Foto příslušenství: Jaký fotografický filtr zvolit

nd-600x160.jpg

Fotografové, filmaři ale vlastně všichni umělci museli odjakživa překonávat různé překážky – od těch ryze technických, až po ty společenské a morální. Fotografie, stejně jako každá technologie, má (měla a mít bude) své limity. Některá lze překonat, jiné můžeme obejít, u některých se řešení teprve hledá. Fotografické filtry patří mezi praktické příslušenství, pomocí něhož můžeme dosáhnout lepších a působivějších výsledků. Ovšem je třeba dobře pochopit jejich smysl a funkci.      

Filtry skutečné či imaginární

Fotografické filtry jsou skvělým příslušenstvím, které nám dopomůže k působivějším fotografiím. Hned na úvod nutno zdůraznit, že máme dva zcela odlišné typy filtrů. Softwarové: má je dnes již v sobě každý digitální fotoaparát i editor k úpravě fotek; vs. Fyzické foto filtry: určené pro reálnou práci v terénu. Nasazují se na objektiv  

My se budeme věnovat druhé kategorii – reálným filtrům. Rozdělují se především dle typu použití. Pro lepší orientaci si nastíníme pět základních kategorií – kam můžeme přiřadit ty základní, běžně dostupné a současně nejpopulárnější:

 

  1. UV filtry
  2. Polarizační (cirkulární) filtry
  3. ND šedé neutrální filtry
  4. Přechodové filtry
  5. IR filtry

 

Fotografické filtry

Existují ještě další typy fotografických filtrů – relevantní k éře klasické analogové fotografie (například Skylight či barevné filtry), těmi se však zde zabývat nebudeme. Jejich čas již pominul, navíc je lze dnes již snadno simulovat v PC. Moderní zpracování fotografií nám celkově ohromně usnadňuje a zrychluje náročnost celého procesu. Například barevnost scény dnes snadno ovlivníme vyvážením bílé barvy (WB, white balance). A to jak během samotného focení tak při následném zpracování RAW formátu. Stejně tak můžeme řadu filtrů aplikovat digitálním procesem – ať už přímo v digitálním fotoaparátu, tak pomocí programu: Adobe Photoshop, Adobe Lightroom nebo Zoner Photo Studio.

Redukce pro systémový filtr – výhodou je, že lze snadno měnit různé typy filtrů

Další rozdělení filtrů je:

  • kruhové
  • systémové

 

UV filtr

Má za úkol eliminovat ultrafialové (UV/ultra-violet) světlo. Jedná se o neviditelného spektrum, které má však v jistém ohledu dost negativní účinky. Sice se díky němu můžeme v létě dozlatova opálit ale také nepříjemně spálit (nemluvě o riziku rakoviny kůže). UV filtr propouští viditelné světlo ale UV záření zastaví. Na druhou stranu, současné digitální zrcadlovky již mají svůj vlastní UV filtr – chránící senzor. V digitální fotografii tak mají UV filtry funkci především coby mechanická ochrana předního členu objektivu. Současně však UV filtry nesnižují světelnost objektivu, ani nemají negativní vliv na kvalitu snímků. Také jejich cena není nijak závratná. Kvalitní U filtr má tenký rámeček a dobrou antireflexní vrstvu.

Polarizační cirkulární filtr

Odstraňují tzv. polarizované (odražené) světlo. Jde o světlo, dopadající na zem. To se odráží od drobných částeček v atmosféře, stejně jako od všech lesklých ploch: voda, sklo a další hladké povrchy. Polarizované (odražené) světlo vytváří rušivé prvky v obraze, které vedou k poklesu kontrastu. Polarizační filtry tedy eliminují nežádoucí odlesky, využití mají především v krajinářské fotografii.­ Umí působivě prokreslit scénu, ztmavit modré nebe, vyčistit barvy a odstranit mlžný opar. Fotografie jsou více kontrastní, barevné, syté. Nijak neruší automatické měření ani ostření. Existují dva typy polarizačních filtrů: lineární a cirkulární. Oba fungují stejně, avšak cirkulární obsahuje navíc speciální vrstvu, která polarizované světlo “roztočí“ (viz název: cirkulárně polarizované světlo / CP­L).

 

Neutrální šedý filtr (ND – Neutral Density)

Snižuje množství světla procházejícího skrze objektiv. ND filtr ubírá světlo rovnoměrně v celé ploše a tím vlastně nahradí vyšší clonová čísla – ovšem beze změny hloubky ostrosti! Máme více druhů, rozdělují se dle míry zatmavení (ND4, ND8, ND32, ND64, ND1000 atd.). V principu je ND filtr potřebný všude tam, kde požadujeme co nejvíce prodloužit expoziční čas. Ovšem beze změny clony – hloubky ostrosti. ND filtr nám tedy vlastně ztmaví scénu. Kdy se nám to hodí? Kdykoli, když chceme experimentovat s delšími expozičními časy. Tedy vždy, když chceme pracovat s dynamikou scény. když chceme zdůraznit pohyb. Stejně tak dobře dnes využijeme šedé ND filtry při natáčení videa digitálními fotoaparáty (DSLR, CSC). Navíc, pořád najdeme spoustu scén, kdy je světla prostě moc a je třeba jej nějak snížit.

Neutrální šedý ND Vario filtr, u něhož lze navíc míru ztmavení regulovat

Přechodový filtr

Jde vlastně o kombinaci ND a polarizačních filtrů s tím, že ztmavení neprobíhá celoplošně ale pouze lokálně (v horní části, kde máme normálně ve scéně oblohu). Přechodové filtry mají smysl opět především v krajinářské fotografii, u silně kontrastních scén (s kterými mají digitální senzory obecně problém). Přechodový filtr kombinuje přechod od zabarveného (neutrálně ­šedého) povrchu až po zcela čirou část. Používá se pro ztmavení oblohy a možno jej využít například též v protisvětle. Je rozdělen na poloviny nebo třetiny (čirá vs ztmavená část). Síla přechodového filtru je označena – stejně jako u ND filtrů – faktorem ztmavení (ND2, ND4, ND8 ap.). Podobně jako polarizační filtry, jsou i přechodové filtry v otočné obroučce (kvůli možnosti libovolného natočení) a rozhodně by neměly chybět ve fotobrašně každého správného krajináře.

Infračervený filtr

Jedná se o dosti specifický filtr, který vlastně funguje úplně opačně než UV nebo polarizák. Zatímco oba zmíněné filtry zastavují neviditelné spektrum světla, IR filtr naopak nepropouští okem viditelné spektrum a propouští skrz jen infračervené světlo (IR, infra-red) – které normálně nevidíme. Výsledné snímky jsou pak zcela výjimečné, plné abstraktních barev a světelných nálad. Jediný zádrhel je v tom, že senzory digitálních fotoaparátů obsahují mj již od výrobce soustavu filtrů (UV a IR), takže k úspěchu je nutné použít “malou fintu” spočívající v kombinaci dlouhých časů a vyšších ISO hodnot. V současnosti jsou však na trhu už i speciálně upravené DLSR, určené pro focení v infračerveném spektru, například Nikon D810A.  

Doporučení:

VFFOTO filtry od Vladimíra Fučíka jsou zárukou kvality. Hodně muziky za rozumný peníz!

 

Foto příslušenství: Jaký fotografický filtr zvolit
5 (100%) 1 vote

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

2
Komentujte

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Martin HájekJana N. Recent comment authors

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jana N.
Host
Jana N.

Díky za návodný a konečně srozumitelný článek! Konečně jsme chytřejší 😉
Jana