Jaké jsou trendy ve světě tisku?

nd-600x160.jpg

Digitalizace, inkousty ale také perzonalizace s automatizací již našly své pevné místo v podstatě ve všech segmentech tisku a polygrafie obecně. A stále své postavení posilují a upevňují. Právě proběhnuvší veletrhy Reklama Polygraf Obaly 2019 (u nás) a Fespa 2019 (v sousedním Německu) byly toho jasným důkazem!

Populární a největší veletrh svého druhu u nás – Reklama Polygraf letos oslavil 26. výročí. Souběžně s ním se konal již 3. ročník veletrhu obalových inovací a technologií Obaly, které tentokrát již byly i v samotném názvu: Reklama Polygraf Obaly. Polygraficko/Obalářský koncept spatřil prvně světlo světa v předloňském roce, a jelikož byl 2× po sobě velmi úspěšný (a expandující), pokračuje. Stejně jako v předchozích letech se veletrhu zúčastnilo velké množství českých a slovenských firem. V polovině května proběhl také jeden z vůbec největších evropských veletrhů FESPA 2019 v německém Mnichově. Jaké jsou aktuální trendy?  

Dokončování a zušlechtění  

Kromě samotných tiskových technologií si zákazníci mohli zblízka prohlédnout také dokončovací technologie jako třeba: laserové gravírovací, řezací či CNC stroje. Ty byly k vidění na stánkách firem: Uhal Trade, HaWe systems či 4ISP, s.r.o., která na veletrhu představila popisovací laser automaticky přizpůsobující grafiku tvaru výrobku. Hodně novinek předvedly také firmy ze zahraničí, které návštěvníci mohli navštívit na celé ploše veletrhu RPO 2019. Byly mezi nimi jak zástupci reklamního textilu, tak i dodavatelé digitálních tiskových a dokončovacích strojů.

Digitální produkční tisk

V centru pozornosti stojí unikátní 6-barevný digitální tiskový stroj Xerox Iridesse představující nové tiskové efekty a velmi úspěšná dvojice strojů Versant 180 a 3100. Společnost Ricoh představila novinku v technologii pro přímý potisk textilu (DTG) – model Ri 1000. Konica Minolta představila například nejnovější technologie a moderní trendy v publikování knih. Návštěvníci tak mohli obdivovat produkční a tiskové stroje AccurioPress C83hc a AccurioPress C6100 s jednotkou IQ-501. Igepa, která letos slaví 25 let na českém trhu, propaguje tisk na velkoformátových tiskárnách Epson včetně špičkové fototiskárny SC-P10000. Spandex nabízí ve svém portfoliu široký rozsah substrátů a také digitální vzorníky dodávaných materiálů všech světových značek (Orafol, 3M, Arlon, Avery Dennison) i vlastní značky ImagePerfect.

Textil, reklama, dárky

Potisk textilu se vrací “na plný pecky” (jak by řekl klasik). Reklamní textil, dárkové předměty a vyšívací stroje. To je teď silný trend – staro/nový trend! Jedou značky jako: Cotton Classics, Alex Fox, Lambeste, Sportica, Alpitrek či Adler Czech, a.s., která patří mezi přední výrobce a dodavatele značkového reklamního textilu a pracovních oděvů a na veletrhu RPO 2019 se prezentovala hned 4 značkami. Na expozici Nedbal Trading s.r.o. si návštěvníci mohli zkusit s tiskárnou DTG M2 přímý digitální tisk na vše od bavlněných triček až po kartonové krabičky, dárky či pizzu.

Silná témata

Mezi nosná a často skloňovaná témata současnosti patří především 3 pojmy:

  • Perzonalizace
  • Robotizace
  • Ekologie

Každý chce dnes být něčím “jiný”, odlišit se, vyčnívat z davu. Perzonalizace je toho jasným důkazem a tento trend stále sílí. Ostatně kdo by nechtěl tričko, hrneček, fotoobraz, podlahu, auto… s vlastním potiskem – takovým, který nikdo jiný nemá? Robotizace je další silný trend, neboť zejména ve výrobních provozech je stále těžší hledat kvalifikovanou lidskou sílu (často na ne příliš kvalifikovanou práci). Roboti tento problém řeší. Ostatně například v automobilovém průmyslu se úspěšně používají již řadu let. Nyní tento fenomén proniká i do dalších segmentů trhu. Polygrafie se přímo nabízí. No a ekologie – na jednu stranu nutnost, na druhou stranu i tak trochu strašák moderní doby. Zdroje ubývají, životní prostředí je devastováno každým dnem. Je třeba hledat nové zdroje, recyklovat a obnovovat – ovšem ohleduplně, s důrazem na zachování fauny a flóry na naší krásné, modré planetě, že?!

Závěrem

Veletrhy Reklama Polygraf Obaly 2019 i FESPA 2019 jasně reflektovaly, že vývoj veletržního průmyslu do značné míry kopíruje ekonomickou situaci v ČR ale i ve světě. Veletrhy si drží stabilitu a dokonce patří, ještě spolu s webovými stránkami a tištěnými propagačními materiály, mezi tři nejčastější způsoby komunikace firem. Je zároveň patrný návrat k  B2B veletrhům. Firmy se vracejí k využívání veletrhů jako k osvědčenému nástroji face-to-face marketingu s cílem udržet stávající a navázat nové obchodní kontakty.

Pozn. aut.:

Na veletrhu Reklama Polygraf Obaly 2019 jsem byl za spol. GRAFIE CZ, mj. vydavatel Novin pro grafický průmysl – s níž dlouhodobě úzce spolupracuji (jakožto novinář, fotograf a tvůrce multimediálního obsahu). 

Jaké jsou trendy ve světě tisku?
5 (100%) 6 votes

O Martin Hájek

Fotograf, novinář, muzikant, lektor, psavec a kreativec všeho druhu. Entita mnoha profesí, tak trochu workoholik s velkou dávkou nadšení a minimem talentu (což se ale naučil za ta léta dobře maskovat). Filmový nadšenec a rocker tělem i duší. Milující manžel a otec dvou dětí. www.acefoto.eu
Bookmark the permalink.

Komentujte

avatar

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  Subscribe  
Upozornit na