Tentokrát jsem si povídal s Honzou Kárníkem – vedoucím služeb v proslulém Centru FotoŠkoda a zároveň specialistou na velkoformátový tisk fotografií a dokončovací práce (laminace, kašírování, foto obrazy, rámování, atd.). Vzhledem k tomu, že jsme s J. Kárníkem kolegové, byl jsem moc rád, že souhlasil s rozhovorem. Je totiž vždy příjemné, popovídat si se skutečným profesionálem, s někým, kdo opravdu rozumí tomu, co dělá, jeho práce je pro něj radostí ale i přesto stojí stále nohama stále pevně na zemi…
Jan Kárník v akci
Jak dlouho se věnujete velkoformátovému tisku?
Ve Fotoškoda působím již 10 let (od r 2002), kde jsme tehdy také začínali s tiskem jako takovým. Předtím jsem pracoval taktéž v tiskárně, takže se pohybujiv segmentu tisku vlastně odjakživa.
Jaké služby nabízíte?
Motto Pana Škody je? „Vše pod jednou střechou“, takže se snažíme zákazníkům nabídnout kompletní fortfolio foto služeb: prodejem fotografické techniky a příslušenství pro fotografy počínej, přes fotografické služby, fotografické kurzy až po tisk i adjustace fotografií. Z oblasti tisku nabízíme rozsáhlou nabídku: Fotografický tisk (od malých formátů 9 x 13 až po panoramatické snímky), potisk dárkových předmětů, velkoformátové zvětšeniny (například realizace výzdoby do nové budovy rádia Svobodná Evropa), dále možnost online objednání nebo foto a tiskové služby na míru. Na své si přijdou též zákazníci požadující „klasické“ produkty i služby jako jsou: foto alba a rámy nebo tisk a vyvolávání chemickou cestou…
Jaké technologie a materiály používáte?
Používáme velkoformátové tiskárny Canon. Jedná se o 12-barevný pigmentový tisk (vč. RGB barev) – Canon iPF 9400 o šířce 150 cm + 2x model A1 (šíře 60cm). K reprodukcím a digitalizaci klasických fotografií máme skener A3 (možno skenovat a následně tisknout až do formátu A0 při 300dpi). Co se týče médií, tiskneme na HARMAN by Hahnemühle, Canon a FOMA. Pro tisk menších formátů využíváme minilab Noritsu (laser osvit, tiskárna – podobné termosublimaci), výsledek je srovnatelný s chemickým procesem. Velikost až do formátu A3. Chemickou cestou také vyvoláváme fotografie až A3 resp panorama – 30×90 cm)
Co tiskové ripy a správa barev?
Tiskneme přes rip „PosterJet“, což je řešení dodávané přímo Canonem. Barevnou věrnost samozřejmě řešíme a pravidelně kalibrujeme všechny naše stroje i nová média. Používáme vlastní sondu a též kalibrace si provádíme sami.
Jaký tiskový produkt je nejpopulárnější?
V našem portfoliu jsou v podstatě všechny dnes běžně rozšířené adjustace fotografií: dřevěné i alu rámy, Kapa desky, fotografie pod akrylátovým sklem, tisk na plátno… Právě posledně jmenované (plátno v klínovém rámu) je jednoznačně hitem č. 1 a představuje více jak 60% naší současné tiskové produkce. Druhé v pořadí jsou foto obrazy na lehké sendvičkové desce, opatřené navíc stylovým rámem (používáme ekologické Falconboardové desky a Nielsen rámy). Dále je to adjustace na těžší alu Dibondové podložky, což je nejméně porézní materiál a má nejširší možnosti využití (na druhou stranu, zpracování je náročnější). Specifickou adjustaci pak představují velkoformátové fotografie pod akrylátovým sklem (10 mm) v kombinaci s metalickým papírem.
Jaké (velko)formáty zákazníci preferují?
Mezi nejoblíbenější formáty patří rozhodně A2 (40 x 60cm), poté A3 a eventuelně formát 50x70cm.
Situace na poli VF tisku dnes a před 10 lety – co se nejvíce změnilo?
Předně je samozřejmě patrný obrovský technologický posun, většina – dříve složitých a časově náročných procesů, se dnes ohromně zjednodušila, zrychlila a zefektivnila. Také ceny techniky i materiálů relativně dost klesly, vše je mnohem dostupnější.
Změnil se však i přístup zákazníků. Dříve chodili nárazově a hlavně sezónně ale tisklo se najednou běžně 200-300 snímků. Dnes se to více rozmělnilo na celý rok ale zase se dělá o dost méně fotek (20-30 ks).
Jaké zásadní problémy dnes zaznamenáváte v segmentu VF tisku?
Hlavním problémem je komunikace mezi klientem a zadavatelem, resp získat od zákazníka v krátkém čase podrobné informace, jak chce zakázku realizovat…
Jaké máte plány do budoucna a jak vnímáte celkově stav digitální fotografie v ČR?
Rádi bychom v dohledné době nabídli tisk fotografických aplikací pro venkovní použití! Pro naše záměry a přístup ke zpracování fotografie zatím scházejí univerzální technologická řešení. A aby se k nám zákazník rád vracel! Fotografický stav u nás celkově vnímám pozitivně, češi jsou fotografií hodně posedlí. Nejlépe to dokazují obchodní výsledky a objemy nákupů fotek a techniky, které jsou v ČR stejné jako například v Polsku (kde je cca 5x větší kupní kapacita). Takže jsme na tom dobře…
Děkuji za rozhovor
Martin Hájek
Rozhovor vyšel v tištěné verzi v odborném polygrafickém 14-deníku:
Noviny pro grafický průmysl (NGP)
Vydavatel: GRAFIE CZ
Komentujte