atmosféru snímku (pravý snímek doporučuje 9 z 10 fotografů – A co na to Vy?! :-))

Doplnění:
Problém destičky je v tom, že funguje pouze při snímání na ‚šířku‘. Proto destičku často nahrazují fotografové obyčejnou vizitkou, která je k blesku přichycena gumičkou – přes roh hlavy blesku! Funguje poté jak při “focení na šířku”, tak při snímání “na výšku”.

 

ETTL měření a další

Pokročilé blesky dnes pracují automaticky – pomocí režimu ETTL II (resp. starším systémem ETTL). Ten funguje na principu automatického skenování scény (pomocí několika krátkých záblesků) a podle množství odraženého (vráceného) světla spočítá sílu ostrého záblesku.

 

  • Blesk zohlední hodnotu clony (F) a ISO – obojí pomáhá dopočítat sílu záblesku
  • + zohlední se aktuální ohnisko a ostřící vzdálenost – podle toho blesk nastaví úhel a sílu záblesku

 

ETTL měření funguje korektně a lze se na něj dobře spolehnout.

 

Problémem je opět odrazivost scény

Automatika (ETTL) blesku je totiž – stejně jako automatika měření ve fotoaparátu, kalibrována na středně šedou.

Pokud tedy fotografujeme něco výrazně tmavého či výrazně světlého (černé vs bílé plochy), ETTL měření může špatně vyhodnotit scénu a světla blesku bude příliš mnoho (tmavé scény = malá odrazivost světla) nebo naopak málo (světlé scény – vysoká odrazivost světla).

Dobrým pomocníkem je v tuto chvíli “expoziční kompenzace blesku (FEC)” – umožňující doladit sílu záblesku!

Manuálně s ní donutíte blesk zvýšit výkon (kompenzace “do plusu”) nebo naopak snížit výkon (kompenzace “do mínusu”).

 

Poznámka:
V praxi se to často řeší metodou pokus / omyl: vyfotografujeme scénu, zkontrolujeme výsledek (na LCD, histogramu) a podle toho kompenzaci blesku zvýšíme (+) nebo snížíme (-).

Kompenzace expozice blesku (FEC) je praktickým a efektivním pomocníkem,

jak kontrolovat sílu záblesku (v ETTL / ETTL II měření).

Přístup k této funkci je možný buďto přímou volbou (ze základní nabídky fotoaparátu)

nebo ji naleznete někde v menu v podsložce “externí blesk / funkce blesku”.

Doporučuji se s danou funkcí důkladně seznámit a používat ji,

pracuje stejně jako “klasická” kompenzace expozice, pouze s tím rozdílem.

že FEC funguje výhradně v kombinaci s bleskem (externím nebo interním).

 

Důležité !!
Fotografický blesk lze ovládat buďto z menu fotoaparátu (interní blesk) a nebo přímo na samotném blesku (externí, systémový blesk). Je dobré si v tom udělat systém a ten dodržovat. V praxi se mi osvědčilo, ovládat interní blesk přímo v menu (ostatně u něj to jinak ani nejde), ovšem v případě nasazení externího blesku, přejít na ovládání přímo na těle blesku! Například kompenzace expozice blesku bývá u externího blesku nadřazená aktuálně nastavené kompenzaci v menu fotoaparátu (viz obrázek výše) ovšem 100% jistota neexistuje (zejména při použití externích blesků od jiného výrobce, než je značka vašeho fotoaparátu! Takže pozor! Nejprve vyzkoušet.

Někdy to bez blesku prostě nejde: typicky reportážní či dokumentární fotografie

v místech kde chybí přirozené světlo (nebo je zcela zanedbatelné) a k dispozici máme jen světlo stabilní-umělé (které je „fotograficky značně nevyhovující“).

Pak jde o to, blesk do scény ohleduplně začlenit, což zahrnuje perfektní vyvážení popředí (které exponujeme bleskem) VS pozadí (to exponujeme stabilním světlem)! Pozor na lesklé a vysoce odrazivé plochy (okna, skla, zrcadla atd.) – často stačí lehce změnit stanoviště, úhel snímání, natočení blesku!

Fotografujeme s DSLR (23) – blesk II.
5 (100%) 1 vote

O HiMar

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.martinhajek.net www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

2
Komentujte

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
HiMarJarka Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jarka
Host
Jarka

Kde se to dá koupit?