Fotografické filtry využívam často, dalo by se říci, že vlastně skoro “denně”. Jak v rámci fotografických zakázek, tak i pro volnočasové (foto) aktivity. V posledních dvou letech patří – mezi mnou jednoznačně nejpoužívanější – trojice fotografických filtrů: ND, CPL a ND variabilní. V dnešním praktickém testu si proklepneme prvně jmenovaný typ – ND filtry.
ND filtry uplatníme všude tam, kde potřebujeme prodloužit expoziční čas
Neutral Density (ND) filtry
Šedé neutrální filtry (ND/Neutral density) je kategorie filtrů, které jako jedny z mála defakto nelze nijak simulovat v postprocesu. Jejich úkolem je omezit množství světla procházející skrze objektiv na senzor fotoaparátu (dříve kinofilmu). Množství světla se samozřejmě musí snižovat rovnoměrně v celé ploše, s pokud možno minimálními optickými vadami a bez nežádoucích optických jevů jako je vinětace či odlesky. Na trhu máme spousty ND filtrů – různých značek, různé síly a různých parametrů. Téma výběru fotografického filtru je obsáhlé a věnoval jsem se mu například v tomto článku nebo ve videu zde.
Společnost VFFOTO nedávno uvedla na trh extra silné fotografické filtry, které umožňují fotografovat i za silného denního světla na velice dlouhé expoziční časy. Pojďme se na ně podívat zblízka.
Čím silnější ND filtr, tím delší expoziční časy lze použít (a tím více zdůrazníme pohyb ve scéně)
ND filtry VFFOTO
Mezi zásadní parametr šedých neutrálních filtrů patří bezpochyby jejich síla zatmavení neboli schopnost filtrovat světlo. To se uvádí jako faktor ztmavení neboli násobek, o kolik bude scéna s použitím konkrétního ND filtru tmavší. V tomto směru si můžeme ND filtry rozdělit na:
-
- základní (slabé) ND filtry: ND4×, ND8×, ND16× (úbytek světla: -2EV, -3EV, -4EV)
-
- střední ND filtry: ND32× nebo ND64× (úbytek světla: -5EV a -6EV)
-
- silné ND filtry: ND1000× a ND2000× (úbytek světla: -10EV a -11EV)
- extrémně silné ND filtry: více než ND10000×
Sílu efektu ztmavení volíme podle konkrétní fotografické disciplíny. Slabší typy ND filtrů dobře využijeme například pro focení portrétů v exteriéru s fotografickým bleskem nebo v případě natáčení videosekvencí na silném denním světle. Silné filtry volíme všude tam, kde potřebujeme z jakéhokoli důvodu prodloužit čas o desítky sekund až minuty.
ND filtry mají různé stupně (faktory) ztmavení – od relativně slabých ND8× až po extrémní ND100000×
ND32000× GS a ND100000× GS
Přiznávám bez mučení, že jsem nějakou chvíli přemýšlel, zda-li vůbec využiji tak extrémně silné ND filtry. Pokles světla je zde skutečně obrovský: -15EV, resp. -16,5EV. Nicméně pochybnosti přetrvávaly jen do té doby, než jsem filtry vyzkoušel v praxi. Je to opravdu zcela jiná písnička než do nedávna používaná ND1000× nebo ND2000×. Extrémně silné ND filtry použijete při snímání během slunného dne a to na focení v řádech jednotek až desítek minut. To už dokáže velice efektivně rozmazat nejen vodu ale také nebe (mraky), popřípadě “odstranit” ze scény všechny nežádoucí osoby, zvířata ap. Typické třeba pro turisticky hojně navštěvované lokace či místa, kde jsou kachny, labutě a jiná “havěť”.
ND32000× a ND100000× se zdají na první pohled být absolutně nepropustnými – a vlastně to do velké míry i platí
Specifikace VFFOTO ND GS
ND filtry VFFOTO řady GOLDEN SERIES navrhuje a designuje společnost VFFOTO v České republice, samotná výroba probíhá v Číně. Filtry obsahují 14 antireflexních vrstev (7 na každé straně) a speciální nanovrstvy, které slouží jak coby ochrana proti vodě, mastnotě a prachu, tak pomáhají dosáhnout optimálních obrazových výstupů. Rámeček ND filtrů je z mosazi a díky tloušťce 4 mm a sklu o síle pouhých 1,8 mm eliminuje na minimum výskyt klasických optických vad (vinětace, flares). ND filtry jsou určeny pro digitální fotoaparáty, nicméně lze je použít i v kombinaci s klasickými kinofilmovými SLR.
ND VFFOTO 32000× GS
-
- extrémně tmavý filtr
-
- 14 antireflexních vrstev
-
- nanovrstvy
-
- mosazný designový rámeček 4 mm
-
- tloušťka skla: 1,8 mm +/- 0,1 mm
-
- odolnost proti poškrábání
-
- odolnost proti vodě
-
- odolnost proti mastnotě
-
- závit
-
- použití standard krytky
-
- úbytek světla: -15EV
-
- propustnost: 0,003 %
-
- barevný posun – do studena (fialová)
- hmotnost: 38g
ND VFFOTO 100000× GS – specifikace
-
- extrémně tmavý filtr
-
- 14 antireflexních vrstev
-
- nanovrstvy
-
- mosazný designový rámeček 4 mm
-
- tloušťka skla: 1,8 mm +/- 0,1 mm
-
- odolnost proti poškrábání
-
- odolnost proti vodě
-
- odolnost proti mastnotě
-
- závit
-
- použití standard krytky
-
- úbytek světla: -16,5EV
-
- propustnost: 0,0009 %
-
- barevný posun – do studena (zelená)
- hmotnost: 37g
Praxe s ND32000× a ND10000× GS
Stejně jako všechny poslední řady filtrů VFFOTO jsou i tyto bezpečně uloženy v pevné, tvrdé a vypolstrované kovové krabičce. Nemusíte se tak bát, že by při přepravě a práci v terénu filtr(-y) utrpěly nějaké šrámy. Dílenské zpracování samotných filtrů je parádní. Celek jako takový působí opravdu bytelným a současně luxusním dojmem. Ale co hlavně, spolehlivě fungují v reálu.
Hluboká nad Vltavou (Obora), focení bez použití ND filtru – čas 1/400s, clona f/8, ISO100
Hluboká nad Vltavou (Obora), filtr VFFOTO ND32000× GS – čas 40″, clona f/8, ISO200
Samotné testování probíhalo s fotoaparáty Canon EOS 7D MkII a Canon EOS 6D. Jako objektivy jsem použil: Canon EF 17-40 f/4 USM, Canon EF 24-70 f/2.8 USM, Canon EF-S 10-18 f/4.5-5.6 IS STM (s redukcí 67 → 77mm) a Sigma 70-200 f/2.8 DG HSM Macro II. Testování tedy probíhalo na různá ohniska – od ultra širokoúhlých 10mm (ekv 16mm), až po tele ohniska 200mm (ekv. 320mm po přepočtu na 35mm kinofilm).
Světelný úbytek u ND32000x GS je cca -15EV, v případě ND100000× GS je cca 16,5EV!
Pražské nábřeží, bez filtru – čas 1/200s, clona f/11, ISO100
Pražské nábřeží, filtr VFFOTO ND100000× GS – čas 480″ (8 minut!), clona f/11, ISO100
S barevnými posuny je to tu trochu komplikovanější, neboť u takto silných filtrů technicky nelze dosáhnout 100% neutrality – vzhledem k obrovskému faktoru ztmavení. Oba filtry mají posun do studených tónů – a to o cca 350K – což je výsledek stále ještě velice dobrý. Zatímco slabší filtr ND32000× je lehce posunut do fialového spektra, silnější filtr ND100000× je barevně posun do zeleného odstínu (viz ukázkové snímky). Upřímně mi to však vůbec nevadilo, protože výsledky jsou tak jako tak parádní (ostatně posuďte sami, dle ukázkových fotografií). Navíc, nejedná se o nic, s čím bychom si v rozumném SW editoru neporadili. Vyvážení barev v APS či ALR je velice jednoduché a nezabere víc než pár kliknutí (jedno jediné, použijeme-li normovanou šedou tabulku nebo sofistikovanější příslušenství typu ColorChecker).
Bez ND filtru
S filtrem VFFOTO ND32000× GS
V případě odolnosti vůči odleskům, filtry opět obstály výborně. Vinětace je překvapivě velice slabá, v podstatě zanedbatelná. A to navíc platí jen pro hodně širokoúhlá ohniska (10-15mm).
Výsledky co do ostrosti a kvality kresby jsou velice dobré, nicméně samozřejmě se zde projevují extrémně dlouhé časy, takže ve výsledku je nutné celý průběh dlouhé expozice velice důsledně kontrolovat. Velkou roli hraje kvalita stativu, dálkové spouště, popř další funkce (předskopení zrcátka, vypnutý stabilizátor atd.). Samozřejmostí je použití nízkých ISO hodnot a využití funkce redukce digitálního šumu při dlouhých expozičních časech.
Bez ND filtru
VFFOTO ND32000× GS
VFFOTO ND100000× GS
Bez ND filtru
VFFOTO ND32000× GS
VFFOTO ND100000× GS
Shrnutí
Nové extrémní filtry ND32000× a ND100000× GS představují vynikající pomůcku každého krajinářského fotografa. Parádně je využijeme všude, kde chceme či potřebujeme prodloužit čas na maximum (zdůraznění pohybu, odstranění lidí a zvířat ze scény ap.). Stejně tak ale přijdou ND filtry s extrémním zatmavením vhod pro jakékoliv fotografování venku – na silném denním světla.
Je však nutné se s nimi naučit pracovat a především je vhodně použít, vč. korektního výpočtu správné expozice. Zkrátka, chce si to s nimi doslova vyhrát a v celém fotografickém řetězci nic nezanedbat (od fotoaparátu, přes objektiv, stativ, spoušť až po precizní nastavení).
Kvalita obrazu v kombinaci s oběma filtry je stále na velice slušné úrovni, barevný posun sice zde máme ale – vzhledem k síle obou filtrů – je v rozumné míře. Navíc, s barevnými posuny si relativně rychle a snadno poradíte během postprocesu (Adobe Lightroom, Adobe Photoshop). Co se týče optických vad, ani zde nenarazíte na žádný zásadní problém. Fotografické filtry VFFOTO ND32000× GS a ND100000× GS mohu s klidným svědomím doporučit i pro náročnou fotografickou práci. Testováno s rozměry 77mm, na ohniscích od 10 do 200mm.
Bez ND filtru
VFFOTO ND32000× GS
VFFOTO ND100000× GS
Příklad přepočtu:
-
- Bez filtru: Čas 1/200s… ( clona F11, ISO 100, ohnisko 16mm )
-
- ND32000× GS (-15EV): Čas 160 sek (2´30”)… ( clona F11, ISO 100, ohnisko 16mm )
- ND100000× GS (-16,5EV): Čas 480 sek (8´)… ( clona F11, ISO 100, ohnisko 16mm )
O značce VFFOTO:
Společnost Vladimír Fučík-VFFOTO se specializuje na výrobu a prodej excelentních fotografických filtrů pro každé světlo. Firma má sídlo v Humpolci, jedná se tedy o ryze českou společnost, která své filtry vyvíjí a designuje v CZ. Samotná výroba filtrů probíhá Číně. Montáž a výstupní kontrola probíhá 100% opět v u nás. Filtry si můžete zakoupit na www.vffoto.com. Informace a návody jak pracovat s filtry, můžete najít i v jejich almanachu www.fotofiltry.eu.“.
Děkuji společnosti VFFOTO a Vladimíru Fučíkovi za zapůjčení ND filtrů GS.
[…] Detailní recenze filtrů VFFOTO ND32000× a ND100000× zde […]
[…] VFFOTO má ve svém portfoliu jak základní, tak i extrémně silné ND fotografické filtry. Jedny z nejsilnějších ND filtrů jsme testovali zrovna nedávno. Recenzi perfektních a extra silných ND32000× a ND100000× najdete zde. […]